אחת המסורות המפורסמות והוותיקות של העיתונות האמריקאית מתרחשת לקראת מערכת הבחירות, כשהעיתונים בוחרים את המועמד המוצלח ביותר בעיניהם ומפרסמים מאמר שמסביר לקוראים מדוע כדאי להצביע דווקא לו. בישראל המצב לרוב הפוך: אף שלפחות חלק מכלי התקשורת תומכים בפועל במועמד כזה או אחר, הקו הרשמי הוא להכחיש זאת ולהציג עמדה נייטרלית (קריצה, קריצה).

את הצביעות השקופה שמאחורי משחק העמדת הפנים הזה מיטיב להמחיש עורך "ישראל היום", בועז ביסמוט, במונולוג מצולם שפורסם היום בעקבות הודעת הקואליציה על הקדמת הבחירות. ביסמוט מציג בו המלצה אישית ומפורשת על מועמד פוליטי – ומיד מכסת"ח ומציין שבעצם לא מתפקידו לתמוך במועמדים פוליטיים (קריצה, קריצה).

המועמד מהסרטון של ביסמוט הוא רועי קאשי, שמתמודד על מקום ברשימת הליכוד בפריימריז. בסרטון נראה עורך "ישראל היום" כשהוא יושב במשרד, מאחורי מקלדת וגיליון של "ישראל היום", ומפליג בשבחו של המועמד: "רועי קאשי הוא צעיר, הוא מוכשר, הוא שאפתן – אגב, זה לגיטימי, זו לא תכונה רעה – אבל הוא בעיקר שכן שלי", אומר העורך לצופים.

"הוא לא טמבל, הוא אפילו קצת הרבה חכם, ואכן הוא כתב אצלי בעיתון – אני פניתי אליו, אפילו ביקשתי ממנו לכתוב יותר ממה שהוא מציע. ועכשיו אני הבנתי שיש לו שאיפות פוליטיות", מוסיף ביסמוט. "עכשיו, כידוע לכם, אני עורך עיתון. לא סתם עיתון, עיתון מוביל. ולכן כשזה קשור לפוליטיקה ולהמר על אנשים, אני קצת יותר טוב ב... תפקידי יותר לבקר אנשים. ולכן אני לא אגיד לכם במי לתמוך, ואיך לתמוך – זה כבר בעיה שלכם. אבל אני כן יכול להגיד שהשכן המצוין שלי הוא בחור מוכשר שלא מאכזב. אז תסיקו לבד מה אמרתי".

בועז ביסמוט: "אני לא אגיד לכם במי לתמוך, ואיך לתמוך – זה כבר בעיה שלכם. אבל אני כן יכול להגיד שהשכן המצוין שלי הוא בחור מוכשר שלא מאכזב"

כיצד הצליח המועמד האלמוני להשיג את המלצתו של העורך הבכיר, מקורבו של ראש הממשלה בנימין נתניהו? "אני מעדיף שלא תכתבו על זה, שלא תסבכו את ביסמוט, שלא יגידו לו שהוא מעורב פוליטית", אמר קאשי בשיחה עם "העין השביעית".

ובכל זאת, כשנשאל על כך שוב, שינה את דעתו והסכים להרחיב: "הוא צילם לי את זה לאירוע שעשיתי לפני חצי שנה, ועכשיו פרסמתי את זה. אני בקשר איתו פעמיים-שלוש בשבוע. הוא מכיר אותי טוב כי כתבתי מאמרי דעה בעיתון כמה פעמים, והוא מכיר גם את הפעילות הפוליטית וההסברתית שעשיתי בארצות-הברית למען ישראל, מטעם איפא"ק ועמותת הסטודנטים היהודים באוניברסיטת סטנפורד, שם למדתי, וככלכלן בבנק העולמי".

וכיצד מרשה לעצמו עורך של עיתון מוביל בישראל להצטלם כפרזנטור בפרסומת למועמד פוליטי – ועוד במפלגה שאותו עיתון מואשם תדיר שהוא מקדם אותה באופן לא הוגן? ובכן, כפי שאומר ביסמוט בעצמו בסרטון בכיכובו – הוא אמנם שיבח את המועמד, אבל לא אמר במי לתמוך (קריצה, קריצה).

מתוך עמוד הפייסבוק של רועי קאשי (צילום מסך)

מתוך עמוד הפייסבוק של רועי קאשי (צילום מסך)

עורך "ישראל היום" בועז ביסמוט בוועידת "מקור ראשון" והמכון הישראלי לדמוקרטיה, 11.3.2018 (צילום: יונתן זינדל)

עורך "ישראל היום" בועז ביסמוט בוועידת "מקור ראשון" והמכון הישראלי לדמוקרטיה, 11.3.2018 (צילום: יונתן זינדל)