מדינת ישראל הפרה את החוק הבינלאומי כאשר תקפה עיתונאים וציוד תקשורת במהלך מבצע "עמוד ענן", כך קובע ארגון זכויות האדם HRW ("משמר זכויות האדם", Human Right Watch). הארגון, שבסיסו בארה"ב, הוא מארגוני זכויות האדם הבלתי תלויים הגדולים בעולם.

הארגון מתייחס לתקיפת מכונית שבה נסעו שני עיתונאים וכן לשלוש מתקפות על בניינים שבהם עבדו עיתונאים, ארבעתן בוצעו על-ידי צה"ל. בהתקפות נהרגו שני עיתונאים שעבדו עבור ערוץ חמאס אל-אקצא, מחמוד אל-קומי וחוסאם סלמה, וכן עבדל רחמן נעים, פעוט בן שנתיים שהתגורר סמוך לבניין שהופצץ. לפי בדיקת הארגון, מטרות התקיפה היו אזרחים וציוד אזרחי שעל פניו לא תרמו תרומה כלשהי למבצעים הצבאיים של חמאס.

אולפני תחנת הטלוויזיה אל-אקצא בעזה, יוני 2010 (צילום: עבד רחים כתיב)

אולפני תחנת הטלוויזיה אל-אקצא בעזה, יוני 2010 (צילום: עבד רחים כתיב)

הארגון מציין כי ממשלת ישראל טענה כי המטרות היו מטרות צבאיות לגיטימיות, "אולם לא סיפקה כל מידע פרטני כדי לתמוך בטענה זו". עוד כותב הארגון כי אנשיו בדקו את אתרי המתקפות, שוחחו עם עדי ראייה ו"לא מצאו כל עדות לכך שהמטרות הללו היו מטרות צבאיות לגיטימיות".

נציגי הארגון שוחחו, בין היתר, עם בני משפחותיהם של שני העיתונאים שנהרגו, ושמעו מהם כי ההרוגים לא היו שותפים ללחימה או חברים בארגון חמוש. הארגון מציין כי בביקורים בבית שני ההרוגים לא נמצאה כל ראיה שתפריך טענה זו, כגון כרזות שמכריזות עליהם כלוחמים שנפלו בקרב. עוד מוזכר כי הזרוע הצבאית של חמאס לא כללה את שמותיהם של שני העיתונאים ברשימה הרשמית של חללי הקרבות. "השמטה בלתי סבירה", לטענת הארגון.

אל-קומי, בן 29, היה נשוי ואב לשלושה. סלמה, בן 30, היה נשוי ואב לארבעה. "הוא לא נלחם עבור חמאס או פת"ח – כלום", מצוטט אביו של סלמה, מוחמד, בהודעת הארגון. "לא היה לו כל קשר עם אף אחד מהפלגים".

"העובדה שישראל אומרת שעיתונאי הוא לוחם או שתחנת טלוויזיה היא מרכז שליטה אינה הופכת אותם לכאלה", מצוטטת מנהלת HRW במזרח התיכון, שרה לאה ויטסון, בהודעת הארגון. "עיתונאים המהללים את חמאס ותחנות טלוויזיה שמריעות למתקפות על ישראל הם אולי תועמלנים, אבל הדבר אינו הופך אותם למטרות לגיטימיות לפי דיני המלחמה".

לפי הארגון, הסבריהם של נציגי הממשלה, כגון דובר צה"ל או דובר ראש הממשלה, שמהם עלה כי ניתן לתקוף כלי תקשורת ועיתונאים בשל קשריהם או דעותיהם ולא בגלל השתתפותם בפעולות איבה, מעלים חשש להפרת דיני המלחמה ומעמידים עיתונאים בסכנה.

לדברי ויטסון, "נציגי ישראל טישטשו באופן מסוכן ובלתי חוקי את ההבדל בין אזרחים הקוראים למתקפות צבאיות או מביעים בהן תמיכה לבין מי שמשתתף באופן ישיר במתקפות. צידוק זה להתקפת אזרחים פותח את הדלת לפשעי מלחמה". יצוין כי בהודעת הארגון מובהר כי בסבב הלחימה האחרון שני הצדדים התקיפו אזרחים בניגוד לחוק.

מדובר צה"ל נמסר כי טרם הסתיים תחקיר הפעולות שאליהן התייחס HRW.

עדכון, 1.1.2013: מדובר צה"ל הגיעה התגובה הבאה: "צה"ל מחויב לפעול על פי דיני הלחימה של המשפט הבינלאומי, על אף הפרתם והניצול הבוטה שלהם מצד ארגוני הטרור. פרטי האירוע שהוזכר בפנייתכם מצויים בבדיקה, ורק לאחר שהיא תסתיים נוכל להתייחס אליהם באופן קונקרטי".