בקבוצת "ידיעות אחרונות" מתכוננים לשביתה אפשרית של עובדי העיתון, ולצורך כך החלו בצעדים לקראת אפשרות של ניסיון לשבור את השביתה, כך עולה מהודעות שהוציאו ועדי העיתונאים בידיעות-תקשורת וב"ידיעות אחרונות". בוועדים עדכנו כי ארגון העיתונאים הזהיר את הנהלת החברה מפני הצעד, ואיימו בפנייה לבית-הדין לעבודה.

בחודש שעבר הכריז ארגון העיתונאים על סכסוך עבודה ב"ידיעות אחרונות", "כלכליסט", "לאשה" ו-Xnet, המאוגדים יחדיו. הארגון מייצג בנוסף ובנפרד גם את עובדי חברת ידיעות-תקשורת, זרוע המקומונים של הקבוצה. "סכסוך העבודה הוכרז לאחר שהנהלת 'ידיעות אחרונות' הודיעה רשמית על שינויים מבניים חד-צדדיים שבכוונתה לערוך במערכת העיתון, וזאת למרות שהכחישה כוונה זו בפני הוועד והארגון לאורך תקופה ארוכה", הודיע ארגון העיתונאים עם הכרזת הסכסוך.

מאז חלפו כבר למעלה מ-15 ימים, פרק זמן שמאפשר לארגון לנקוט בצעדים ארגוניים כגון שביתה. כוחה של שביתה ביכולתם של העובדים להפעיל לחץ של ממש על המעסיק. ואולם, נראה כי ב"ידיעות אחרונות" החליטו להתכונן לאיום מבעוד מועד, כדי למנוע מצב שבו השביתה משבשת את ההוצאה השוטפת של העיתון.

על-פי הודעת הוועדים, ביום ראשון האחרון פנתה הנהלת ידיעות-תקשורת לגרפיקאים וגרפיקאיות שעובדים עבורה ודרשה מהם להגיע לעבודה מחוץ לשעות המקובלות, "וזאת כדי להפעיל אותם במקרה שגרפיקאים מ'ידיעות אחרונות' ישבתו במסגרת סכסוך העבודה שהוכרז שם", לשון הודעת הוועדים.

מהלך שכזה, שבו מנצלים עובדים מחברה אחת בקבוצת חברות כדי שימלאו את מקומם של עובדים שובתים מחברה אחרת בקבוצה, הוא מהלך פסול של שבירת שביתה. "היועצים המשפטיים של ארגון העיתונאים", ציינו ועדי העיתונאים בהודעותיהם, "פנו במכתב להנהלת 'ידיעות אחרונות', הדגישו שמדובר בצעד לא חוקי והודיעו כי יפנו לבית-הדין לעבודה אם ההנהלה תנסה לעשות זאת שוב".

ורד סוטו-אורגד, סמנכ"לית משאבי אנוש בקבוצת "ידיעות אחרונות" (מאחור: ליאת שרון, מנכ"לית ידיעות-תקשורת), 12.6.2018 (צילום: אורן פרסיקו)

ורד סוטו-אורגד, סמנכ"לית משאבי אנוש בקבוצת "ידיעות אחרונות" (מאחור: ליאת שרון, מנכ"לית ידיעות-תקשורת), 12.6.2018 (צילום: אורן פרסיקו)

אם אכן יחויבו עובדי ידיעות-תקשורת להחליף את העובדים השובתים של "ידיעות אחרונות", לא תהיה זו הפעם הראשונה שברחוב מוזס שוברים שביתה. בשנת 2000 הכריזו עובדי הדפוס של "ידיעות אחרונות" על שביתה בעקבות פקיעת הסכמי השכר ורצון של ההנהלה להכניס טכנולוגיה חדשה למפעל. בהנהלת "ידיעות אחרונות" שכרו מאבטחים חמושים באלות ומוטות ברזל ומנעו את כניסת העובדים לבית-הדפוס, לעתים תוך שימוש באלימות קשה.

את העיתון הדפיסו בשלל בתי-דפוס של עיתונים מתחרים, וכך שמטו את הקרקע מתחת לשביתת הפועלים של "ידיעות אחרונות". את התוכן לעיתון סיפקו, בין היתר, גם עובדי המקומונים. מי שעמד אז בראש המקומונים, ניר חפץ, גייס את הכתבים והעורכים שעבדו תחתיו כדי לסייע במילוי העמודים של העיתון הראשי.

השבוע, לקראת אפשרות של שבירת שביתה נוספת, הודיעו ועדי העיתונאים של ידיעות-תקשורת ו"ידיעות אחרונות" כי יפעלו יחדיו, בסולידריות, נגד כל ניסיון של ההנהלה להשתמש בעובדים מתחרים כדי לשבור את השביתה.

"חשוב להדגיש: שימוש בעובדים מחברה אחת כדי להחליף עובדים ששובתים בחברה אחרת הינו מנוגד לדין ואסור", הודיע ועד עיתונאי ידיעות-תקשורת לעובדי החברה. "לא נרשה להנהלת קבוצת 'ידיעות אחרונות' להשתמש בנו ככלי לשבירת שביתה. עדכנו בכך את הוועד של 'ידיעות אחרונות', 'כלכליסט', 'לאשה' ו-Xnet, וסיכמנו איתם ששני הוועדים יביעו סולידריות זה עם זה וידאגו שעובדים משתי החברות לא יקחו חלק בשבירת שביתה על-ידי החלפת עובדים מחברה אחרת".

בנוסף פנה ועד עיתונאי ידיעות-תקשורת אל העובדים בבקשה כי יעדכנו באופן מיידי על "כל ניסיון לרתום עיתונאי במקומוני 'ידיעות' כדי לשבור שביתה של עיתונאי 'ידיעות אחרונות'".

מ"ידיעות תקשורת" לא נמסרה תגובה.