ביום רביעי האחרון שודרה ברשת כאן-תרבות של תאגיד השידור הישראלי המהדורה האחרונה של "מכאן ומכאן", תוכניתו של העיתונאי העצמאי ערן הילדסהיים. "בתאגיד השידור החליטו שאין יותר מקום לתוכנית כזו בתחנה – ולכן זו תהיה התוכנית האחרונה שלי", כתב הילדסהיים בעמוד הפייסבוק שלו, שעות אחדות לפני השידור. בתוכנית האחרונה ששידר הסביר למאזיניו כי היא יורדת מלוח השידורים בשל "שינויים וקיצוצים" ברשת כאן-תרבות.

גם בהנהלת התאגיד הסבירו את הורדת התוכנית בצורך לעמוד ביעדים תקציביים, אולם העלות האפסית של הפקת "מכאן ומכאן" מעמידה סימן שאלה סביב ההסבר הכלכלי. ייחודיות התוכנית, בכל הקשור לנושאים שבהם טיפלה, מעלה סימן שאלה נוסף בדבר השיקולים המערכתיים שהביאו להחלטה להסירה מלוח השידורים.

הילדסהיים, בעל הבלוג "הכלכלה האמיתית" (וכותב מזדמן באתר "העין השביעית"), החל לפני כארבע שנים להגיש תוכנית בשם זה ברשת א' של רשות השידור, ביוזמתו של מנהל התחנה דאז אבישי פלחי. את עשרות התוכניות שהגיש מאז בשידור הציבורי הקדיש הילדסהיים למאבקים חברתיים וכלכליים, תוך דגש על מתן זכות ביטוי לפעילי שטח. לא אחת טיפל הילדסהיים בנושאים רגישים והעלה לשידור מרואיינים ביקורתיים, מה שהביא להתנגשויות עם מושאי הביקורת שלהם.

בשיחה עם "העין השביעית" מספר הילדסהיים כי כל עוד עבד ברשת א', "היה מצוין, לא הפריעו לי", בין היתר, לדבריו, משום שרשות השידור היתה במשבר, התנהלה תחת מפרק שמונה לה מטעם בית-המשפט, ובראש קול-ישראל עמד שמעון אלקבץ, שידע לעצור לחצים מגורמים חיצוניים (בתוכנית הפרידה ששודרה אתמול אף הודה הילדסהיים לאלקבץ, "שעצר בגופו נסיונות השתקה של התוכנית", אולם בתגובה לפניית "העין השביעית" אמר מנהל קול-ישראל לשעבר כי אינו זוכר לחצים שכאלה).

כשהרשות פורקה והתאגיד קם תחתיה הוזמן הילדסהיים להגיש שלוש פעמים בשבוע תוכנית יומית לצד פאר-לי שחר. עד מהרה התברר כי השניים אינם רואים עין בעין את אופיה של התוכנית המשותפת. דרכיהם נפרדו, ומנהל כאן-תרבות, לי-אור אברבך, שכיום מכהן כסמנכ"ל הרדיו בתאגיד, הציע להילדסהיים לשוב ולהגיש תוכנית שבועית משלו.

"מכאן ומכאן" עלתה לשידור לראשונה בסוף חודש אוגוסט האחרון, והיתה המשך ישיר ל"כלכלה האמיתית" של רשת א'. הילדסהיים הבטיח למאזיניו כבר בתחילת הדרך "לדבר על החיים עצמם, מבלי להזכיר את איראן פעם אחת", ואכן הקדיש את תוכניתו לדיונים בנושאים בעלי השפעה על חיינו שאינם עומדים במרכז סדר היום של תקשורת הזרם המרכזי: החל במסמוס יישום הרפורמה בבנקים, נושא שבו טיפל דרך קבע יחד עם ברק גונן מעמותת צדק-פיננסי; עבור בשיחות קבועות עם העיתונאי העצמאי תומר אביטל על נושאי שקיפות ועל הנעשה בכנסת; דרך ראיונות עם ד"ר אורי מאיר צ'יזיק על אי-סדרים וניגודי עניינים במשרד הבריאות; וכלה בטיפול בבעיות חקלאות, חינוך כלכלי או חופש העיתונות.

לפני ימים אחדים קיבל שיחת טלפון מסמנכ"ל הרדיו אברבך, שבישר לו כי תוכניתו תרד מלוח השידורים. אברבך סיפק להילדסהיים שורה של נימוקים להחלטה: ישנו צורך לקצץ בתקציב התחנה; התחנה כבר משדרת תוכנית כלכלית, "חיות כיס", ולכן התוכנית של הילדסהיים מיותרת; ותוכניתו של הילדסהיים כלל אינה מתאימה לרשת כאן-תרבות משום שהיא עוסקת בענייני כלכלה ולא בענייני תרבות.

בשיחה עם "העין השביעית" אומר הילדסהיים כי עבור כל תוכנית קיבל תשלום בסך 350 שקל, כך שלא ברור לו כיצד שיקולים תקציביים יכולים להיות קשורים להחלטה להוריד את תוכניתו מהאוויר. בנוסף, מדגיש הילדסהיים, תוכניתו שונה מהפודקאסט הכלכלי "חיות כיס", שכן הוא מתעקש להביא לשידור פעילים המנסים לשנות את מציאות החיים בישראל ולא מסתפק במומחים וחוקרים מהאקדמיה.

אשר לשיבוץ בכאן-תרבות, הילדסהיים טוען כי בתאגיד היו צריכים לדעת מראש מה אופיה של התוכנית שלו, שהרי "הכלכלה האמיתית" שודרה במשך תקופה ארוכה ברשת א' של רשות השידור. מה עוד שבכאן-תרבות כן עוסקים בענייני כלכלה, למשל בתוכנית הכלכלה "חיות כיס".

התהיות הללו לא יצילו את "מכאן ומכאן". ההחלטה התקבלה, והתוכנית ירדה מלוח השידורים, כפי שתוכנן. הילדסהיים, מצדו, הבטיח לחבריו בפייסבוק כי ימשיך לעקוב ולסקר את המאבקים החברתיים בישראל, גם אם לא בתוכנית שבועית בשידור הציבורי.

סמנכ"ל חטיבת הרדיו של כאן, לי-אור אברבך, מסר באמצעות דוברות התאגיד את התגובה הבאה: "ערן הילדסהיים שידר בכאן-תרבות מיומה הראשון ב-15.5.17, ושובץ תחילה לשידור של שלוש פעמים בשבוע. בהמשך, בהחלטה משותפת עמו, הוחלט לשוב למתכונת דומה לזו של תוכניתו בעבר ברשת א' של רשות השידור – תוכנית אישית שבועית בעריכתו ובהגשתו.

"במסגרת היערכות תקציבית לשנת 2018 נאלצנו לבצע התאמות בלוח השידורים של כאן-תרבות. נבחנו בין היתר תמהיל השידורים והרלבנטיות של כל תוכנית ללוח ולאופי התחנה. אין לנו טענות מקצועיות כלפי ערן, אנחנו מעריכים אותו מאוד ולא מן הנמנע כי נמצא דרכים להתקשר ולהביא אותו לידי ביטוי בתוכניות השונות של חטיבת הרדיו. הדברים אף נאמרו לו על-ידי בשיחה שקיימנו.

"כאן-תרבות עוסקת רבות בנושאים חברתיים, אשר להם רלבנטיות לעולם התרבות הישראלי ולשיח הזהותי הער. אקטיביסטים חברתיים מכל הגוונים מקבלים ללא הרף במה בתוכניות השונות בתחנה, כמו גם בתחנות המלל האחרות של חטיבת הרדיו – כאן-מורשת וכאן-רק"ע".