אלירז פיין, שהורשעה במסגרת הסדר טיעון בריבוי עבירות של הסתה לאלימות, לא תרצה מאסר בפועל, כך קבעה השופטת אליאנא דניאל מבית-משפט השלום בפתח תקווה.

פיין הודתה כי באפריל 2014, על רקע פינוי מבנים בלתי חוקיים בהתנחלות יצהר, כתבה בקבוצת הגוגל "יצהרניקים", שבה היו חברים כמאתיים מתושבי היישוב, את המסר הבא:

אני בעד זריקת אבנים (על יהודים, כמובן של ערבים אין שאלה) בסיטואציות מסוימות - גם אם הבאן תביא למותו שלחייל!!! אגבה מול כל גוף חיצוני את זורקי האבנים, גם במקרים שבהם לא היו נחוצים בעיני! את הביקורת הפנימית אשמור ואומר אך ורק להם, במפגש של אחד על אחד!".

הפרסום המסית עורר גל תגובות, חלקן תגובות תמיכה ועידוד ובהן, בין היתר, המסר הבא: "אלירז רק שתדעי שאני מעריצה אותך... אני מסכימה איתך בכל מילה. אם היו דופקים כדור בראש לכל החיילים שהיו פה אתמול סביר להניח שהפינוי היה נמנע". שעות ספורות לאחר הפרסום של פיין, יודו אבנים על כח יס"מ שנכח בהתנחלות.

כחודשיים לאחר מכן, על רקע חטיפת ורציחתם של גיל-עד שער, נפתלי פרנקל ואייל יפרח, ומנגד חטיפתו ורציחתו של מוחמד אבו-חדיר, פרסמה פיין בעמוד הפייסבוק הפרטי שלה פרסומים מסיתים רבים. כך, לדוגמה, בתגובה לרצח אבו-חדר כתבה:

אני גאה. לא האמנתי שמדובר ביהודים - ואני גאה ושמחה לגלות שיש יהודים שלא יכלו לעמוד מנגד ולשתוק!! שולחת ברכת חזק ואמץ לעצורים (שאינני מכירה כלל) החשודים ברצח הערבי...".

כשנה לאחר מכן, על רקע הצתת כנסיית הלחם והדגים, פרסמה פיין תצלומים מזירת ההצתה ולצידם כתבה: "יאללה, מבסוטים, בוקר טוב!! הפעם כנסיה, כהתחשבות ברגשות המוסלמים...". פיין כינתה את המציתים "חברים יהודים גברים וגיבורים", הוסיפה "אנחנו גאים ביהודים שעושים את זה!" וטענה כי המעשה הוא מצווה. זמן קצר לאחר מכן, בעקבות הצתת בית משפחת דוואבשה, בה ניספו שני הורים ובנם הפעוט, כתבה פיין: "זו הדרך להילחם בהם!" וכן "אני רואה בזה מעשה נכון וראוי".

"קשה שלא להזדעזע מכך שאזרחית המדינה, מי שמגדירה את עצמה כאדם נורמטיבי, אם בישראל וסטודנטית למשפטים, מפרסמת פרסום המבקש לגבות את מי שמשליך אבנים על חיילי צה"ל, פוגע בהם ואף עלול להביא למותם", כתבה השופטת דניאל. "דבריה של הנאשמת", הוסיפה השופטת בהמשך גזר הדין, "כלפי חיילי צה"ל וכלפי ערבים תמימים, פוגעניים ומקוממים, ויש בהם כדי ללבות את אש הסכסוך, ולהבעירה לעוצמה גבוהה מזו הקיימת ממילא - הן בינינו לבין עצמנו והן בינינו לבין שכנינו, וכדי להביא לפגיעה פוטנציאלית בחפים מפשע".

עוד קבעה השופטת דניאל כי "כפי שעל כל בן אנוש להתקומם לנוכח רצח הנערים, כך מתקוממים אנו גם נוכח חטיפתו ורציחתו של נער ערבי תמים כנקמה, ולנוכח השלכת בקבוקי תבערה על בית, מעשה בעקבותיו נשרפו חיים בני המשפחה. העובדה שהנאשמת פרסמה דברי עידוד ושבח למעשים מזעזעים אלו, לצד פרסום מתכונים לדברי מאפה אינה מקטינה מהזעזוע והסלידה שיש בפרסום דבריה, ויש בה כדי ללמד דווקא על הבנאליות שבהסתה ובפרסום תכנים שכאלו בעידן המודרני".

"העובדה שהנאשמת פרסמה דברי עידוד ושבח למעשים מזעזעים אלו, לצד פרסום מתכונים לדברי מאפה אינה מקטינה מהזעזוע והסלידה שיש בפרסום דבריה, ויש בה כדי ללמד דווקא על הבנאליות שבהסתה ובפרסום תכנים שכאלו בעידן המודרני"

השופטת דניאל מציינת כי "בחינת מדיניות הענישה הנוהגת מלמדת כי במרבית המקרים בהם הועמדו נאשמים לדין בגין עבירות דומות הם נידונו למאסרים ממש". כך, לדוגמה, מציינת השופטת כי יצחק גבאי, שהורשע בהסתה לאלימות ועבירות נוספות, נידון ל-10 חודשי מאסר בפועל בגין עבירות ההסתה בלבד. משה אורבך, שהורשע בהמרדה, החזקת פרסום המסית לאלימות והחזקת פרסום גזעני, נידון ל-15 חודשי מאסר. עוד מזכירה השופטת כי עבד ג'בארין, שהורשע בין היתר בהסתה לאלימות, נידון לשמונה חודשי מאסר. עומר שלבי, שהורשע בין היתר בהסתה לאלימות, נידון לתשעה חודשי מאסר. נאסר הדמי, שהורשע בין היתר בהסתה לאלימות, נידון לעשרה חודשי מאסר.

"נוכח סקירת הפסיקה שלעיל, הרי שלו היה מקום לקביעת מתחם עונש הולם, היה המתחם מתחיל לכל הפחות ב-8 חודשי מאסר", כתבה השופטת דניאל בגזר דינה. עם זאת, התחשבה השופטת בנסיבות לקולא, ובהן הודאתה של פיין באישומים המיוחסים לה, לקיחת אחריות עליהם והיעדר עבר פלילי. עוד ציינה השופטת כי פיין היא אם לילדים צעירים וכי "חלף זמן מסוים מעת ביצוע המעשים".

"עיקר נמצא בחרטתה של הנאשמת על מעשיה", כתבה השופטת דניאל, "חרטה שהתרשמתי כי היא כנה ומשמעותית, ומלמדת על פוטנציאל שיקומי ממשי". השופטת מציינת כי פיין "עזבה את מקום מגוריה [יצהר], משתתפת כיום במפגשים משותפים ליהודים וערבים, וחרף פיגועים אותם חוו קרובים לה בתקופה שמאז בוצעו העבירות, לא חזרה לסורה. הנאשמת עמדה על מחירים אישיים מורכבים אותם שילמה בשל מעשיה, ועל שינוי דרכיה".

לנוכח זאת, ולנוכח הסדר הטיעון שאליו הגיע פיין במסגרתו גם המדינה דרשה להסתפק בשישה חודשי מאסר שירוצו בעבודות שירות, גזרה השופטת דניאל על פיין חמישה חודשי מאסר אותם תרצה בעבודות שירות, 10 חודשי מאסר על תנאי למשך שלוש שנים וקנס בגובה 2,000 שקל.

יצוין כי בתחילת החודש גזרה השופטת דניאל על שני פעילי "הקול היהודי", שהורשעו בעבירות מרובות של הסתה לאלימות ולגזענות, כמה חודשי מאסר שירוצו בעבודות שירות.

25310-08-16

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 270KB)