"ראש הממשלה על הקו" הוא פרויקט מתגלגל של "העין השביעית" המבוסס על רישומי השיחות שקיים בנימין נתניהו עם עמוס רגב ושלדון אדלסון כפי שנמסרו לידי רביב דרוקר. הרשימות שמסר נתניהו זמינות להורדה ולעיון בגנזך, מדור חופש המידע של "העין השביעית" ועמותת "הצלחה"

ראש הממשלה על הקו – שיחות נתניהו-רגב-אדלסון: פרויקט מתגלגל (צילומים מקוריים: פלאש 90)

תותחי הביביתון, שהבזיקו ורעמו בימים ובשבועות שלאחר הצגת "חוק 'ישראל היום'", מתגלגלים בחזרה למחסנים ב-28 באפריל 2014. העילה ממלכתית: יום השואה. אחת המסורות התמוהות ביותר שייסד עמוס רגב ב"ישראל היום" החלה לאחר חזרתו של בנימין נתניהו לכס ראש הממשלה: בניגוד לשנים שבהן ישב שם אולמרט, מעתה והלאה כל יום שואה יצוין בחינמון באמצעות ציטוט גדול של ראש הממשלה בכותרת הראשית. הנוהג הזה, שהחל ב-2010, הוא אחד הסממנים השקופים והסמליים ביותר שהצדיקו את הגדרתו של החינמון כשופר של משרד ראש הממשלה.

ברישומי השיחות שמסר המשרד לרביב דרוקר לא מופיעות שיחות שקיים נתניהו עם רגב לקראת ימי השואה של 2012 ו-2013. לא היה לו צורך מעשי בכך. הציטוטים של ראש הממשלה נלקחו מנאומיו והודעותיו הפומביות. ובכל זאת, יום לפני גליון יום השואה של שנת 2014, הם משוחחים.

למחרת, שנה חמישית ברציפות, כובש ציטוט מפי נתניהו את הכותרת הראשית של גליון יום השואה. "עתה יש לנו כוח להגן על עצמנו", נכתב בו, מעל תצלום של חיילים עומדים דום וצעירה צועדת על פסי הרכבת במחנה ההשמדה אושוויץ. הנאום של נתניהו נישא לרגל יום השואה, אבל הוא חלק ממאמציו הדיפלומטיים השוטפים; לקוראים מובהר כי דבריו כוונו כלפי מנהיגי העולם. "כמו אז, גם היום המערב משלה את עצמו לגבי האיום האיראני", הוא מצוטט בשער.

בלילה, בשעה 21:40, שבים נתניהו ורגב ומשוחחים. למחרת, בגיליון של 29 באפריל, חוזרים לשדה הקרב שתיארנו בפרק הקודם של פרויקט זה. העורכים הגרפיים מסלקים מעמוד השער את גדרות התיל וחוזרים להילחם באויב המשותף של ראש הממשלה ו"ישראל היום": נוני מוזס. כותרת שער גדולה ובולטת מוקדשת למאמר חריף נגד "חוק 'ישראל היום'" מאת אלן דרשוביץ, פרקליט הצמרת, מקורב של אדלסון ומי שייצג אותו בכמה הליכים משפטיים. בפינה השמאלית העליונה נדפס דיוקנו של מוזס כשעל חזהו מתנוססת הכותרת "החוק למען נוני מוזס".

"ישראל היום", 29.4.14

"ישראל היום", 29.4.14

המאמר של דרשוביץ מסמן שלב חדש במערכה של ישראל היום" לסיכול מהלך החקיקה בעניינו. כתבי העיתון נשלחו לערוך משאלי רחוב שבהם מצאו בעיקר ישראלים שסבורים שמדובר בהצעה פסולה. תוצאותיו של המשאל הראשון מתפרסמות בגיליון זה. נלווה להן עוד מאמר מאת גונן גינת, שנושא את הכותרת "הח"כים כבובות על חוט של נוני מוזס". מתחתיה נדפסת הקריקטורה הקבועה של המאייר שלמה כהן, שבה נראה מוזס מושך בחוטיהן של בובות עץ קטנות.

השיחה המתועדת הבאה של רגב ונתניהו מתקיימת ב-8 במאי בשעה 11:51. קדם לה רצף חריג של שיחות של נתניהו עם אדלסון: יום אחרי יום, ארבעה ימים ברציפות, בשעת לילה, שוחחו ראש הממשלה ומו"ל "ישראל היום" דרך הטלפון בלשכה. הרצף הזה נפסק ב-4 במאי. כעבור ארבעה ימים, 11 שעות אחרי השיחה עם רגב, משוחח נתניהו שוב עם אדלסון.

למחרת, בגליון סוף השבוע רב-התפוצה, מתגלה סיבה אפשרית לדיונים התכופים עם אדלסון: את הכותרת הראשית של החינמון כובש ראיון נרחב שערכו עמו רגב ובועז ביסמוט, לימים מחליפו בתפקיד. "באנו לשבור את הפחד מנוני מוזס", מצהיר אדלסון. דיוקנו נמתח לאורכו ולרוחבו של שער המוסף הפוליטי, לצד שידור חוזר של המסר המרכזי.

"באנו לשבור את הפחד מנוני". שלדון אדלסון על שער מוסף "ישראל השבוע", 9.5.14 (לחצו להגדלה)

"באנו לשבור את הפחד מנוני". שלדון אדלסון על שער מוסף "ישראל השבוע", 9.5.14 (לחצו להגדלה)

הראיון עם אדלסון חריף, בוטה – לפרקים חסר בושה – ומחזק את המסקנה שלפיה "ישראל היום" נוסד כדי לשרת את נתניהו. הוא גם כולל את הטענה הבלתי נשכחת שלפיה מוזס התייצב יום אחד במשרדו אדלסון והתחנן בעיניים דומעות שלא יקים עיתון חינמי שיפגע ב"ידיעות אחרונות". "אני נשבע לכם, כך היה", טוען אדלסון.

ביום שבת, יום לאחר פרסום הראיון המהדהד, משוחח נתניהו עם רגב פעמיים – פעם אחת בשעה 18:18, ופעם נוספת בעשר בלילה. בגיליון שראה אור למחרת מורחבת החזית מול מוזס: ב"ישראל היום" מחליטים להוקיע את תופעת הפרסום הסמוי בקבוצת "ידיעות אחרונות" ומקדישים לה הפניית שער בולטת. איזי ליבלר, במאמר שתמציתו נדפסת בעמוד הראשון, שוב קושר בין "ישראל היום" וראש הממשלה. את החינמון הוא מכנה "עיתון בעל עוצמה המסרב להצטרף לרדיפה ולהכפשה האישית של ראש הממשלה נתניהו בתקשורת המסורתית".

ב-11 במאי שוב משוחחים רגב ונתניהו, הפעם בסביבות תשע בבוקר. למחרת נמשך המאבק ביתר שאת: בכותרת גדולה הנדפסת לרוחב חלקו העליון של עמוד השער משובצים תצלומיהם של שבעה חברי-כנסת המעורבים במהלך החקיקה. "רוצים להביע דעתכם בפני הח"כים? אלו הטלפונים וכתובות המייל שלהם", נכתב שם. על המאמר הנלווה חתום הפעם אלי פולק מאגודת זכות הציבור לדעת, ארגון ימני קטן ששם לו למטרה להשפיע על התקשורת. את חברי-הכנסת שבשער העיתון הוא מכנה "אליטה פוסט-ציונית" ש"נמצאת במגננה ומנסה להגן על עצמה בשיטות בולשביקיות". למחרת הונחה באופן רשמי על שולחן הכנסת הצעת החוק שבאה להגביל את הפצתו בחינם של "ישראל היום".

ביום חמישי 22 במאי, שוב בשעת בוקר, נתניהו ורגב שוב משוחחים. למחרת, בגליון סוף השבוע, מקצה רגב כותרת שער גדולה לסקר דעת קהל בנושא הצעת החוק (כנהוג בחינמון, הסקר נערך בקרב יהודים בלבד). התוצאה מחמיאה ל"ישראל היום", ותמשיך לככב במודעות וטורים גם בחודשים הבאים: מתברר ש-81% מהנשאלים מתנגדים להצעה. על הידיעה שבה מתוארות תוצאות הסקר חתום סגן העורך דאז, אהרון לפידות. רשימתו נחתמת באזהרה: הציבור, הוא טוען, "לא ימהר להצביע למפלגה שתרים את ידה בעד החוק".

נתניהו אמנם פעל בתקיפות לבלימת החוק – לפי טענה מאוחרת שהשמיע, להצעת החוק היה חלק בהחלטתו לפרק את הממשלה – אך חודשים אחדים לאחר הבליץ של "ישראל היום" כבר קיים משא-ומתן סודי עם האיש שצויר בחינמון בקווים דמוניים, נוני מוזס. לקראת סוף השנה יסכימו השניים לקדם חוק מרוכך, פשרה, ואולי לצמצם את תפוצת החינמון. "אפשר לחוקק את זה", יגיד נתניהו למוזס, "אני רוצה לדבר עם הג'ינג'י".

המשך יבוא.

"ראש הממשלה על הקו" הוא פרויקט מתגלגל של "העין השביעית" המבוסס על רישומי השיחות שקיים בנימין נתניהו עם עמוס רגב ושלדון אדלסון כפי שנמסרו לידי רביב דרוקר. הרשימות שמסר נתניהו זמינות להורדה ולעיון בגנזך, מדור חופש המידע של "העין השביעית" ועמותת "הצלחה"