הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, 103FM ועו"ד יורם שפטל מבקשים מבג"ץ לדחות את עתירת מפלגת מרצ, שביקשה לחייב את הרדיו בסנקציות בגין תוכניתו של שפטל ואף להורות על הפסקת שידור התוכנית. לטענתן, העתירה מיותרת שכן הרשות פועלת נגד התחנה. בתחנה אף מגבים את השדרן וטוענים כי יש להבין את אמירותיו הקשות של שפטל בהקשר שבו נאמרו. בנוסף יוצאות הן הרשות והן התחנה נגד הקריאה להפסקת שידורי התוכנית של שפטל בטענה לפגיעה בחופש הביטוי.

לפני כחודש עתרה מרצ לבג"ץ בדרישה כי יורה לרשות השנייה לפעול נגד התוכנית "שפטל עצבני" שמגיש עו"ד יורם שפטל ברדיו-ללא-הפסקה (103FM), כולל נקיטה בסנקציה חריפה של הורדת התוכנית מלוח השידורים. בעתירה, שהוגשה מטעם מרצ על-ידי עו"ד ערן לב, נטען כי שפטל הפך את תוכניתו השבועית "לבמה להשתלחויות בוטות ומסיתות בציבורים שלמים", ובפרט כלפי מפלגת מרצ.

"שפטל, אשר עשה לו שם של איש גס רוח, בוטה, ומשתלח", נטען בעתירה, הפך את תוכניתו "לבמה קבועה להסתה ולדברי בלע כנגד מחנה השלום וראשיו, בהווה ובעבר, לרבות בראש הממשלה המנוח יצחק רבין ז"ל, כמו גם בקבוצות מיעוט כדוגמת ערבים והומואים".

בעתירה נכללו מבחר ציטוטים של שפטל מתוכניות שונות. בין היתר צוטטו מקרים שבהם אמר שפטל על ח"כ זהבה גלאון, יו"ר מרצ, כי היא "היתה דוברת של החמאס בפועל". את אנשי השמאל כינה שפטל "יודו-קוויזלינגים טמאים ונאלחים" ו"סרסורים של הג'יהאד הפאשיסטי", ובהזדמנות אחרת אמר על השמאל כי הוא "הפרצוף המכוער, הטמא, המחליא והמזוהם של הצואה הפרו-פלסטינית בציון". את ח"כ אילן גילאון ממרצ כינה "סרסור של הג'יהאדו-שהידו-פאשיזם הערבי".

לא היתה זו הפעם הראשונה שמרצ עתרה לבג"ץ נגד הרשות השנייה בגין תוכניתו של שפטל. עתירה קודמת, שהוגשה לפני כשנה, נמחקה בחודש ינואר האחרון לאור הודעת הרשות השנייה כי תפתח בהליך הפרה נגד רדיו-ללא-הפסקה בגין התבטאויותיו של שפטל. לדברי מרצ, מאז לא נקטה הרשות השנייה בצעדים הנדרשים ואילו שפטל הגביר השתלחויותיו.

חברת הכנסת זהבה גלאון (צילום: פלאש 90)

יו"ר מרצ זהבה גלאון (צילום: פלאש 90)

עו"ד לב, בא-כוחה של מרצ, מבסס את העתירה מהבחינה המשפטית על הטענה כי תוכניתו של שפטל מפרה את סעיף 46 לחוק הרשות השנייה, שאוסר על שידורים שבהם יש, בין היתר, עוולה אזרחית, תעמולה מפלגתית או "הסתה לגזענות, לאפליה או לפגיעה ממשית באדם או בקבוצת בני אדם, על רקע השתייכותם לדת, גזע, לאום, מין, עדה אורח חיים או מוצא". מרצ טוענת בעתירתה ששפטל מפר דרך קבע את הסעיפים שלעיל וכי לרשות, במקרה כזה, ישנה הסמכות להפסיק את שידורי התוכנית.

בתגובת הרשות השנייה לעתירה, שהוגשה על-ידי עורכי-הדין יאיר עשהאל ונגה גל, נדחו טענות מרצ. בתגובה מגדירה הרשות את "שפטל עצבני" כ"תוכנית של מגיש דעתני, בעל 'סגנון ייחודי'". ברשות מזכירים גם כי לצד תוכניתו של שפטל משודרת בתחנה התוכנית "זהבי עצבני", שבה מובעות עמדות פוליטיות שונות מאלו של שפטל, גם כן בסגנון בוטה.

בניגוד למסכת העובדות שמציגה מפלגת מרצ בעתירתה, ברשות השנייה מדגישים כי פעלו נגד התחנה בגין התבטאויותיו של שפטל. אחרי מחיקת העתירה הראשונה פנתה הרשות לתחנה לקראת אפשרות של קביעת הפרה. במהלך חודש פברואר האחרון התקבלו שתי תגובות מטעם רדיו-ללא-הפסקה. לטענת הרשות השנייה, "המדובר בתגובות נרחבות ולרשות נדרש זמן לבחינת האמור בהן וגיבוש עמדתה ביחס להתבטאויות".

כחצי שנה חלפה, ובחודש שעבר, יומיים לאחר הגשת העתירה הנוכחית, הודיעה הרשות כי החליטה להטיל על רדיו-ללא-הפסקה קנס של 120 אלף שקל בגין התבטאויותיו של שפטל, אם כי לא בגין ההתבטאויות שלו נגד מרצ. בינתיים, מבהירה הרשות השנייה לבג"ץ, הגישה התחנה ערר על הקנס, וזה טרם נידון. מהבחינה הזו, טוענת הרשות, העתירה מיצתה את עצמה ואין מקום לקבלה.

אשר לדרישת מרצ להורות על הסרת התוכנית מלוח השידורים, ברשות מתנגדים לכך נחרצות. "הרשות השנייה פועלת לאכיפת רמת השיח בתוכניות בעלות הזיכיון לשידורי רדיו אזורי ובכלל כך בתוכנית 'שפטל עצבני'", נכתב בתגובת הרשות. "בצד האמור, הרשות השנייה רואה לנכון להדגיש, כבר בשלב זה, כי אף במקום שבו התבטאויות מסוימות בתוכנית מהוות הפרה של הוראות החוק והכללים, צעד של איסור המשך שידורה של תוכנית מסוימת העוסקת בעניינים פוליטיים, בשל התבטאויות אלה, הינו צעד קיצוני אשר לא ננקט עד כה, ולא בכדי".

בהמשך מודגש כי "השיח הציבורי והביקורת על אנשי ציבור הנעשית בגדרו הם מאפיינים מהותיים של חברה חופשית במשטר דמוקרטי. קיים קושי לנתק בין מתן ביטוי לעמדות בנושאים שלציבור עניין בהם, לבין התייחסות לאנשי הציבור עצמם ולאישיותם, כמובילים של העמדות החברתיות והנושאים הרעיוניים העומדים במחלוקת ציבורית".

לדברי הרשות, "התבטאויות מרגיזות, בוטות, קיצוניות, מכעיסות, ואפילו מנוסחות באופן צורם ומקומם, עשויות לחסות תחת חופש הביטוי, בפרט אם הן עוסקות בעניינים פוליטיים, תחום אשר כאמור מצוי בליבת הזכות לחופש הביטוי". בשל כל זאת מבקשת הרשות מבג"ץ לדחות את העתירה.

מי הם היודו-קוויזלינגים

גם בתגובה שהוגשה לבג"ץ מטעם רדיו-ללא-הפסקה ועו"ד שפטל, באמצעות עורכי-הדין ד"ר הלל סומר וגבריאלה שוורץ, נדחות טענות מפלגת מרצ. בתגובת התחנה ושפטל נטען כי יש למחוק את העתירה משום שהרשות אכן פעלה כפי שהתחייבה לפעול במועד מחיקת העתירה הראשונה. לא זו אף זו, לדעת 103FM הרשות "אף פעלה בחוזק יד ומעל לנדרש" נגדה. כיוון שהערר שהגישה התחנה נגד הרשות על הקנס שהוטל עליה טרם נידון, בתחנה טוענים כי אין מקום כלל לדון בעתירה.

בנוסף שבים ומעלים בתחנה טענות שהעלו בתגובה לעתירה הראשונה של מרצ נגדם, ובין היתר טוענים כי גם במרצ עושים שימוש במטבעות לשון מעולם השואה נגד ימנים ונגד שפטל בפרט, וכי העתירה הוגשה ממניעים פוליטיים. עוד טוענים בתחנה כי הציטוטים שנכללו בעתירה מגמתיים והוצאו מהקשרם. פירוט הטענות ניתן, בין היתר, במכתב שהעבירה התחנה לרשות וצורף כנספח לתגובה.

לדברי 103FM, כששפטל כינה את ח"כ גלאון "דוברת של החמאס בפועל" היה זה אחרי שהתייחס להתבטאות של יו"ר מרצ לפני מבצע "חומת מגן", אז אמרה לדבריו כי אם צה"ל ייכנס למחנות הפליטים יהיה טבח בחיילי צה"ל. "דברים בלשון זו אכן נאמרו על-ידי הגברת גלאון", טוענים בתחנה, "ובאופן שבו נאמרו אכן ניתן לפרשם באופן שבו הקונטקסט של מבצע 'חומת מגן' (ולא באופן כללי) הם מקדמים את האינטרסים של החמאס ומייצגים אותם".

כששפטל דיבר על "יודו-קוויזלינגים טמאים ונאלחים", מסבירים בתחנה, הוא לא דיבר כלל על חברי מרצ ואף לא על השמאל כולו, אלא פנה למאזין שעלה לתוכנית וטען כי הטבח במערכת המכפלה נועד "להרוס את הסכמי אוסלו". בתגובה לאמירה זו אמר שפטל כי "ברל כצנלסון, שהיה איש שמאל קיצוני, אמר על יודו-קוויזלינגים טמאים ונאלחים כמוך, איך זה יכול להיות שמסתובבים בינינו אנשים שכל מה שהמרצחים הערביים עושים זה טוב בעיניהם וכל מה שהיהודים עושים זה רע בעיניהם".

שפטל: "זה הפרצוף המכוער, הטמא, המחליא והמזוהם של הצואה הפרו-פלסטינית בציון. זה השמאל הישראלי במיטבו. זה השמאל. השמאל, השמאל היום הוא גיס חמישי לכל דבר ועניין"

כששפטל דיבר על "הפרצוף המכוער, הטמא, המחליא והמזוהם של הצואה הפרו-פלסטינית בציון", טוענים עוד בתחנה, היה זה לאחר ששוחח עם מאזין שסיפר כי בנו נטל חלק כקצין בצה"ל בעוצר על כפר ערבי, צולם על-ידי צלמת מארגון מחסום-ווטש ותמונתו הועלתה לפייסבוק, שם הוגדר כ"פושע מלחמה ישראלי". רק בתגובה לכך, מדגישים בתחנה, אמר שפטל כי "מה שאתה מספר לי ולמאזינים, כמובן, זה הפרצוף המכוער, הטמא, המחליא והמזוהם של הצואה הפרו-פלסטינית בציון. זה השמאל הישראלי במיטבו. זה השמאל. השמאל, השמאל היום הוא גיס חמישי לכל דבר ועניין. כאשר כמובן השקר הבזוי זה כלי הנשק המרכזי שלו, כי כפי שאמרתי מאות פעמים, מי שלא צודק חייב, אבל ממש חייב, כאשר הוא מדבר להזדקק לרמייה ושקר. להציג את הבן שלך כפושע מלחמה זה דבר שרק השפל שבחזירים שבציון האדומים, כמובן, יכול לעשות".

אף שהציטוט בוטה במיוחד, לדברי התחנה מדובר ב"הבעת דעה לגיטימית כנגד גורם שביקש להציג חיילי צה"ל העושים מלאכתם כפושעי מלחמה – רק בשל מילוי תפקידם".

עוד טוענים בתחנה כי כשכינה שפטל את את ח"כ אילן גילאון ממרצ "סרסור של הג'יהאדו-שהידו-פאשיזם הערבי", ביקש המגיש "להעביר ביקורת על פעילותו הפוליטית של ח"כ גילאון". מטעם התחנה מוזכר כי שפטל אמר את הדברים בהקשר של התבטאות חריפה מצד גילאון, כשיומיים קודם לכן, במהלך דיון בוועדת הפנים של הכנסת, פנה ליו"ר ארגון להב"ה בנצי גופשטיין ואמר לו "אתה המיץ של הזבל, אתה העורלה של הקו-קלוקס-קלאן היהודי, אתה הזבל שבזבל".

באופן עקרוני מוסיפים וטוענים בתחנה כי "אין צורך להכביר מלים על התדהמה מכך שמפלגה, ובפרט מרצ, מפלגה שחרתה על דגלה את זכויות האדם, מבקשת לפגוע פגיעה אנושה בחופש הביטוי רק בשל העובדה שהביטוי מותח עליה ועל אנשיה ביקורת".

בג"ץ 6163/17

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 339KB)

להורדת הקובץ (PDF, 2.7MB)

להורדת הקובץ (PDF, 2.09MB)