מנהל לשכת העיתונות הממשלתית, ניצן חן, קיים אתמול שימוע לכתב אל-ג'זירה אליאס כראם, בטענה כי הפר את כללי הלשכה ועל כן יש לשלול את תעודת העיתונאי שלו. ללשכה שתי טענות עיקריות כלפי כראם: הראשונה נוגעת לאפשרות שעיקר עיסוקו אינו עיתונאי, אלא אחר. השנייה נוגעת לחשש כי השארת התעודה ברשותו עלולה לסכן את בטחון המדינה. אם הסברי כראם לא ישכנעו את הלשכה, התעודה שהנפיקה לו לע"מ תישלל ממנו, ויכולתו לעבוד כעיתונאי בישראל תיפגע.

בשבוע שעבר הודיעה לע"מ כי המנהל חן החליט לשלול את התעודה מכראם, אזרח ישראלי מנצרת, וזאת בכפוף לשימוע. ההחלטה, כך הובהר, התקבלה בעקבות ראיון שהעניק בחודש מאי 2016 לערוץ דאר אל-אימאן, המזוהה לטענת לע"מ עם האחים המוסלמים. על-פי הודעת לע"מ, המידע על הראיון הגיע ללשכה מטעם שר התקשורת איוב קרא ואופיר גנדלמן, דובר במשרד ראש הממשלה האחראי על הקשר עם התקשורת הערבית.

השר קרא, בעקבות ראש הממשלה בנימין נתניהו, הודיע בשבועות האחרונים כמה פעמים על כוונתו לפעול לסגירת משרדי אל-ג'זירה בישראל בטענה כי שידורי התחנה מסיתים לאלימות. ההחלטה לשלול את תעודתו של כראם היא הצעד הפומבי הראשון במהלך שאמור להביא לסילוק ערוץ החדשות הקטארי ועובדיו הזרים מתחומי ישראל, במקביל לנסיונות דומים שמובילה סעודיה במדינות אחרות בעולם.

בשימוע אמר אליאס כראם כי בדבריו לערוץ דאר אל-אימאן לא דיבר דווקא על עבודתו באל-ג'זירה, אלא על עבודתו של כל עיתונאי פלסטיני המדווח משטחי ישראל

במוקד השימוע עמדו דבריו של כראם בראיון לערוץ הטלוויזיה הערבי. "כעיתונאי פלסטיני שנמצא באזור כבוש או באזור עימות, העבודה העיתונאית היא חלק אינטגרלי מההתנגדות ומהעשייה הפוליטית והחינוכית", אמר כראם בראיון, כך על-פי הציטוט המתורגם שהפיצה לע"מ. "העיתונאי ממלא את תפקידו התקשורתי בהתנגדות על-ידי הקולמוס, הקול או המצלמה, משום שהוא חלק מהעם הזה והוא מנהל התנגדות בדרכו הייחודית". על-פי לע"מ, "הדברים מעמידים בסימן שאלה את יכולתו של כראם לסקר כעיתונאי מקצועי, נציג רשת זרה, את הסכסוך הישראלי-פלסטיני שבו לדבריו הוא נוטל חלק פעיל".

מנהל לע"מ חן מסר עם פרסום החלטתו כי "כל הנושא תעודת עיתונאי מטעם לע"מ מחויב לכללי אתיקה עיתונאית והוגנות אוניברסלית לדיווח חדשותי. על פניו נראה כי כתב אל-ג'זירה, המשמש ככתב שטח בכיר באירועים חדשותיים ובטחוניים, הרחיק לכת באמירתו החדה כי 'כל עיתונאי פלסטיני ראוי שיראה עצמו כחלק אינטגרלי מההתנגדות לכיבוש'. מי שלוקח חלק פעיל במאבק פוליטי – יתכבד ויעשה כן במסגרת החוק, אך ללא תעודת עיתונאי מטעם מדינת ישראל".

עם זאת, כללי לע"מ לעיתונאים העובדים בתקשורת הזרה אינם כוללים כל התייחסות מפורשת לאתיקה והוגנות. בפועל, בלע"מ ביקשו לבטל את התעודה בחשד כי כראם הפר שני סעיפים העוסקים בנושאים אחרים: האחד, כלל 4(ב)(1)(א), נוגע להענקת תעודות לע"מ אך ורק למי ש"עיקר עיסוקו" הוא עיתונאי. בלשכת העיתונות הממשלתית סירבו להסביר מדוע לדעתם כראם הפר את כלל זה, אולם יתכן שמבחינתם הכתב הפר את הכלל בכך שחצה את הגבול שמפריד בין עיתונאי לפעיל פוליטי.

הכלל השני, 3(ו), קובע כי "לא יינתנו תעודות או אישורים לפי כללים אלו למבקש אם המנהל סבר, לאחר התייעצות עם גורמי הביטחון, כי מתן התעודות או האישורים עלולים לסכן את בטחון המדינה, ובכלל זה פגיעה באישים". לפני הנפקת תעודות עיתונאי נוהגת לשכת העיתונות הממשלתית להעביר את שמות מבקשי התעודות לבדיקה בשב"כ.

מיד עם פרסום הכוונה לשלול את התעודה של כראם פנה ארגון העיתונאים בישראל ללע"מ בבקשה לבטל את ההחלטה. "הטיעונים לשלילת התעודה, כפי שפורסמו בהודעתה של לשכת העיתונות הממשלתית, הינם בלתי נסבלים במדינה דמוקרטית", טענו בארגון. גם במרכז אעלאם ובוועד להגנה על עיתונאים, ארגון בינלאומי לזכויות עיתונאים שמושבו בארצות-הברית, קראו ללע"מ לא לפעול לשלילת התעודה של כראם. מנהל מערכת אל-ג'זירה בירושלים, ואליד אל-עומרי, הודיע כי הערוץ יפנה למישור המשפטי ויעתור נגד שלילת התעודה, אם תתבצע.

אל השימוע, שנערך אתמול (21.8) בצהריים במשרדי לע"מ בירושלים, הגיע כראם בליווי אל-עומרי ויחד עם יו"ר ארגון העיתונאים בישראל, יאיר טרצ'יצקי. מטעם לשכת העיתונות הממשלתית נכחו בשימוע ניצן חן, האחראית על תקשורת ערבית ומזרח תיכון רולה מנסה-בסל, ורון פז, האחראי על התקשורת הבינלאומית.

במשך כחצי שעה התבקש כראם להשיב לשאלות שהתעוררו בעקבות הדברים שלטענת לע"מ אמר בראיון. כתב "ידיעות אחרונות" איתמר אייכנר פרסם הבוקר כי כראם טען בשימוע שכוונתו בראיון היתה להביע תמיכה בהתנגדות לא אלימה. בנוסף, כך נודע ל"עין השביעית", טען כראם בשימוע כי בדבריו לערוץ הערבי לא דיבר דווקא על עבודתו באל-ג'זירה, אלא על עבודתו של כל עיתונאי פלסטיני המדווח משטחי ישראל. בסיום השימוע נמסר לכראם כי החלטה בעניינו אמורה להתקבל בימים הקרובים.