בעיתון "ישראל היום" שוב פרסמו ממצאי סקר שנערך בקרב מדגם מייצג של יהודים בלבד – אף שהוא נוגע לסוגיה שרלבנטית לכלל האוכלוסייה בישראל. הפעם לא העיתון הזמין את הסקר, אלא המועצה הציבורית לקידום ילדות, נערות ונשים בספורט, גוף שנמצא בפיקוח משרד התרבות והספורט.

על-פי כותרת המשנה לידיעה מאת נועם (דבול) דביר, שפורסמה אתמול (21.5), "68% מהבנות לאמהות שעושות פעילות ספורטיבית בתדירות גבוהה נוהגות גם הן לעסוק בפעילות גופנית באופן קבוע". עוד דווח בידיעה על שיעור האמהות שנוהגות לבצע פעילות ספורטיבית לפחות פעם בשבוע, ועל פעילויות הספורט הנפוצות בקרב בנותיהן. מקריאת הידיעה ניתן להבין כי ממצאי הסקר מתייחסים לכלל האמהות במדינת ישראל, אולם בפסקה החמישית מצוין כי הסקר נערך בקרב אמהות יהודיות בלבד.

"ישראל היום", 21.5.2017

"ישראל היום" נוהג דרך קבע לערוך ולפרסם ממצאי סקרי אפרטהייד, סקרים שעוסקים בנושאים שרלבנטיים לכלל האוכלוסייה אך מתבצעים בקרב מדגם מייצג של יהודים בלבד. גם גופים פרטיים נוהגים פעמים רבות לסקור מדגם של יהודים בלבד, כדי לחסוך זמן וכסף. במקרה הזה מדובר בגוף ציבורי, שנמצא תחת פיקוח משרד ממשלתי.

המועצה הציבורית לקידום ילדות, נערות ונשים בספורט הוקמה כדי לעודד את הפעילות הגופנית בקרב כלל הנשים באוכלוסייה, בלי הפרדה בין יהודיות לערביות. לדברי טל אלוני-רוזן, מנהלת תחום שיווק ומיתוג במועצה, למועצה פעילות נרחבת בקרב נשים ערביות. האתר של המועצה, הוסיפה, מופיע לא רק בשפה העברית, אלא גם בשפה הערבית.

עוד סיפרה אלוני-רוזן כי לפני כשנה וחצי נערך סקר מקיף בקרב נשים ערביות, שנערך בשפה הערבית על מנת להקל על נשים ערביות להשתתף בו. בסקר זה, ציינה, הושקעו תקציבים רבים כדי לאפשר לנשים להשיב על השאלות בקבוצות מיקוד, כשבני זוגן לא נמצאים לידן, וזאת כדי לקבל תשובות מהימנות יותר.

אשר לסקר הנוכחי, שבו השתתפו אמהות יהודיות בלבד, טענה אלוני-רוזן כי מדובר בסקר נקודתי שנועד לקדם אירוע שהתקיים בתל-אביב, לייצר כותרות ויחסי-ציבור, ולא בסקר מעמיק שנועד לתת למועצה מידע וכלי עבודה. לדבריה, את הטענות יש להפנות לחברות הסקרים, שמציעות מידע זמין המתבסס על מדגם של יהודים ויהודיות בלבד.