ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, נחקר בימים האחרונים באזהרה במסגרת הפרשה המכונה "תיק 2000". חקירה באזהרה משמעה כי הנחקר נחקר כחשוד ולא כעד. ארנון (נוני) מוזס, מו"ל "ידיעות אחרונות", נחקר אף הוא באזהרה בפרשה זו, שעיקרה (על-פי הפרסומים עד כה) הוא חשד לקשרים אסורים בינו, כבעליה של קבוצת תקשורת משפיעה, לבין ראש הממשלה.

בבוקרו של יום זה צולמו שני אנשים יושבים ומתדיינים בבית-קפה בתל-אביב. אחד מהם הוא ניר חפץ, יועץ התקשורת האישי של ראש הממשלה ושל משפחתו. השני הוא ערן טיפנברון, כיום סמנכ"ל דיגיטל בערוץ 10 ומי שהיה עורך אתר ynet מבית "ידיעות אחרונות" בתקופה שבה רקמו מוזס ונתניהו את ה"דיל" לכאורה. טיפנברון אף הוזכר על-ידי מוזס בתמלילי ההקלטה שפורסמו בערוץ 2 כמי שאמור להיות איש קשר עם שליחו של נתניהו לצורכי הטיית הסיקור.

ריח רע בוודאי עולה מפגישה כזו, בעיתוי כזה. אך האם הפגישה חוצה את הקו האדום שבין לא מוסרי ולא ערכי לאסור במובן הפלילי של המלה?

החשש הבסיסי העולה מפגישת השניים הוא לשיבוש מהלכי משפט, שחקירה פלילית נמצאת בכללם. תיאום או העלמת ראיות ייחשבו לשיבוש מהלכי משפט. העונש הקבוע לכך בחוק הוא עד שלוש שנות מאסר. הדחת עדים במהלך חקירה היא עבירה חמורה יותר, שדינה חמש שנות מאסר, ואם ההדחה נעשית באיומים או במתן טובת הנאה יכול העונש להגיע עד לשבע שנים לכל עבירה.

למיטב הידיעה, חפץ וטיפנברון לא נחשדים כרגע בביצוע עבירה במסגרת "תיק 2000", אלא רק מעסיקיהם (בעבר או בהווה) – נתניהו ומוזס. ברם, הדין לא מכיר בביצוע עבירות פליליות באמצעות אדם אחר. ככל שחפץ וטיפנברון אכן נפגשו לצורך שיבוש החקירה, האחריות לכך היא על כתפיהם בלבד ולא על כתפי נתניהו ומוזס. זו הלכה עתיקת יומין, וכבר במקורות נאמר כי "אין שליח לדבר עבירה".

עם זאת, היה ויתברר כי חפץ וטיפנברון פעלו בשליחות ראש הממשלה או מוזס (או שניהם), אזי נתניהו ומוזס יכולים למצוא עצמם מתמודדים עם כתב אישום באשמת קשירת קשר לביצוע העבירה, עבירה שעונשה המרבי ינוע בין שנתיים לשבע שנות מאסר, לפי העניין.

בנסיבות אלה נראה כי טוב תעשה משטרת ישראל אם תזמן את חפץ וטיפנברון לחקירה ותבדוק היטב את נסיבות הפגישה, יוזמיה, ועיתויה. ייתכן בהחלט שהשניים ישבו ושוחחו על הא ועל דא / על אי השוקע במים. אבל אם שוחחו על "תיק 2000", הקשור קשר הדוק לשניהם, זהו עניין חמור ביותר, במישור הפלילי והציבורי כאחד.

עו"ד אילן יונש הוא יועץ משפטי לקרן התחקירים ומרצה בבית-הספר רדזינר למשפטים במרכז הבינתחומי הרצליה