לאחרונה קבע האיחוד-האירופי כי חברת אפל תצטרך לשלם לאירלנד מסים בסך 14.5 מיליארד דולר משום שהחברה קיבלה מהמדינה הטבות מס לא חוקיות. זהו מהלך ראשון מסוגו בניסיון למסות את ענקיות הטכנולוגיה העולמיות, הרושמות את הקניין הרוחני שלהן במדינות המציעות להן תנאים מועדפים ומתחמקות מתשלום מסים ברחבי העולם.

עומר שרביט, שחקר את הנושא עבור "העין השביעית", שוחח עם אורן פרסיקו ונמרוד הלברטל בתוכנית "קול העין" ונשאל האם יש סיכוי שגם כאן יאלצו את ענקיות האינטרנט לשלם מסים.

"באפריל האחרון רשות המסים החליטה שהם יתחילו לגבות מע"מ על המוצרים של חברות אינטרנט – בעיקר מדברים על גוגל ופייסבוק – ויגבו גם מס הכנסה על הרווחים שלהן", אמר שרביט, "אלא שביוני הודיע שר האוצר משה כחלון שבחוק ההסדרים תיכלל חקיקה חדשה שלפיה כל חברות האינטרנט וגם חברות ההייטק שירשמו בישראל קניין רוחני ישלמו מס מאוד מופחת של 6%, שזה למעשה סוג של פטור ממס".

על מה גובים מע"מ? אילו מוצרים הם מוכרים פה?

"אם היית שואל אותם בחודשים ינואר-פברואר-מרץ, 'מה אתם עושים פה בעצם, גוגל ופייסבוק?', הם היו אומרים לך: 'אנחנו עוסקים בפיתוח, מפתחים כל מיני מוצרים'. אבל כמובן שזה מצג שווא שנועד לשוות להם איזושהי תדמית של חברות הייטק. מה שכולנו יודעים זה שבפועל, מה שגוגל ופייסבוק עושות פה זה למכור מוצרי פרסום ואת פלטפורמת הפרסום שלהן.

מגדל אלקטרה בתל-אביב, משרדי גוגל-ישראל (צילום: Lior4040, רשיון Cc-by-sa-3.0)

מגדל אלקטרה בתל-אביב, משרדי גוגל-ישראל (צילום: Lior4040, רשיון Cc-by-sa-3.0)

"עשיתי כתבה על זה ל'עין השביעית' וניסיתי להמחיש למה הם צריכים לשלם מסים, איזה סוג של מוצרים הם מוכרים פה. התקשרתי לשירות הלקוחות של גוגל. יש להם בנאדם שיושב בצפון אנגליה, אז הוא אומר לך 'בוא תשתמש ב-AdWords דרכי'. AdWords זה מוצר קמעונאי של גוגל שכולנו מכירים, והבנאדם מדבר איתך מ-call center באנגליה. אוקיי, אז זה כאילו נעשה מרחוק. ואז הוא שולח לך חשבונית שכאילו רשומה על אירלנד. וכששאלתי אותו 'רגע, אבל אם אני מפרסם גדול ואני רוצה להיפגש איתך פנים-אל-פנים, אתה לא תיפגש איתי פה בישראל?', הוא אומר לך: 'לא'.

"כמובן שזה לא נכון, וכשדיברתי עם אנשי שיווק ופרסום, כולם אמרו לי שלגוגל ופייסבוק יש פה מערך מאוד אינטנסיבי שתפקידו להשיג את הלקוחות הגדולים האלה, ולא רק את הלקוחות הגדולים, אלא שגוגל ופייסבוק עושים פה סדנאות גם ללקוחות קמעונאיים. זאת אומרת שהם עובדים פה, יש להם סדנאות פיזיות, אנשים מגיעים לפייסבוק ולומדים איך לעבוד עם המערכת הזאת. אמרו לי את זה בפירוש אנשים שעשו את זה".

כלומר, החברות האלה מנצלות פרצה שקיימת בחוק כדי לא לשלם.

"ודאי. מדובר פה על פעילות קמעונאית לכל דבר".

יש לך הערכה מה הסכום?

"אין לי הערכה, יש לי רק ניחושים. אנחנו יודעים ששתיהן שואבות את רוב עוגת הפרסום הדיגיטלי. מה שפעם היה מתחלק בין ynet, וואלה, mako ונענע, היום רוב העוגה הזאת הולכת ישר לגוגל ופייסבוק. ועכשיו אנחנו מגיעים למאזן האימה. מהו מאזן האימה? למה בעצם הנושא הזה לא מוצף והוא לא כל-כך מדובר, והוא מעורפל? כי גם התקשורת הממוסדת, ואתם יודעים את זה יותר טוב ממני, מפיצה את התכנים שלה דרך הפלטפורמות האלה, בין שבתשלום או לא בתשלום.

"אתה שואל אם בעקבות ההחלטה של האיחוד-האירופי, האם זה יהיה טריגר שגם רשות המסים תעשה פה משהו? רק אתמול ראיתי ב'גלובס' שמשה אשר, ראש רשות המסים, אומר שלא רק שהוא לא יעשה כלום, אלא שהוא יעמיק את הפרצה בחוק מתוך כוונה שהם ירשמו פה את הקניין הרוחני שלהם".

כלומר במקום אירלנד, שיבואו לכאן?

"שיבואו לכאן. יש פה תהליך. לפני עשר שנים היו בישראל חגיגות של הלבנת הון שחור. בכל העולם החליטו להילחם בזה, וגם בישראל נכנסו לעניין הזה והחליטו ליישר קו. אחר-כך יש את תומאס פיקטי שמדבר על הטייקונים והאוליגרכיה הבינלאומית, ובכל העולם החליטו שצריך למסות גם את הטייקונים. זה גלש בזמן האחרון לעולם הזה של התאגידים, וספציפית לעולם של חברות האינטרנט.

"נראה אתכם יוצאים ממגדל אלקטרה ומרחוב רוטשילד ועוברים לקריית-שמונה ולסייבר בבאר-שבע, ואז, כשנראה אתכם מביאים את המהנדסים לשם – אז נוכל לדבר על הטבות מס"

"בריטניה היא בעצם הטריגר. בינואר גוגל הגיעה לאיזשהו סיכום עם שר האוצר הבריטי הקודם ג'ורג' אוסבורן, שהיא תשלם 130 מיליון פאונד על ההכנסות שלה בעשור האחרון בבריטניה. זה כמובן בדיחה, גרושים, כי יש להם הכנסות של חמישה מיליארד פאונד. שר בממשלת קמרון אמר ש'ילד בן 5 היה משיג עסקה יותר טובה עם גוגל'. כמה ימים אחרי זה פייסבוק הודיעה וולונטרית שהיא תתחיל לשלם מסים בבריטניה. אנחנו לא יודעים כמה, מה שאנחנו כן יודעים שפייסבוק ב-2014 שילמה סכום של 4,000 פאונד או משהו כזה בבריטניה, שזה סכום שמורה בבית-ספר יסודי משלמת בשנה. בעקבות זה לא קרה כלום בישראל. והשאלה שישראל צריכה לשאול את עצמה היא האם היא רוצה להיות כמו הבהאמס, איי סיישל, ליכטנשטיין, פנמה וכל המקומות האקזוטיים האלה, או שהיא רוצה ליישר קו עם אירופה וארצות-הברית.

"עכשיו אני רוצה להגיד עוד משפט אחד: לגיטימי שהמדינה תעודד חברות הייטק, ושיבואו לפה והכל טוב ויפה וסבבה. אבל קודם תיישרו קו עם העולם בנושא הזה, אחר-כך נעבור דרך המסלול הרגיל של 'חוק עידוד השקעות הון'. נראה אתכם יוצאים ממגדל אלקטרה ומרחוב רוטשילד ועוברים לקריית-שמונה ולסייבר בבאר-שבע, ואז, כשנראה אתכם מביאים את המהנדסים לשם – אז נוכל לדבר על הטבות מס".

איתמר מרגלית סייע בהכנת הכתבה

"קול העין" היא תוכנית משותפת ל"העין השביעית" ולקול-הקמפוס (106FM), רדיו הסטודנטים של בית-הספר לתקשורת של המסלול האקדמי, המכללה למינהל. התוכנית משודרת בקול-הקמפוס מדי שבוע בימי חמישי בשעה 12:00, וזמינה להאזנה באתר התחנה ובאתר "העין השביעית". עורכת מוזיקלית: חן ליטבק.