אגודת העיתונאים ירושלים פנתה השבוע לראש הממשלה, בנימין נתניהו, בעניינו של העיתונאי הפלסטיני העצור עומר נזאל. זהו ארגון העיתונאים הראשון בישראל שנוקט עמדה פומבית בעניינו של נזאל, שנעצר באפריל האחרון כשהיה בדרכו לכנס עיתונאים בינלאומיים ומאז כלוא במעצר מינהלי. עם זאת, באגודת העיתונאים הירושלמית לא מביעים סולידריות עם העיתונאי העצור זה חודשים ארוכים בלי לדעת במה בדיוק הוא חשוד, אלא מוחים על כך שהמעצר המתמשך פוגע באפשרותם לנהל תעמולה מוצלחת מטעם מדינת ישראל מול עמיתיהם ברחבי העולם.

נזאל, עיתונאי פלסטיני בן 53, עמד עד לפני כשנה בראש תחנת הרדיו פלסטין אל-יום, שאותה עזב זמן קצר לפני שנסגרה על-ידי צה"ל. מאז עבד כפרילנסר ופרסם מאמרים בכלי תקשורת שונים. בחודש אפריל האחרון, בדרכו לכנס של פדרציית העיתונות האירופית (EFJ), נעצר ובהמשך הושם במעצר מינהלי. לאחרונה הוארך מעצרו המינהלי עד נובמבר. בשב"כ טוענים כי הוא פעיל בחזית העממית לשחרור פלסטין, אך הוא מכחיש זאת, ועורך-דינו טוען כי הוא נרדף פוליטית בשל פרסום מאמרים שהביכו את הרשות הפלסטינית.

יו"ר אגודת העיתונאים ירושלים, אחיה גינוסר, פנה לנתניהו וכתב כי מעצרו המתמשך של נזאל "הופך עתה לכלי מובהק נוסף של תעמולה אנטי-ישראלית. זאת באיגודי עיתונאים, במכוני מחקר וצוותי חשיבה התובעים לדעת מדוע נעצר ואם אכן יש האשמות תלויות נגדו – מדוע לא יינתן לו לדעת מה הן כדי שיוכל להתגונן נגדן בבית-דין ובסיוע משפטי ראוי".

לפי גינוסר, "גל האשמות זה מסיט את הזרקור התודעתי בדעת הקהל הבינלאומית העוסקת בתקשורת, מיחסה של הרשות הפלסטינית לתקשורת חופשית המעזה לבקר את המשטר, ומיחסו הקשה עוד יותר של החמאס לעיתונות וממתג את ישראל – שלחופש העיתונות בה אין שווה ודומה במרחב שבו אנו חיים – כמדינה המתנכלת לעיתונאים".

באגודה מציינים בפני ראש הממשלה כי הם תומכים בזכות הסיקור החופשי והביקורת החופשית של עיתונאים, ומוסיפים כי זה שנים ארוכות הם מנהלים "מסע הסברה נמשך למניעת הוקעתה של ישראל כמדינה זוללת עיתונות", אולם מקרה כמו זה של נזאל מקשה עליהם. לטענתם, נשיא הפדרציה הבינלאומית של איגודי העיתונאים, פיליפ לרות, "נופל במהירות בפחי התעמולה האנטי-ישראלית נוכח טיעונים אנטי-ישראליים כאלה המועלים בהקשר לפרשת נזאל – שאין להם מענה".

לדברי היו"ר גינוסר, "בפורומים בינלאומיים אין לנו מענה מלא לטיעונים מן הסוג המועלה בהקשר למעצרו של נזאל. מדוע נעצר? מדוע לא ניתן להעמידו לדין בדרך ההולמת מדינת חוק? האם היה מעצרו בהקשר לפעילות עיתונאית, הגם שהיא יכולה להיתפש כהסתה, או בשל פעילות תומכת טרור. ואם כך – או הרבה יותר מכך – מדוע לא ניתן לבחון את האישומים בפורום משפטי ובדעת הקהל גם יחד".

לפיכך מבקשים באגודה מנתניהו שיעביר לידיהם מידע שיאפשר להם "לגבש מענה ראוי בפרשה זאת ובאחרות", וזאת מתוך רצון הן להגן על כל עיתונאי ללא קשר למוצאו ולאומיותו, והן "להגן על תדמיתה של ישראל, שחופש העיתונות בה אינו נופל מזה שבמתוקנות במדינות אירופה, שלא לומר עולה על זה שבכמה מהן ובוודאי שכך כאשר מדובר במזרח התיכון".

* * *

לקריאת המכתב המלא

להורדת הקובץ (PDF, 87KB)