רויטל חובל, לשעבר הכתבת המשפטית של "הארץ" וכיום עיתונאית במערכת התוכנית "עובדה" בערוץ 2, ליוותה בשנים האחרונות את הדיונים במשפט הולילנד. בעקבות הרשעתו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט בנטילת שוחד על-ידי שופטי בית-המשפט העליון, שוחחה חובל עם אורן פרסיקו ונמרוד הלברטל במסגרת תוכנית הרדיו "קול העין".

תוכלי לספר לנו איך הצלחת להתמודד עם סוללת עורכי-הדין והיחצנים של אולמרט בזמן המשפט?

"מטבע הדברים, בגלל שעבדתי בעיתון 'הארץ', יודעים שעלינו זה פחות עובד. אם כבר, יותר נחשפתי לזה מול המתחרים – היו כל מיני ספינים שהתפרסמו בכלי תקשורת אחרים, למשל היה הסיפור על הרומן של שולה זקן ועד המדינה שמואל דכנר, ואני תהיתי איך אני מתמודדת עם זה. היה כמובן הסיפור עם היומן המפורסם שהתברר שזויף, התאריך שבו לכאורה אולמרט נפגש עם דכנר, לפי היומן, מסתבר שבכלל אולמרט היה בארה"ב באותה תקופה. האם זה אומר שכל דבר שדכנר אמר היה לא נכון? זו לפחות היתה הטענה של הסניגורים. אני לא הרגשתי שום לחץ באופן אישי, אבל אני לא חושבת שאני הדוגמה המייצגת, ואין ספק שזה היה תיק רב יצרים.

"באופן אישי אני יכולה להגיד שלהיות באולם, בבית-המשפט המחוזי, היתה חוויה בלתי רגילה, בעיקר בגלל השופט רוזן. שופט מאוד מיוחד, שמנהל מאוד את הדיון. הוא ידע לשאול שאלות מאוד קשות את העדים עצמם, את הנאשמים בשלב ההגנה, ולזקק מהם את השאלות שבאמת נוגעות בבשר החי של התיק. היה שווה להגיע לאולם ולשמוע את זה, ולא להסתפק באיזה פרוטוקול, כי זו היתה ממש דרמה, לא סתם פתוס".

בפסק הדין של העליון יש התייחסות גם לתקשורת, ובשולי פסק הדין של השופט עמית הוא כותב שאם יש מישהו שמאוכזב או מופתע – צריך לזכור שיש הבדל בין עיתונות לבין משפט. את רואה בכך ביקורת על מקצועיות התקשורת?

"אני מאוד הופתעתי לראות את ההתייחסות הזאת של השופט עמית. משתמעת ממנה ביקורת מאוד גדולה כלפי התקשורת, ואני רוצה להזכיר שהתקשורת לאורך כל הדרך היתה מאוד ספקנית לגבי הרשעה של אולמרט. אני זוכרת שבהרשעה בבית-המשפט המחוזי, רוב העיתונאים היו בטוחים שהוא יזוכה מהפרשה של אחיו. יכול להיות שהשופט מנסה לשכנע את עצמו, כי באמת היו פה כל-כך הרבה סיפורים סביב אולמרט – חשדות ואישומים ופרשיות. אבל אף אחד לא הרשיע את אהוד אולמרט בהולילנד בתקשורת".

השופט דוד רוזן לאחר הכרעת הדין במשפט הולילנד, בית-המשפט המחוזי תל-אביב–יפו, 31.3.14 (צילום: עידו ארז)

השופט דוד רוזן לאחר הכרעת הדין במשפט הולילנד, בית-המשפט המחוזי תל-אביב–יפו, 31.3.14 (צילום: עידו ארז)

כשאנחנו אומרים "תקשורת" צריך לחזור על הקלישאה שהתקשורת היא לא מקשה אחת, ואפשר היה לראות את זה גם אחרי פסק הדין, בהבדל בין למשל הטורים של גידי וייץ ב"הארץ" לאלה של שמעון שיפר וטובה צימוקי ב"ידיעות אחרונות".

"נכון. גם בינינו העיתונאים, אחרי פסק הדין של העליון, יצא לי לדבר עם העמיתים שלי ולא ידענו כל-כך מה אנחנו חושבים. מה התחושה. מצד אחד, הוא זוכה בפרשה המשמעותית, בכסף המשמעותי, ובעצם נותר סעיף אחד, של 60 אלף שקל עם מקרה אחד, זה כבר לא מצביע על איזושהי שיטתיות. ומצד שני, בשורה התחתונה, ראש ממשלה בישראל נכנס לכלא. אז זה באמת מתח מאוד גדול".

בדיוק בשביל זה יש יחצנים מקצועיים של אולמרט, שאומרים לך, תתעלמי מזה שהוא הולך לכלא, מה שחשוב זה שהוא זוכה מהדבר הגדול. ונדמה שהפעם, בניגוד לזיכוי בפרשת טלנסקי, התקשורת לא כל-כך קונה את הספין הזה.

"אני חושבת שזה נכון, ולו בגלל השורה התחתונה – האיש נכנס לכלא לשנה וחצי, זו תקופה לא מבוטלת. ובאמת כבר יש ניסיון לעשות כל מיני ספינים, להגיד שבעצם כל פרויקט הולילנד הוא לא מושחת כמו שהוא, ולראיה – הכסף שהוא הורשע בו זה בעצם רק בפרשת הזרע. אבל זה מיוחס לפרשת הזרע רק מבחינה כרונולוגית, כל הפרשיות שם כרוכות אחת בשנייה, ואני לא קונה את הספין הזה. בכל זאת, אין ספק שהתיזה של הפרקליטות בכתב האישום לגבי פרויקט הולילנד חטפה מכה קשה בפסק הדין.

"את החלק של אולמרט כבר קראתי, ואני חייבת לומר שזיהיתי שם לא מעט טעויות. לפחות אצל חלק מהשופטים, אצל הנדל, אצל השופט עמית, זיהיתי מאמצים משמעותיים לחפש את הספק. אבל זה הקושי בתיק נסיבתי שבו אין הודאה. ראיתי בשבוע שעבר את השופט עמית בתיק זדורוב, שם הוא התמודד עם הודאה ואמר, 'אין שום ספק'. לפי ההיגיון הזה, אמנם לא היתה פה הודאה של אולמרט, אבל היו הרבה ראיות חזקות אחרות, ובאמת השאלה היא אם כל הראיות האלה מסתדרות לכדי תמונה אחת. ולדעתי זה המצב, כי מי שמכיר את הבצה הזו של השלטון המקומי והמינהל הציבורי יודע שכך הדברים מתנהלים. לכן, בעיני, יש שם דברים שמנותקים מהשטח. לפי ההיגיון בחוות הדעת של השופטים, ייתכן שהיו לנו יותר פושעים בחוץ ולא בכלא".

"קול העין" היא תוכנית משותפת ל"העין השביעית" ולקול-הקמפוס (106FM), רדיו הסטודנטים של בית-הספר לתקשורת של המסלול האקדמי, המכללה למינהל. את התוכנית מפיקה רתם שרעבי, סטודנטית בבית-הספר לתקשורת של המסלול האקדמי, המכללה למינהל. התוכנית משודרת בקול-הקמפוס 106FM מדי שבוע בימי חמישי בשעה 12:00, וזמינה להאזנה באתר התחנה ובאתר "העין השביעית".