הכונס הרשמי, פרופ' דוד האן, מתקשה לבצע את תפקידו כמפרק רשות השידור, כך עולה מדו"ח שהעביר שלשום (21.9.15) לבית-המשפט המחוזי בירושלים.

זהו הדו"ח השלישי שהמפרק מעביר לבית-המשפט, והוא גם הפסימי מכולם. פרופ' האן מתאר תמונת מצב עגומה של גוף הפועל בתנאים בלתי אפשריים, עם עובדים מתוסכלים השרויים בחוסר ודאות מתמשך ובלא שיתוף פעולה מצד גורמים אחרים.

"המפרק וצוותו נדרשו, לא פעם, לרכז מאמצים ולהקדיש משאבים וזמן ניכר לניהול של משברים מזדמנים", נכתב בדו"ח, "[...] וזאת במקביל להמשך ניהול הרשות וכוח האדם שלה במצב של גירעון תזרימי, כשאין ודאות לגבי התקופה שבה תמשיך הרשות לפעול ולשדר, והאם תקבל ממשרד האוצר את המימון הדרוש לה לשם כך".

המפרק מפנה רבות מטענותיו למשרד האוצר, שלדבריו, "מערים קשיים ואינו מעביר למפרק את הכספים הדרושים לו" לשם כיסוי ההוצאות הכרוכות בפרישת עובדים מרשות השידור. כבר לפני כחודש הודיע המפרק לבית-המשפט כי משרד האוצר אינו פועל להעברת התשלומים שהתחייב להעביר בגין פרישת כ-100 מעובדי רשות השידור, תשלומים בסך כ-49 מיליון שקל נכון לאותו מועד. סכומים אלה, כתב המפרק לבית-המשפט, "שולמו מכספי רשות השידור והגדילו עוד יותר את הגירעון הכספי השוטף".

בדו"ח הנוכחי כותב המפרק כי "לצד הניהול השוטף של מערך כוח האדם של הרשות והטיפול בו (כגון בקשות פרישה, בקשות לאישור עבודה פרטית וכיוצ"ב), פועלים המפרק וצוותו לקידום וליישום העקרונות שהוסכמו לעניין פרישת עובדי הרשות המעוניינים בכך, בתיאום עם נציגי עובדי הרשות (הסתדרות העובדים הכללית ואגודת העיתונאים בירושלים) ונציגי אגף הממונה על השכר ואגף התקציבים במשרד האוצר".

לדברי המפרק, "ברור כי פרישה מסיבית של עובדים מחייבת היערכות לקיום השידורים עם כוח האדם שייוותר ברשות, ככל הניתן ללא גיוס זמני של כוח אדם חיצוני. יצוין כי עד כה המפרק נתקל בקשיים רבים בקידום הוצאתם לפועל של הסכמי העקרונות, הן בקבלת המימון הדרוש לו לשם כך והן בהעדר תשובות ברורות לשאלות המפרק והעובדים בעניין מועדי הפרישה והתנאים".

הכונס הרשמי דוד האן (צילום: משרד המשפטים)

הכונס הרשמי דוד האן (צילום: משרד המשפטים)

עוד מודיע המפרק לבית-המשפט כי בימים אלה הוא וצוותו פועלים למציאת מחליפים ליונה ויזנטל, העורך הראשי של רשות השידור, ועופרית כהנא, המשנה לעורך הראשי ואחראית על משאבי אנוש ומינהל, שהודיעו על רצונם לסיים את תפקידם לאחר חג הסוכות.

"בשלב זה, לאחר כשנה מאז שנכנסו המפרק והעורך הראשי לתפקידם, ניתן לומר כי האווירה הקשה ויחסי העבודה העכורים שהיו קיימים ברשות במשך תקופה ארוכה לפני פרסום החוק התמתנו בצורה משמעותית. לאחרונה שבה ומשתררת אווירה קשה בקרב עובדי רשות השידור, וזאת לנוכח חוסר הוודאות באשר למועדי סיום תעסוקתם ברשות ותנאי הפרישה שמשרד האוצר יאשר להם", נכתב בדו"ח.

"בהיבט הכספי, קופת רשות השידור מנוהלת במצב של גירעון תזרימי. ללא ספק, ניהול רשות השידור במצבה הגרעוני הקשה הוא אחד האתגרים המורכבים שעימו מתמודדים המפרק וצוותו ביומיום".

לפי המפרק, "מגמת השיפור בתדמיתה של רשות השידור בקרב הציבור, שהגיעה לשיא במשדרי הבחירות לכנסת ה-20, נבלמה מיד לאחר שהסתיימו הבחירות, בחודש מרץ השנה. אז החלו, כאמור, הקשיים בקבלת מימון ממשרד האוצר לכיסוי הגירעון התפעולי השוטף של רשות השידור, כאשר מנגד לא נחתם הצו הקובע את סכום האגרה לשנת 2015, מה שלא איפשר את גבייתה. במצב דברים זה נאלץ המפרק להפעיל את רשות השידור בתנאי אי-ודאות, תוך שהוא פועל לצמצום העלויות ככל שרק ניתן וללא יכולת לקדם התקשרויות להזמנת תוכניות חדשות".

המפרק מתריע כי בלא קידום הפקת תוכניות חדשות, סרטים דוקומנטריים, סדרות דרמה וכדומה, לא יהיה לתאגיד החדש מלאי לשידור עם תחילת שידוריו. לאחר התיקון לחוק שעבר לאחרונה בכנסת, כותב המפרק, הוא פנה למשרד האוצר בבקשת מימון מעודכנת ובקשה לאישור התקשרות בהזמנה של הפקות מקור חדשות. "בקשה זו של המפרק טרם אושרה על-ידי נציגי משרד האוצר", מצוין בדו"ח.

סוגיה אחרת המעוררת דאגה, לפי דו"ח המפרק, נוגעת לשימור ארכיון רשות השידור. בינואר האחרון העביר המפרק לשר הממונה על ביצוע חוק רשות השידור תוכנית לביצוע פרויקט השימור, תוך הדגשת הדחיפות בהוצאתו לפועל, לנוכח מצבם ההולך ומידרדר של הסרטים בארכיון.

"יובהר", כותב המפרק, "כי ככל שחולף הזמן והפרויקט אינו מקודם, ניזוקים החומרים המצויים בארכיון באופן שיקשה מאוד לשקם חלק מהם. מצבו הפיזי הירוד של הארכיון והבלאי הניכר בסרטי הטלוויזיה דורשים נקיטה של פעולות שימור ודיגיטציה באופן מיידי". לטענת המפרק, הוא ביקש אישור להתקנת מערכת גילוי וכיבוי אש בארכיון הרשות בעלות של 6 מיליון שקל, בקשה שאושרה על-ידי השר הממונה. "ברם, משרד האוצר סירב עד כה להעברת הסכום לידי המפרק".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "משרד האוצר עובד בשיתוף פעולה מלא עם הכנ"ר על מנת לתקצב את המשך פעילותה של הרשות עד למועד סיום שידוריה תוך כדי חיסכון בעלויות ושמירה על כספי הציבור. בהתאם לכך תקצב עד כה משרד האוצר את מלוא הסכום הנדרש לפעילותה של רשות השידור לרבות תשלומים עתידיים. מאז מועד אישורו של חוק השידור הציבורי העביר משרד האוצר לרשות השידור כ-245 מיליון ש"ח".

11446-08-14