חברת הוצאת עיתון הארץ בע"מ הגישה בשבוע שעבר תביעה בסך 10 מיליון שקל נגד חברת זיעור לשכת שרות למיקרופילם בע"מ בטענה כי זו מפרה באופן סדרתי את זכויות היוצרים של העיתון ביצירת סלילי מיקרופילם ובהם העתקים ממוזערים של גיליונות העיתונים והמגזינים מקבוצת "הארץ".

ב"הארץ" טוענים, באמצעות עורכי-הדין זאב ליאונד ודור ליאונד, כי חברת זיעור עשתה זאת, לצורך רווחיה, בלי אישור ובלי ששולמה תמורה כלשהי ל"הארץ". בתביעה נטען כי מדובר "באלפי הפרות גסות של זכויות היוצרים של התובעת בעיתונים ובמגזינים, כאשר גיליונות שלמים, על מלוא תכולתם - כתבות, מאמרים, תחקירים, ביקורות, איורים, צילומים ושלל דברי תוכן נוספים - פשוט הועתקו כולם, כפי שהופיעו במקור, ונמכרו לשימוש לצדדים שלישיים על גבי מדיה אחרת".

בתביעה מוסבר כי בשנת 2002 הופסקה ההתקשרות של "הארץ" עם חברה אמריקאית שיצרה, ברישיון ותמורת תשלום, סלילי מיקרופילם ובהם העתקים ממוזערים של "הארץ". ההחלטה נבעה, כך מפורט בתביעה, מהרצון לשמור על ערכו של הארכיון הממוחשב של העיתון. משום כך נקבע כי לא יינתן עוד רישיון לחברה חיצונית להפיק ולהפיץ מיקרופילם של העיתון בתחומי מדינת ישראל (כעבור זמן קצר, מוסיפים באי-כוח העיתון, נוסח מחדש הסכם עם החברה האמריקאית להפצת סלילי זיעור של העיתון בכל העולם למעט בישראל).

בשנת 2003, נטען עוד בתביעה, החלו ב"הארץ" לסרוק בעצמם את גיליונות העיתונים והמגזינים, ולהציע אותם למכירה בישראל על פי הזמנה. לטענת "הארץ", לאחר שביטלו את התקשרותם עם החברה האמריקאית להפקת סלילי מיקרופילם, פנתה אליהם חברת זיעור בהצעה להפיק עבורם סלילים, אולם ב"הארץ" דחו את ההצעה. למרות זאת, החברה ייצרה ומייצרת העתקי מיקרופילם של עיתון "הארץ" וכל מוספיו והמגזינים שהוא מפיץ, ומוכרת אותם לספריות ברחבי הארץ. בחלק מהספריות, כך נטען, עמדות משוכללות המאפשרות, תמורת תשלום, לייצר מהסליל קובץ PDF, אותו ניתן לשלוח בדואר אלקטרוני.

טרם הגשת התביעה שיגרו באי-כוח "הארץ" מכתב לחברת זיעור ובו דרשו, בין היתר, פיצוי בסך 2.5 מיליון שקל והעברת כל הסלילים שיוצרו מעיתוני "הארץ". בתגובה כתב מנכ"ל זיעור אבי שריג כי המרת המהדורה המודפסת למיקרופילם היא לצורך שימוש הוגן בחומרים לצורכי לימוד ומחקר. לדבריו, המהדורה הממוזערת נמכרת לספריות אקדמיות וציבוריות בלבד, אשר ממילא מנויות לעיתון באופן שוטף, ופשוט מעוניינות לחסוך בנפח הפיזי הדרוש לשמירת ארכיון הגיליונות.

ב"הארץ" דוחים מכל וכל טענות אלו, ומציינים בין היתר כי בספריה של אוניברסיטת תל-אביב, למשל, גובים 12 שקל עבור כל עמוד המצולם מהסלילים. "הנתבעים מבצעים פעילות מסחרית מובהקת", נטען עוד בתביעה, "שנועדה כולה לעשיית רווחים כספיים".

התביעה, שהוגשה לבית משפט המחוזי מרכז, מופנית בנוסף לחברת זיעור גם נגד מייסדיה ובעליה של החברה, המנכ"ל שריג ויורם ינובר. טרם הוגש כתב הגנה.

11220-07-15