משרד ראש הממשלה בראשות בנימין נתניהו מתנהל ללא ממונה על יישום הוראות חוק חופש המידע, באופן שאינו עולה בקנה אחד עם הוראות החוק. בסוף חודש מאי האחרון החל הליך פרישתה של הממונה על חופש המידע במשרד בשנים האחרונות, איילת משה. מחליפתה, בת-חן בן-שבת, נכנסה לנעליה לפני מעט יותר מחודש, אך בתוך זמן קצר החליטה לעזוב את התפקיד, ובמשרד ראש הממשלה טרם מינו לה מחליף.

נכון להיום, מי שיפנה למשרד ראש הממשלה ויבקש להעביר בקשה לקבלת מידע לפי חוק חופש המידע לא יזכה למענה. גורמים במשרדו של נתניהו שנשאלו לאן יש להפנות בקשות לקבלת מידע לא ידעו להשיב על השאלה. עד שייכנס לתפקיד אדם חדש, אפיק השגת מידע זה חסום בפני ציבור העיתונאים והקהל הרחב.

חסימתה הזמנית של האפשרות לבקש ממשרד ראש הממשלה מידע לפי חוק חופש המידע היא עוד חוליה בשרשרת של ליקויי שקיפות המאפיינים גוף ממשלתי זה. "ממילא משרד ראש הממשלה לא היה אחד המשרדים המצטיינים והמהירים בטיפול בבקשות חופש מידע, ולאו דווקא בגלל הממונים הישירים על הנושא הזה", אומר עו"ד אלעד מן, היועץ המשפטי של עמותת "הצלחה" (ויו"ר עמותת "העין השביעית"), שהגיש בשנים האחרונות כמה בקשות חופש מידע למשרד ראש הממשלה.

"העובדה שהממונה החדשה על חופש המידע עזבה את תפקידה לאחר תקופה קצרה כל-כך משמעותה עיכוב נוסף בטיפול בבקשות תלויות ועומדות", מוסיף מן. "העובדה שלא מונה לה מחליף רק מעלה את החשש שאין עודף רצון במשרד ראש הממשלה לטפל כראוי בבקשות חופש מידע שמופנות אליו".

רק לאחרונה סירב נתניהו להעביר לעיתונאי רביב דרוקר מידע על פגישותיו עם שלדון אדלסון ועמוס רגב, הבעלים והעורך הראשי של "ישראל היום", בנימוק תמוה שלפיו מדובר ב"פגישות פרטיות" עם "חברים אישיים". בתנועה לחופש המידע, שבעבר עתרה נגד משרד ראש הממשלה בגין סירובו למסור מידע על הוצאות הגוף הממשלתי, הגישו מוקדם יותר השנה בקשה דומה ונתקלו בסירוב דומה.

עו"ד אלונה וינוגרד, מנכ"לית התנועה, אומרת כי מעבר לקשיים שמערים המשרד ביומיום על מבקשי המידע, קשיים שלאחרונה החריפו בשל העדר ממונה על יישום חוק חופש המידע, התנהלותו של משרד ראש הממשלה אינה עולה בקנה אחד עם החוק. "החוק אומר, בסעיף 3, שצריך למנות ממונה. היות שאין כרגע ממונה, אז קודם כל משרד ראש הממשלה עובר על החוק בהקשר הזה", היא מסבירה.

לדבריה, בארבע השנים האחרונות השיב משרד ראש הממשלה לפניות התנועה לחופש המידע לפי לוח הזמנים הקבוע בחוק רק במקרים נדירים; בשאר המקרים הפר משרדו של נתניהו את לשון החוק ועיכב או נמנע מחשיפת מידע השייך לציבור. "משרד ראש הממשלה צריך לשמש מודל לדוגמה לדרך שבה צריך ליישם את חוק חופש המידע", אומרת וינוגרד בהקשר זה, "וכשמשרד כזה מפגין כלפי החוק יחס כה מזלזל, איך אפשר לבוא בטענות למשרדים אחרים?".

משרד ראש הממשלה: הפניות זוכות לטיפול

ממשרד ראש הממשלה נמסר בתגובה: "לפני כשבועיים הודיעה הממונה על חוק חופש המידע שהיא אינה ממשיכה בתפקידה. בימים אלה פועל משרד ראש הממשלה מול נציבות שירות המדינה ומשרד המשפטים לקבלת התקן הייעודי המובטח למילוי התפקיד. הפניות שמגיעות למשרד בימים אלה מופנות ישירות ליחידות המטפלות בתחומים שאליהם מתייחסת הפנייה".