גילויים של חוקרים ישראלים על חייו של האדם הקדמון מבליטים הבדלים בין עיתונים המתפרסמים בישראל. ידיעה בענייני מדע ב"הארץ" מביאה תמצית מאותם גילויים, שעלו מבדיקה של אבנית שנמצאה על שיניים אנושיות קדמוניות שהתגלו במערה באזור ראש-העין. עידו אפרתי ועורכיו ב"הארץ" מדגישים את הממצא שלפיו שוכני המערה סבלו מזיהום האוויר שיצר העשן ממדורות הבישול שהציתו בתוככי המערה.

"במערה נמצאו עד כה העדות הקדומה ביותר לשימוש קבוע באש לצליית בשר, עדות קדומה למִחזור כלים והעדות הקדומה ביותר להימצאותו של טיפוס אנוש שעשוי להיות האב הקדמון של בני-אדם מודרניים באזורנו – ממצא המאתגר את התפיסה המקובלת לפיה מוצא האדם הנבון ממזרח אפריקה", כותב אפרתי, ומוסיף כי "לטענת המדענים, סיבה אפשרית לשינויים בביולוגיה ובתרבות של תושבי מערת קסם ולהופעת תופעת הצלייה של הבשר היא היעלמותם של הפילים מהתזונה המקומית".

"מינים שונים של בני-אדם חיו כאן מיליון שנה ואכלו פילים", מצטט אפרתי את פרופ' רן ברקאי, מעורכי המחקר. "לפני כ-400 אלף שנים נעלמו עצמות הפילים מאתרי המגורים והפעילות של האדם. פיל זאת חבילת קלוריות מדהימה. חישבנו ומצאנו שמבחינה תזונתית, פיל אחד שווה 80 יחמורים לפחות. היעלמות או היכחדות הפילים דחפה את בני-האדם להתאים את עצמם לסביבה החדשה, גם מבחינה ביולוגית וגם מבחינה תרבותית. היתה העדפה לבני-אדם קלי רגליים ובעלי יכולת קוגניטיבית מפותחת. שינויים אלה עודדו את השימוש באש לצורך צליית בשר, כדי לעכל בקלות רבה יותר את היחמורים".

מה שעולה מן הידיעה של "ידיעות אחרונות" הוא הצירוף הרגיל של שטחיות ועצלות, שכשהן נפגשות בזלזול בקוראים ובנושאים "רציניים" ונעטפות באהבת הסנסציה ‒ הן מובילות לידיעות מהסוג שמפרסם היום גולדמן

אותה ידיעה מצליחה להשתרבב גם ל"ידיעות אחרונות", בחתימתו של דודי גולדמן, כתב המדע והטכנולוגיה הוותיק של העיתון. היא משובצת בעמ' 19 והיא הידיעה המרכזית מבין שלוש. שתי הידיעות האחרות מדווחות כי טיגריס תקף מבלים במרכז קניות בגרוזיה, וכי מייסד חברת פייסבוק המליץ לקרוא ספר שחיבר ישראלי ("הלייק של צוקרברג לסופר הישראלי"). החלטות השיבוץ הללו אכן מעידות על היחס שמעניקים ב"ידיעות אחרונות" למדע, ולמידע בכלל.

כותרת הגג לידיעה עצמה קובעת כי התגלית של החוקרים הישראלים "מסעירה את עולם המדע". הידיעה עצמה מוסיפה תגלית חדשה, מבית היוצר של המדענים ב"ידיעות אחרונות": האדם הקדמון, מתברר, היה צמחוני. "הוא היה צמחוני ולא זולל בשר", קובעת כותרת המשנה. בידיעה עצמה מצליח גולדמן להפוך על ראשה את שרשרת המסקנות של החוקרים: "את הצמחונות הוא מסביר בהיעלמות הפילים מאזורנו לפני כ-400 אלף שנה, מה שאילץ את בני-האדם, שניזונו מהם, למצוא מזון חלופי. נוסף על כך, צליית הבשר במערות גרמה לעשן תמידי, שהפריע להם ומן הסתם גם פגע בבריאותם".

להורדת הקובץ (DOC, 65KB)

יש כבר מי שמצא תיאוריית קונספירציה שלפיה הדיווח המבולבל והשגוי ב"ידיעות אחרונות" הוא תוצאה של כניעה לכיתות מסתוריות של טבעונים או צמחונים. ואולם, מה שעולה מן הידיעה של "ידיעות אחרונות" הוא הצירוף הרגיל של שטחיות ועצלות, שכשהן נפגשות בזלזול בקוראים ובנושאים "רציניים" ונעטפות באהבת הסנסציה – הן מובילות לידיעות מהסוג שמפרסם היום גולדמן.

זאת ועוד, העובדה שבידיעות באותו נושא שמתפרסמות באתר nrg או ב"פורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה" מופיעים ציטוטים זהים לאלו שבידיעות אחרות מצביעה על כך שהמקור לכל הידיעות, כולל זו שב"הארץ", הוא תדרוך אחד שנערך, בצורה זו או אחרת, לכלל הכתבים המדווחים – או אפילו בסתם הודעה לעיתונות. ואם זה אכן כך, הרי שהרשלנות העיתונאית של "ידיעות אחרונות" כפולה ומכופלת. אגב, בידיעה ב-nrg מצטטת דליה מזורי את פרופ' אבי גופר, מעורכי המחקר. "לתפיסתנו", הוא אומר לה, "בני-אדם פרהיסטוריים אכלו בעיקר בשר ושומן".