מהי צביעות? "ויקיפדיה" מגדירה כך: "צביעוּת היא צורת התנהגות הנחשבת מגונה, המתיימרת להציג כלפי חוץ תכונות אופי או התנהגות מוסרית נעלות יותר, כאשר בפועל אין הדבר תואם את המציאות". הגדרה נפלאה. מבין כל סוגי הצביעויות – צביעות פוליטית, צביעות חינוכית, צביעות הורית – צביעות תקשורתית היא דוחה במיוחד, ואם מישהו רצה הוכחה לכך, הוא קיבל אותה הבוקר בשידור של "הבוקר של קשת" בהנחייתם של יואב לימור וגלית גוטמן.

מערכת התוכנית הזמינה לתוכנית שניים: את אשת התקשורת אמירה בוזגלו ואת פרופ' אמיר חצרוני, מי שבעבר לימד בחוג לתקשורת באוניברסיטת אריאל. ומדוע הוזמנו השניים? באתר האינטרנט של התוכנית מסבירים שחצרוני פירסם בימים האחרונים סטטוסים בגנות מצביעי הימין והמזרחים בהקשר של תוצאות הבחירות.

כך לדוגמה כתב: "הצבעה לימין יכולה להיות אינדיקציה לפיגור שכלי". בפוסט מאוחר יותר כתב: "אני נציג של מיעוט מערבי מקופח שזכויותיו נרמסות על-ידי עדר פרימטים שהגיעו מאפריקה ומאסיה בחסות חוק השבות. העדר הזה התרבה והשליט כאן את התרבות הלבנטינית שלו שיהלומיה הם השירים של איל גולן, הגורמטים של הצל והתפילות של מר"ן [...] לא הצלחתי להבין מדוע היינו אמורים להשקיע כסף בלקלוט את כפויי הטובה האלה במקום לקבל בחינם סודנים ואריתראים. האחרונים לפחות מבינים שייעודם כמהגרים הוא לשטוף כלים ולנקות בתים, והם אומרים תודה כשנותנים להם טיפ".

"צפו: יואב לימור מסלק את אמיר חצרוני מהאולפן", mako, 22.3.15

"צפו: יואב לימור מסלק את אמיר חצרוני מהאולפן", mako, 22.3.15

אז מדוע הוזמן חצרוני לתוכנית? בעמוד הפייסבוק של התוכנית נכתב: "ציפינו שאמיר חצרוני יתנצל על דבריו, לצערנו הוא רק הקצין ואמר דברים שבעינינו הם בלתי נסבלים". להלן התוצאה כפי שהיא מופיעה באתר התוכנית. תקציר הדברים: חצרוני נתן את המופע שלו, ואחר-כך יואב לימור נתן את המופע שלו וסילק אותו מהאולפן.

כבר לפני שנה וחצי כתבתי שמי שמזמין את חצרוני יודע מה הוא עומד לקבל: מופע צווחני וקיצוני, פריק-שואו תקשורתי בכיכובו של מי שלכאורה מצויד בהון תרבותי (הוא פרופסור!), אך בפועל מתבטא במיטב מסורת גלוחי הראש של ארצות-הברית ואירופה. מהסיבה הזו, הטענה של מערכת התוכנית כי הם "ציפו שאמיר חצרוני יתנצל על דבריו" היא טענה הזויה יותר מהאורח שהזמינו לאולפן. אפשר להגיד על חצרוני הרבה דברים, אבל אי-אפשר לומר שהאיש לא עקבי.

אני מתקשה להאמין, ואשמח לשמוע שאני טועה, שבשיחה מקדימה עם חצרוני שאלו התחקירן או התחקירנית של התוכנית: האם בכוונתך, מר חצרוני, להתנצל על דבריך, וזה בתגובה אמר: "בוודאי! בהחלט!"

כל מי שעוקב אחרי עמוד הפייסבוק שלו (ויש כאלו יותר מ-2,500) יודע שהאיש אינו נוהג להתנצל. למעשה הוא נוהג לתבוע בבית-המשפט אנשים שמגיבים בקיצוניות לעמדות הקיצוניות שלו. גם במופע הצווחות האחרון שלו, מול בוזגלו, הוא מיהר לקפוץ, כמוצא שלל רב, על התבטאות של בוזגלו וזעק: "זו דיבה!!".

אני מתקשה להאמין, ואשמח לשמוע שאני טועה, שבשיחה מקדימה עם חצרוני שאלו התחקירן או התחקירנית של התוכנית: האם בכוונתך, מר חצרוני, להתנצל על דבריך, וזה בתגובה אמר: "בוודאי! בהחלט!", ואז, בהפתעה מוחלטת, ללא שום הכנה, הוא התהפך בשידור חי והחליט, בניגוד לסיכום מוקדם, "להקצין" ולומר "דברים בלתי נסבלים".

למעשה, גם אם אין מדובר בתכנון מפורט או אפילו מודע, חצרוני הוזמן לאולפן בדיוק כדי שיואב לימור, מנחה התוכנית, יוכל באקט אבירי, ליברלי ודרמטי לסלק אותו מהאולפן, תוך שהוא משתדל לשמור על איפוק בתוך סערת הנפש העצומה שהתחוללה בקרבו. משנסתיימה התוכנית המשיך לימור לגזור את הקופון ופירסם פוסט צדקני שנפתח במשפט: "עברה עלינו תוכנית לא קלה, שבה לראשונה נאלצנו לבקש מאורח להתנצל או לעזוב את האולפן. אנחנו בעד ריבוי דעות ובעד ויכוחים כדי לעורר חשיבה, אבל יש דברים שבעינינו הם בלתי נסבלים ולא נאפשר שייאמרו בתוכנית שלנו". איזו דביקות דוחה.

יואב לימור נוזף באמיר חצרוני. גלית גוטמן מרכינה את ראשה. תוכנית הבוקר של קשת (צילום מסך)

יואב לימור נוזף באמיר חצרוני. גלית גוטמן מרכינה את ראשה. תוכנית הבוקר של קשת (צילום מסך)

פעם נוספת אומר: מי שמזמין את חצרוני יודע בדיוק מה הוא עומד לקבל. מי שמזמין את חצרוני לשבת כפרשן בתוכנית פוליטית, למשדר רדיו, לכתוב טורים באתרי אינטרנט, לתוכניות בוקר או לילה, להשתתף ברב-שיח בפאב או בכנס, הוא אדם הרבה יותר מסוכן, הרבה יותר מתועב מחצרוני, כיוון שהוא מפעיל ביודעין מניפולציה תקשורתית זולה.

אותו אדם רוכב על גבו של חצרוני כל הדרך לעוד כמה נקודות ברייטינג, כל הדרך לעוד כמה לייקים בפייסבוק, כל הדרך למירוק תדמיתו הציבורית: "הנה ראו, הבאנו לכאן את האיש הקיצוני הזה וסילקנו אותו בבושת פנים. הריעו לנו!". העיתונאים או מנחי הפאנלים שמוכנים לשאול את חצרוני שאלות על גבי במה, האנשים שמזמינים אותם להתעמת עם חצרוני והם אומרים "בסדר, נגיע בשמחה", גם הם חשודים בעיני כרודפי פרסום זול, קל ומיידי. גם הם יודעים את מי הם עומדים לפגוש וגם הם מקווים לקצר את דרכם לתהילה הציבורית תוך שהם משתתפים במופע צדקני של תקשורת צבועה שנדהמת מעמדותיו הקיצוניות של חצרוני, הו, התדהמה.

במקום להריע ל"הבוקר של קשת" על שהגנו על הציבור מפני דבריו המסוכנים של חצרוני שנחשפו (איזו הפתעה!) בשידור, צריך להשתמש בשתי ידיים כדי לסתום את האף מהניחוח שעולה מהאקט התקשורתי שלהם – עד הפעם הבאה שבה יוזמן חצרוני לאולפן והמנחה יפתח את הדיון במשפט: "הזמנו לכאן את אמיר חצרוני ואנחנו מקווים שהפעם נוכל לנהל שיחה תרבותית ורגועה". ברור. ממש מקווים, ממש.