זו השנה השנייה ברציפות ש"אמונה", תנועת האשה הדתית-לאומית, נמנית עם נותני החסות לכנס אילת לעיתונות של אגודת העיתונאים תל-אביב. מדוע כספי ציבור צריכים לממן כינוס עיתונאים במלון פאר באילת, שהוא בעיקרו מפגש חברתי ונופש לעיתונאים ולאנשי יחסי-ציבור, ובעיקר לעשירים שבהם?

בין באי כנס אילת לעיתונות לשנת 2014, שהתקיים במשך שלושה ימים בתאריכים 16–19 בנובמבר בעיר הקיט הדרומית במלון הפאר הרודס, היתה גם ליאורה מינקה, יו"ר תנועת "אמונה". התנועה נמנית זו השנה השנייה ברציפות עם נותני החסות לכינוס. גם בשנה שעברה נתנה "אמונה" חסות לכנס, ואף שלחה אליו את היו"ר מינקה, המנכ"ל דוד דהרי ועוד.

ליאורה מינקה בכנס אילת לעיתונות 2013 (צילום: אלי אלון)

ליאורה מינקה בכנס אילת לעיתונות 2013 (צילום: אלי אלון)

מה לתנועת "אמונה", המפעילה מעונות יום, אולפנות ומפעלי חינוך דתיים – ולכנס אילת לעיתונות? הערך החינוכי של הכנס מוטל בספק, שכן מלבד דיונים הוא אינו מסוגל ואינו מתיימר לפתור את בעיות העיתונות הישראלית. במהלך ימי הכנס של השנה שעברה נפגשתי באקראי עם מינקה כמה פעמים ושאלתי אותה בצורה ישירה את השאלה הבאה: "לא חבל על הכסף הציבורי הניתן לכנס העיתונאים? האם לא היה נכון וראוי יותר לו היה ניתן סכום זה לילדים ומשפחות נזקקות שנמצאים במוסדות אמונה?".

מינקה השיבה כי "אמונה ראתה לנכון לתמוך בעיתונות, שהיא כלי חינוכי ותרבותי חשוב, ולרומם את מעמדה הציבורי". שאלתי אותה באיזה סכום חסות מדובר, והיא ענתה כי "מדובר בסכום זניח".

עיתונאי ידוע  ומוערך, המתמצא ובקיא בתחום מתן חסויות לכנסים, אמר לי כי מתן חסות לכינוס בסדר גודל כזה יכול להגיע לכדי עשרות אלפי שקלים ואף ל-100 אלף שקל ויותר, על-פי סוג חבילת החסות. הוא ציין כי אם הכינוס נערך במלון, לרוב זכאים נציגי הגוף נותן החסות לשהות וללון במלון ללא תשלום ואף להשתמש בשירותיו במשך ימי הכינוס.

חוברת כנס אילת לעיתונות 2014. בין הגופים נותני החסות: תנועת האשה הדתית-לאומית "אמונה"

חוברת כנס אילת לעיתונות 2014. בין הגופים נותני החסות: תנועת האשה הדתית-לאומית "אמונה"

ראוי שהחלטה כמו זו של "אמונה" תיבחן על-ידי גוף ביקורת חיצוני אובייקטיבי, ולו למען מניעת לזות שפתיים ולמען שקיפות. ראוי לבדוק מי החליט על מתן חסות של "אמונה" לכינוס העיתונאים זו השנה השנייה ברציפות, ומאיזו סיבה. יש לבדוק את פרטי הסכם החסות של תנועת "אמונה" עם מארגני הכינוס; כמה כסף בדיוק שילמה "אמונה" עבור מתן החסות, הן בשנה שעברה והן השנה; האם סכום זה כולל גם אירוח במלון של נציגי "אמונה" ובני או בנות זוגן; וכמה נציגים מטעם "אמונה" השתתפו בכינוס העיתונאים באילת. גם אם הדבר נראה שולי ומקובל בארגונים ציבוריים, אין לעבור על נושא זה ועל שכמותו לסדר היום.

בתגובה לפניית מערכת "העין השביעית", בתנועת "אמונה" העדיפו שלא להתייחס לשאלות הנ"ל.

אלי אלון הוא עיתונאי לשעבר