נולד בתל-אביב ב-1953. למד בבית-הספר התיכון עירוני א'. בעל תואר שני במדע המדינה מאוניברסיטת תל-אביב.

את דרכו העיתונאית החל בגלי-צה"ל ב-1974, ככתב ועורך. השתחרר מצה"ל ב-1978, ועם שחרורו היה לעוזרו האישי ודוברו של שמעון פרס.

ב-1982 החל לעבוד בעיתון "הארץ". בשנים 1983–1987 היה סגן עורך העיתון. מ-1988 כותב לוי את הטור "אזור הדמדומים" המתפרסם ב"מוסף הארץ", וממרץ 2007 ב"חלק ב'" של "הארץ". בטור מביא לוי מדי שבוע סיפורים אישיים של פלסטינים שנפגעו מפעולות הצבא בגדה המערבית וברצועת עזה. הטור מלווה דרך קבע בצילומיו של מיקי קרצמן. לבד מהטור הוא כותב ביקורות טלוויזיה ומאמרי דעה.

אופיה האידיאולוגי של עבודתו העיתונאית של לוי, ובמיוחד הטור "אזור הדמדומים", עורר מחלוקות תדיר. מבקריו טוענים כי הוא מעדיף באופן עיוור את הגרסה הפלסטינית על זו הישראלית, וכי סיקורו לוקה בחסר משום שהוא אינו מדבר ערבית ולכן תלוי במתורגמנים בעלי אינטרסים. מנגד נטען כי עבודתו משקפת בנאמנות את המציאות הקשה בצד הפלסטיני, וכי התגובות הקשות שלהן הוא זוכה נובעות מן הדיוקן הנשקף מן המראה שהוא מציב מול הציבור הישראלי.

בתגובה להתקפתו של נחום ברנע ב"העין השביעית" על התבטאותו בעניין הלינץ' ברמאללה ענה לו לוי ב"העין השביעית": "אני כותב בעיתון ישראלי, לישראלים, לא לפלסטינים. אני כותב לישראלים שרוצים לקרוא על מה שעובר על העם הפלסטיני שתחת הכיבוש הישראלי. אני כותב את הדברים מנקודת ראות ישראלית, שלא לומר מנקודת ראות פטריוטית בעיני עצמי. אני כותב בעיקר על מה שאנחנו מעוללים להם, לא כדי לעזור להם, לא כדי לעזור למישהו, אלא רק כדי שנדע".

גדעון לוי. 12.3.2003 (צילום: פלאש90)

גדעון לוי. 12.3.2003 (צילום: פלאש90)

ב-2004 יצא לאור הספר "אזור הדמדומים – חיים ומוות תחת הכיבוש הישראלי", ובו מבחר מטוריו של לוי שהתפרסמו בשנים 1988–2003. מטרת הספר היתה להראות, צעד אחר צעד, את התפתחותו של הכיבוש הישראלי בגדה המערבית וברצועת עזה, משנות האינתיפאדה הראשונה, דרך תקופת הסכם אוסלו השלום ועד לאינתיפאדת אל-אקצה ומבצע חומת-מגן.

במקביל לעבודתו ב"הארץ" ערך, יחד עם חיים יבין, את הסדרה התיעודית "גחלת לוחשת" (1990), שעסקה ביהדות רוסיה לאחר נפילת הקומוניזם. כמו כן הגיש את "פגישה אישית עם גדעון לוי", תוכנית ראיונות שבועית ששודרה בערוץ 3 בכבלים. התוכנית שודרה קרוב לעשור, מתחילת שנות התשעים ועד לתחילת שנות האלפיים.

עבור עבודתו העיתונאית קיבל פרסים לאומיים ובינלאומיים רבים, ביניהם אות זכויות האדם ע"ש אמיל גרינצווייג (1996), פרס העיתונות מטעם האיגוד הארצי של עיתונאי ישראל (1997) ופרס חופש העיתונות של לייפציג (2002) מטעם העיר לייפציג בגרמניה.

במקביל לעבודתו ב"הארץ" מלמד עיתונות בבית-הספר מנשר ובמכללה החברתית-כלכלית.

מתגורר בתל-אביב. גרוש ואב לשניים.

פרסומים

"אזור הדמדומים – חיים ומוות תחת הכיבוש הישראלי. 1988–2003". הוצאת בבל, 2004, תל-אביב

גדעון לוי ב"העין השביעית"

"מבחן הלינץ'", מאת נחום ברנע. גיליון מס' 29

"שק החבטות של הפטריוטים: תגובה על 'מבחן הלינץ''", מאת אמנון קפליוק. גיליון מס' 30

"העיתונאי מחפש משמעות: תגובה על 'מבחן הלינץ''", מאת גדעון לוי. גיליון מס' 30

ביבליוגרפיה

פורום אקטואליה ב-Ynet, שאלות ותשובות עם גדעון לוי: סיכום המפגש עם העיתונאי גדעון לוי מתאריך 26.2.2002, ynet