עיתוני הכלכלה שלפו השבוע מהארכיון את התצלום משנת 2007 שבו נראים יצחק תשובה ונוחי דנקנר, קסדות אדומות לראשם, מפוצצים את מלון פרונטיר בלאס-וגאס כדי לבנות במקום מיזם נדל"ן שאפתני. לצד התצלום התפרסמו ידיעות על קריסת המיזם וההפסדים הגדולים. "העסקה [בלאס-וגאס] ייצרה עד כה לנכסים ובניין, כמו גם לשאר השותפים, הפסדים גדולים - וזה כמובן לא הסוף, שכן בדו"ח כותבת נכסים ובניין כי ידוע לה שמצויות הערכות שווי שבהן שווי הקרקע שלה 'נמוך משמעותית' מהשווי שלפיו היא מתמחרת את הנכס. כלומר, היכונו להפסדים נוספים" כתב רותם שטרקמן ב"דה מרקר".

"דה-מרקר", 29.11.11

"דה-מרקר", 29.11.11

שי שלו גילה חוכמה בדיעבד ב"גלובס". "תשובה ודנקנר, צמד יזמים עתירי ניסיון ובעלי רקורד מוכח של הצלחות, נכנסו להשקעת הענק בפלאזה כשבועת המחירים בווגאס הייתה בשיאה, וכשסימני אזהרה ראשונים למשבר ה'סאב פריים' בשוק הנדל"ן האמריקני כבר החלו להיראות בשטח", כתב.

אך בזמן אמת, לפני ארבע שנים, היה קשה הרבה יותר למצוא אזהרות מפני העסקה, שלא לומר ביקורת אודותיה. כמה ימים קודם לדיווח על שיתוף הפעולה בווגאס, הסביר שלומי שפר, עורך רשימת "500 הישראלים העשירים ביותר" של "דה מרקר", מהו סוד קסמו של תשובה. "בבחינת רשימת העשירים המופלגים, ניתן לראות כי רבים מהם לא נולדו עם כפית זהב בפה", אמר. "הרעב להצלחה והיכולת לתמרן ולאלתר הטבועה בדנ"א הישראלי, סייעו להם בהפיכתם לאנשי עסקים מובילים, החל מיצחק תשובה שקנה את מלון פלאזה בניו יורק בעזרת יכולת אלתור, יוזמה וחוצפה ישראלית [...]".

הידיעות הראשונות על שיתוף הפעולה היו קורקטיות. ב"דה מרקר" פורסמה רשימת פרשנות קצרה, מאת אורה קורן, תחת הכותרת "עולה למגרש של הגדולים – דנקנר יוצא לחו"ל". קורן הזכירה כי "כבר כשנכנס לאי.די.בי לפני ארבע שנים, היה ברור לדנקנר שחו"ל הוא מנוע הצמיחה האמיתי של חברות הקבוצה. אלא שהוא לא הקדיש לכך תשומת לב ניהולית ראויה, ואפילו דו"ח חמור שקבע כי החשיפה המוגברת למשק הישראלי מסוכנת לקבוצה לא הוביל לפריצת דרך של ממש". המיזם בלאס-וגאס נראה אם-כן כשינוי מתבקש.

ב"גלובס", תחת הכותרת "ויוה לאס וגאס", סיפק אריאל רוזנברג מעט רכילות על אחורי הקלעים של חתימת העסקה. הוא ציטט מקורבים שאמרו לו כי "מדובר ממש בבליץ. לא עבר הרבה זמן מאז הגיעה הפנייה של תשובה לדנקנר ועד שהצדדים חתמו על העסקה. האווירה היתה חברית ועניינית, ולא היתה כל מתיחות בין הצדדים". רוזנברג ציין כי "דונלד טראמפ מוכר דירות פאר בסטריפ - במיקום טוב פחות לעומת הפרויקט של תשובה ודנקנר - ב-14-15 אלף דולר למ"ר. כך שהשניים צפויים לקבל מחירים גבוהים יותר, אך גם יישמרו מחירים הנוכחיים, הם צפויים להניב רווחי ענק ליזמים הישראליים. מקורות בשוק ההון מסרו כי התחשיב השמרני ביותר מניח כי ההשקעה של שתי הקבוצות, שתסתכם ב-7-8 מיליארד דולר, תניב הכנסות של 12-15 מיליארד דולר".

"גלובס" אף בחר בהחלטה לרכוש את חלקת הנדל"ן כמהלך העסקי של החודש. "מה הופך את המהלך למוצלח?", נשאלה השאלה, ומיד ניתנה תשובה, שכעת כמובן נדמית מעט לוקה בהגיונה:

"כנראה העובדה שתשובה נאות לשלם על אותה פיסת קרקע סכום 'מפחיד' של כ-1.2 מיליארד דולר, ויותר מכך, להשקיע 6-8 מיליארד דולר - בשותפות שחתם בהמשך עם קבוצת אי.די.בי של נוחי דנקנר - בפיתוח קומפלקס נדל"ני ענק באזור. ניתן לומר, שהתעוזה של תשובה להיכנס לפרויקט ענק כזה היא שמעצימה את המהלך. זאת, כשמחירי הנדל"ן בלאס וגאס גואים, והכלכלה הגלובלית בתקופת דמדומים שמאיימת לרסן את נזילות השווקים. אך תשובה, כפי שהוכיח בעסקת הענק המתוקשרת לרכישת מלון פלאזה בניו יורק, לא מפחד מסיכונים, ולכן הוא מוכתר כמהלך עסקי מוצלח - בטרם סיפק קבלות לגבי הפרויקט בלאס-וגאס".

"דה מרקר", יולי 2007

"דה מרקר", יולי 2007

עיתון "גלובס" עקב מקרוב אחר התקדמות הפרויקט. בסיכומי השנה העברית כתב גיא משיח ב"גלובס" כי "יצחק תשובה הפך לסמל ליכולתם של יזמים ישראליים מוצלחים לפרוץ לעולם הגדול. הקבלן הצנוע מנתניה, שרכש השנה את אחד מהסמלים האמריקאיים הבולטים ביותר, את מלון פלאזה היוקרתי בניו-יורק, עכשיו הוא בדרך להשתלט גם על לאס וגאס - הפך השנה למודל הישראלי להצלחה".

מובן כי המחמאות מצד העיתונאים לא באו בחלל ריק. "כשזה מגיע לתשובה - מעלות לא חוששת מענף הנדל"ן האמריקני", קראה כותרת לידיעה מאת אורי שוסטר ב"גלובס". "במסגרת סקירתה ציינה מעלות, לא אחת, כי רמות הביצועים והפרסונות המרכיבים את הקבוצה [של תשובה] גבוהות בהרבה מהממוצע המקובל בתחומי פעילותה [...] הדירוג הגבוה בולט במיוחד על רקע ה'מיני משבר' שפוקד את ענף המגורים באזורים שונים בארצות-הברית, ואשר מייצר חששות לגבי מידת השפעתו על הנדל"ן האמריקני בכלל".

אמנם, לא כולם היו שופעי מחמאות. "תשובה הוכיח עד כה לכל הספקנים כי מה שהם רואים כהרפתקה פיננסית היא החלטה עסקית שקולה שמניבה תוצאות מצוינות, אבל כדאי לשים לב שהז'יטונים שמניח תשובה הולכים וגדלים. אחרי ההשקעה של 675 מיליון דולר ברכישת פלאזה ב-2004, עומדים תשובה ודנקנר להשקיע כל אחד 3.5 מיליארד דולר בהימור על המשך השגשוג הנדל"ני של לאס וגאס", כתב יורם גביזון ב"דה מרקר" כחודש לאחר פרסום שיתוף הפעולה בעסקה, כשמשבר ה"סאב פריים" כבר נראה מאיים למדי.

"שוק הנדל"ן האמריקאי הולך ושוקע במיתון. התפישה שלפיה שוק זה מורכב משווקים שונים - מגורים, נדל"ן מניב, ומלונות באזורים שונים, שהקשר ביניהן רופף - כבר אינה כה קלה להגנה", הוסיף גביזון תחזית זהירה, שהתגשמה. אולם כמה ימים אחר כך, באחד מימי המפולת הגדולים של הבורסה בארה"ב, פורסמה בשער "דה מרקר" במלואה ידיעה בלתי חתומה תחת הכותרת "תשובה ודנקנר הצליחו לגייס 825 מיליון דולר ביום הגרוע ביותר בוול סטריט", אשר כמו סימנה למשקיעים בישראל כי אין סיבה לחשוש לגורל המיזם.

"דה מרקר", נובמבר 2007

"דה מרקר", נובמבר 2007

בחודש נובמבר 2007 פוצץ המבנה במגרש שרכשו תשובה ודנקנר. "על אף שהאירוע יתרחש בדיוק ביום הולדתו ה-52 של דנקנר, אין כוונה להפוך אותו למסיבה ראוותנית במיוחד. לאירוע הוזמנו מישראל בכירי אי.די.בי ואלעד בלבד, ואין בכוונתם לתת לידיעות על ירידה קלה שצפויה במחירי הדיור בווגאס להעיב על השמחה וההתרגשות", דיווחה אורה קורן ב"דה מרקר".

לאחר הפיצוץ הופיע בשער "דה מרקר" התצלום המפורסם של השניים בקסדות אדומות לצד הכותרת "זוג מפציץ". ציטוטים מבטיחים של שני המשקיעים צורפו לידיעה ב"דה מרקר" כמו גם לזו ב"גלובס".

"האם זה הזמן לחבוש קסדה?" תהה כמה ימים אחר כך גיא רולניק. "השבוע תשובה ודנקנר לא נזקקו באמת לקסדות האדומות שחבשו לרגל הצילום", כתב העורך הראשי ומייסד "דה מרקר", "אבל הן עשויות להיות הרבה יותר רלוונטיות אם שוקי הנדל"ן וההון בארצות הברית ימשיכו לנוע בכיוון שבו זז הדולר בחודש האחרון".

"מצב מלונאות היוקרה ממשיך להיות יציב גם בימים טרופים אלו בשווקים", הבטיחה ימים ספורים אחר כך סגי איתן, מנכ"ל נכסים ובנין, עם שובה מטקס פיצוץ המלון בלאס-וגאס. "יש לזכור כי לאס וגאס פחות רגישה לבעיות הכלכליות בארה"ב, כך היה לאחר פיגועי ה-11 בספטמבר וכך אני מקווה שיהיה גם הפעם", הוסיפה.

"טוב, לא בטוח שיצחק תשובה ונוחי דנקנר אכן ראויים להיכלל כבר השבוע בטור המנצחים, 4 שנים לפני השלמתו המתוכננת של הפרויקט השאפתני שלהם בלאס וגאס", כתב באותו שבוע גבי קסלר ברשימת "המנצחים של השבוע" במדור הכלכלה של ynet, "אבל פשוט לא יכולנו לוותר על התמונה של השניים בתחפושת של מפקחי בנייה".