יורם ארבל לא העלה בדעתו שהקדשה אישית של שידור כדורגל למי שהורשעה במסירת מידע צבאי חסוי לעיתונאי תעשה כזה בלגן. בערוץ 10 נבהלו מתגובות הציבור והחליטו להיות בסדר עם כולם – עם דרישות הקהל ועם השדרן הוותיק – והשעו היום בצהריים את ארבל ל-48 שעות, אף שבינתיים כבר הספיק להתנצל. למה דווקא 48 ולא 72? כי ביום שלישי אמור ארבל לשדר את משחק הנבחרת מול גיאורגיה.

"ברור לגמרי שההשעיה היא בדיחה", אומר הפרשן אריה מליניאק ("ידיעות אחרונות"), "אני לא הייתי משעה אף אחד בגלל טעות. מישהו חסין מטעויות? המהלך של ערוץ 10 הוא פוליטיקלי-קורקט, בשביל לרצות את הצופים". "בהחלט היה אפשר לעבור על זה לסדר היום", אומר הפרשן הוותיק חיים ברעם על ההחלטה של ערוץ 10 להשעות את ארבל, "התגובה של ערוץ 10 באה אך ורק כדי לרצות את ההמון. כמו נירון קיסר, שהיה זורק עוד נוצרי לגוב האריות".

מה היתה האמירה שהביאה להשעיית ארבל? "בחורה ישראלית שעשתה מעשה נורא ואיום, ואפילו יותר מזה, יושבת סגורה בביתה כבר שנה, בצו כמובן. איך היא מעבירה את הזמן? היא אוהבת לראות כדורגל. אז לבחורה הזאת אנחנו נקדיש חלק מהשידור, כי מי שאוהב כדורגל – מגיע לו". ארבל אפילו לא הזכיר את שמה של אותה "בחורה ישראלית", ענת קם, שדברים שאמרה בראיון ל"ידיעות אחרונות" ביום שישי, עת סיפרה כיצד בזמן שהורשעה הירהרה במשחקי כדורגל שאמורים היו להיערך באותו יום, נגעו ללבו.

"יורם ארבל הוא שדר מאוד שקול", מעיד מליניאק, "ברור שהוא לא התייחס למה שעשתה ענת קם, אלא לזה שהיא אוהבת כדורגל. הכוונה שלו לא היתה לפרגן למעשה שלה". ומה באשר לעצם האמירה? "גם אם אתה תומך בענת קם וגם אם אתה לא אוהב את ענת קם, גם אם אתה אוהב את יורם או לא אוהב את יורם, זה לא חכם להגיד את זה. על זה אין ויכוח", הוא פוסק, "מה זה קשור בכלל לשידור?".

גם עפר שלח, פרשן בערוץ 10, ערוץ הספורט ו"מעריב", סבור שהאמירה של ארבל לא היתה במקומה. "ענת קם עומדת לספוג עונש כבד בעסקת טיעון על עבירה בטחונית. אני חושב שלהקדיש לה שידור של משחק כדורגל זו פשוט טעות". ההשעיה, אומר שלח, מוצדקת: "אני מניח שהצעד של ערוץ 10 הוא הצהרתי, לבטא את מורת רוחם מהעניין. זה לא שצריך לתלות את יורם. ממש לא. זו היתה טעות, והצעד הזה מיועד להראות שזו היתה טעות".

יורם ארבל (משמאל) ועפר שלח (צילום: משה שי)

יורם ארבל (משמאל) ועפר שלח (צילום: משה שי)

גם יואש אלרואי, לשעבר מנהל מחלקת הספורט בערוץ הראשון, מתנגד להתבטאות של ארבל, ומכנה אותה "מעידה" ו"עליבות". בתקופתו, הוא מעיד, "לא היה מצב ששדרים הכניסו אמירות פוליטיות או כאלה שלא קשורות למשחק. השדר לא היה אדם עצמאי בשטח, כמו היום. הבעיה היא שכל ערכי העיתונות השתנו, וכשמסגרות נשברות, זה מה שקורה". "מאיפה בא לך הרעיון להקדיש את המשחק לענת קם?", הוא מתרעם, "אין כזה דבר שהבימה של השדר היא פרטית".

"מותר לומר אמירות פוליטיות כאלה בשידור, בטח בכדורגל, שיש בו אלמנטים של גזענות ולאומניות. זו היתה הערה נחמדה ולא מזיקה", קובע מנגד ברעם. לדעתו, ארבל כלל לא היה צריך לחזור בו. "אם אתה אומר דבר כזה, אל תתנצל. זו אמירה שנאמרה בכוונת מכוון, והיה צריך לפחות לעמוד מאחוריה. כל ההשתוללות שבאה בעקבות הדברים באה מתרבות של טוקבקיסטים שבה היד קלה על המקלדת והיא יוצרת תגובה מותנית".

לתגובות: yegerm9@walla.co.il