מו"ל "הארץ" עמוס שוקן (משמאל) והעורך הראשי אלוף בן (צילום: "העין השביעית")

מו"ל "הארץ" עמוס שוקן (משמאל) והעורך הראשי אלוף בן (צילום: "העין השביעית")

"אנחנו מתכוונים להיאבק", אומרים היום בוועד העיתונאים של "הארץ" עם תום אסיפת חירום שיזם הוועד בבניין "דה-מרקר" בתל-אביב. האסיפה, שכללה כ-150 משתתפים, כונסה בעקבות פגישה שנערכה מוקדם יותר עם הנהלת קבוצת "הארץ", הכוללת את "דה-מרקר", וממנה עלה כי כ-20% מעובדי המערכת עומדים לפני פיטורים: 70–90 מבין כ-400 עובדי מערכת המועסקים בקבוצה.

כבר כעת נמסרו שמותיהם של 32 מפוטרים מ"הארץ", נוסף לחמישה עובדים המחכים לפיטוריהם עוד מסבב הפיטורים הקודם. בקרוב יימסרו רשימות מפוטרים גם מ"דה-מרקר" ומקרב המחלקה הגרפית של שני הפרסומים. המחלקה הגרפית פועלת גם כך במתכונת רזה, אחרי שצומצמה מאוד בגלי פיטורים קודמים. הפיטורים עתידים לכלול בעלי תפקידים מכל שדרות המערכת העיתונאית.

לפי העולה מהפגישה, זו הפעם הראשונה שלצד הפיטורים ב"הארץ" עתיד "דה-מרקר" לסבול גם הוא מקיצוץ משמעותי בכוח האדם. בעיתון משערים כי המהלך קשור להיחלשות מעמדו של המייסד והעורך הראשי של העיתון הכלכלי גיא רולניק, ובוועד מביעים תמיהה על כך שעמדתו בסוגיית הפיטורים הצפויים לא נשמעה.

בפגישה חזרה הנהלת קבוצת "הארץ" על התבטאויות קודמות שלפיהן מצבה הפיננסי של הקבוצה בכי רע וכי הקיצוץ החד בהוצאות מחויב המציאות. חברי הוועד הביעו התנגדות לפיטורים וביקשו לראות את הדו"חות הכספיים של הקבוצה. בוועד דורשים לדעת אל נכון לא רק את מצבה של הקבוצה, אלא גם את מבנה ההוצאות שלה, כדי להבין מהיכן אפשר לקצץ שלא באמצעות פגיעה בעובדים. לאחר דין ודברים הסכימה ההנהלה לחשיפה חלקית של הנתונים בפני כמה מחברי הוועד שיחתמו על התחייבות לסודיות.

כעת, אומרים בוועד, לעובדים חופש מלא ליזום שיבוש או שביתה, מאחר שעבר די זמן מן הפעם האחרונה שבה הוכרז סכסוך עבודה. מהוועד הנחו את העובדים שלא לוותר על זכותם לשימוע והדגישו כי בכוונתם להיאבק בהיקף הפיטורים הצפויים. "צריך להשאיר כאן מספיק אנשים טובים ומוכשרים כדי להוציא עיתון טוב, שלא יהיה כאן כדור שלג שיוביל לפרישה של קוראים ומנויים", אומרים בוועד. "נפנה בצורה כלשהי גם לציבור הרחב, לציבור הקוראים. גם ההנהלה היתה צריכה לעשות מהלך של פנייה לקוראים ולכל מי שההישרדות של 'הארץ' חשובה לו". בוועד אומרים עוד כי מתוכנן שיתוף פעולה "מה שיותר רחב" עם ארגון העיתונאים.

טרם נמסרה תגובה מהנהלות "הארץ" ו"דה-מרקר".