סאמר עלאווי בדרכו לבית-הדין הצבאי בשומרון, 22.8.11 (צילום מסך מתוך חדשות ערוץ 2 באינטרנט)

סאמר עלאווי בדרכו לבית-הדין הצבאי בשומרון, 22.8.11 (צילום מסך מתוך חדשות ערוץ 2 באינטרנט)

זה כחודש שסאמר עלאווי, עיתונאי בכיר באל-ג'זירה ומנהל משרדי הרשת באפגניסטן, מוחזק ונחקר בישראל. עלאווי, בן 45, הגיע לשטחי הגדה המערבית עם משפחתו בחודש יולי האחרון, לדבריו כדי לבקר את הוריו הגרים בסבסטיה. ב-9 באוגוסט, כשביקש לצאת לכיוון ירדן, נעצר בגשר אלנבי. מאז הוא עצור בחשד למעורבות בפעילות חמאס ובעבירות המסכנות את בטחון המדינה. לאחרונה הוארך מעצרו עד ליום שישי הקרוב, ה-9 בספטמבר.

לטענת באי-כוחו, עלאווי סובל מבעיות רפואיות – אסתמה, סוכרת והיסטוריה של פריצת דיסק בעמוד השדרה – שאינן זוכות לטיפול הולם במתקן המעצר קישון, שם הוא מוחזק. בשבוע שעבר הגישו בשמו עמותת רופאים לזכויות אדם ועדאלה, יחד עם מרכז אל-מיזאן, עתירה לבית-המשפט המחוזי בחיפה, בשבתו כבית-משפט לעניינים מינהליים, בדרישה שיורה לשירות בתי-הסוהר לאפשר את כניסתם של רופאים מומחים פרטיים, דוברי ערבית, כדי שאלה יוכלו לבדוק את העיתונאי כראוי ולעמוד על מצבו.

בעתירה, ובמסמכים הנלווים לה, מתואר חלק ממה שעבר עלאווי מאז מעצרו. העיתונאי, כך נטען, הובל מגשר אלנבי למתקן הכליאה קישון כשהוא כבול ועיניו מכוסות. לאחר שמונה ימי מעצר וחקירה אינטנסיביים, הובא לראשונה בפני שופט, בבית-דין צבאי, לצורך הארכת מעצרו. גורמי החקירה ביקשו באותו מועד להאריך את מעצרו ב-10 ימים, ובית-המשפט הסכים להארכת המעצר בשבוע ימים. ב-22 באוגוסט הובא שנית בפני שופט בבקשה להאריך את מעצרו ב-15 ימים, ובית-המשפט הסכים ל-8 ימים. ב-28 באוגוסט הובא בשלישית לדיון בהארכת מעצרו ב-15 ימים, ובית-המשפט אישר את הארכת המעצר ב-11 ימים, עד יום שישי הקרוב.

בדיון השני בהארכת מעצרו, שנערך ב-22 באוגוסט בבית-המשפט הצבאי בשומרון בפני השופט רס"ן אברהם יעקב זאדה, אישר חוקרו כי עלאווי נחקר עד אותו מועד במשך שבועיים "בצורה אינטנסיבית מדי יום", אף כי טרם נגבתה ממנו "הודעה משטרתית" שבה ייאמר לו במה הוא חשוד. סניגורו, עו"ד סלים ואקים, גם טען כי אחת החקירות נמשכה שבע שעות רצופות.

בדיון השלישי, שנערך ב-28 באוגוסט בפני השופט רס"ן דוד קדוש, ציין עו"ד ואקים כי עדיין לא נגבתה מעלאווי הודעה משטרתית וטען כי מרשו נחקר כמה ימים קודם לכן במשך 20 שעות ברציפות, כשהוא יושב כבול בידיו. "אני לא חושב שחקירה כזו היא מותרת", העיר עו"ד ואקים, והוסיף כי "בנוסף לכך, הם [החוקרים] פנו אליו בצורה מאוד מעליבה, קללות, צעקו לו באוזן, איומים שיעצרו את בני משפחתו ויעצרו את אחד מקרובי משפחה שלו, נקבו בשמות".

"אני שומע מפיו מה הולך בחקירה הזאת", אמר עו"ד ואקים בדיון השני. "לחשוד מייחסים מההתחלה עבירות בטחוניות, קושרים אותו לחמאס בלי לנקוב בפרטים מסוימים של אדם, של עבירה וגו', אומרים לו שביקשו ממנו לבצע משימה כלשהי". לדברי הסניגור, עלאווי אכן נפגש עם גורמים שונים, אך זאת מתוקף תפקידו העיתונאי. עו"ד ואקים הגדיר אותו כ"אדם שנפגש עם גורמים מכל הקצוות, גם עוינים למדינה", וציין כי "הקשר הזה הוא קשר טבעי של כל עיתונאי שמקיים ראיון וכו'".

עו"ד ואקים טען כי עלאווי הכחיש מהרגע הראשון כל פעילות נגד בטחון המדינה וכל קשר לחמאס. לדבריו, עלאווי נחקר בנוגע למפגש עם אנשים שבאו לבקר אותו בבית הוריו ובנוגע לאדם שפגש בירדן לצורכי עבודתו. עו"ד ואקים אישר כי עלאווי היה חבר בשנים עברו בארגונים שונים בפקיסטן ובאפגניסטן, בעת מלחמה נגד כוחות ברית-המועצות, אך לדבריו מאז 1994 הוא עיתונאי במשרה מלאה ואינו קשור עוד לגורמים כאלה.

"מותר לגורמי הביטחון לחשוב, וליצור סיפורים ולנסות לקשור דברים עם דברים", אמר עו"ד ואקים לשופט, וציין כי עלאווי משתף פעולה עם חוקריו ואף מסר להם את הסיסמה לדואר האלקטרוני ולחשבון הפייסבוק שלו.

בדיון השלישי להארכת מעצרו טען החוקר בפני השופט כי עלאווי הודה בחברות בחמאס. עו"ד ואקים תהה אם הכוונה לכך שעלאווי הודה בקשר משנת 93' עם עיתון "א-ביל" בירדן, הקשור לתנועת האחים-המוסלמים. החוקר סירב לאשר או להכחיש, מפאת סודיות חומרי החקירה. "מדובר בחקירה מורכבת", הסביר החוקר, "החשדות חמורים נגד החשוד, הושקע מאמץ רב בחקירה זו, אשר בה מעורבים גורמים שונים. קיים חשד כי שחרורו של החשוד יביא לשיבוש הליכי חקירה והימלטות מהדין".

עו"ד ואקים שב וטען כי החקירה מתמקדת במעשים שאירעו לפני שנת 1994, כשעלאווי "למד באיסלמאבאד ועבד במסגרת ארגונים שנתנו סיוע הומניטרי". לדבריו, "מאז שנת 94' האיש מתעקש שהוא עבד רק כעיתונאי". כדי לתת תוקף לגרסתו, טען עו"ד ואקים כי בשנת 2009 נחטף עלאווי על-ידי כוחות טליבאן שחשדו כי הוא מרגל לטובת האמריקאים.

לדברי הסניגור, עלאווי אישר בחקירתו כי בשנת 2000 פנה אליו אדם וביקש ממנו לחדש פעילות בארגון של האחים-המוסלמים, אך עלוואי דחה את ההצעה. "החקירה הזו היא דיג", טען עו"ד ואקים. "תפסו אדם שיש לו קשרים מגוונים, ובאמצעותו מנסים להוציא מידע שאין לו כל קשר לחשוד".

עד כה לא התרשמו השופטים מעמדת הסנגור. "בבואו של היושב בדין לבחון את העניין ולבטח במקרה בו מדובר בעיתונאי, שהוא שופרה של הדמוקרטיה ושל חירות הביטוי, עליו לבחון אם אכן פגישותיו אלה עם בדוקאים כאלו ואחרים אכן היו על רקע לגיטימי ו/או אישי", קבע השופט זאדה בדיון השני על הארכת מעצרו של עלאווי. "מחומר החקירה הסודי שהונח לפני עולה שקיימות ראיות לכאוריות המציירות תמונה רחבה יותר מזו שהציג החשוד בפני מרשו, תמונה זו מעלה חשד סביר שאכן החשוד קשור לחשדות המיוחסים לו", הוסיף.

השופט קדוש קבע בדיון השלישי להארכת המעצר כי "החקירה בעיצומה ומורכבת, החקירה מצריכה פעילויות עקיפיות שאין זה המקום לפרטן ועל כן יש צורך בהארכת ימי מעצר". יחד עם זאת קבע השופט כי יש צדק בטענות הסניגור על כך שעלאווי טרם התבקש למסור גרסה במשטרה, שלושה שבועות לאחר מעצרו.

המשאף נשאר בניידת

כאמור, בלי קשר לחשדות בדבר מעורבותו של עלאווי בפעילות המסכנת את בטחון המדינה, טוענים באי-כוחו כי תנאי המעצר והחקירה פוגעים בבריאותו וכי הוא אינו זוכה לטיפול הרפואי הנחוץ לו. "הסוכר אצלי לא יציב", אמר עלאווי לשופט זאדה בדיון השני של הארכת מעצרו. "השמיכות ששמו לי בצינוק מפריעות לי כי יש בהן אבק ולעתים אני מקבל התקף. מאז שנכנסתי לכלא ועד עכשיו אני חש כאבים עזים בבטן".

כשנשאל באותו מועד, כשבועיים לאחר מעצרו, אם נבדק על-ידי רופא, השיב עלאווי: "לא, עדיין לא". החוקר טען מנגד כי עם הגעתו למתקן המעצר "נבדק על-ידי המרפאה, בהתייעצות עם הרופא, ומאז הוא נמצא במעקב של מרפאת בית-המעצר שבה נמצא רופא באופן קבוע".

"תמהתני מדוע לא נבדק החשוד על-ידי רופא", כתב השופט זאדה בהחלטתו, "שכן על-פי הודעת החוקר, היתה התייעצות עם רופא בלבד, והחשוד טוען שמאז לא נבדק על-ידי רופא. יתרה מזו, מצבו הרפואי של החשוד מחייב היצמדותו למשאף ונטולין, וזה האחרון נשאר אחר כבוד בניידת". השופט זאדה הורה למפקד מתקן המעצר להפנות את החשוד לבדיקה רפואית למען קבלת חוות דעת רפואית.

כמה ימים אחר-כך נבדק עלאווי על-ידי רופאה במתקן המעצר, אך לטענת באי-כוחו, זו "מדדה דפיקות לב, תישאלה אותו מספר שאלות כלליות על בריאותו ובזה הסתכמה הבדיקה". לטענתם, הרופאה שבדקה אותו לא דיברה ערבית או אנגלית, כך שעלאווי התקשה לתקשר עימה.

בדיון האחרון להארכת המעצר הורה השופט קדוש לזמן את עלאווי לרופאת הכלא יחד עם מתרגם. במקביל הדגיש השופט כי על עלאווי לפרט את כל בעיותיו בפני הרופאים בכלא ולא רק בפני באי-כוחו, כפי שנהג עד אז.

העתירה לבית-המשפט בחיפה בדרישה לחייב את השב"ס לאפשר את בדיקת עלאווי על-ידי רופאים פרטיים הוגשה לאחר שלא ניתן מענה לפנייה של ארגון רופאים לזכויות אדם לשירות בתי-הסוהר. "מר עלאווי דיווח על סכרת בלתי מאוזנת, קשיי נשימה וכאבי גב קשים מהם הוא סובל", נכתב בפנייה של הארגון לשב"ס. "[...] קיים חשש כבד להתפרצות הכאבים כתוצאה מתנאי המעצר והחקירה עליהם דיווח, בעיקר בשל הדיווח על הושבתו לשעות ארוכות הנעות בין שש עד שמונה שעות ויותר ברצף, כשהוא אזוק ברגליו ובידיו לכיסא בזמן החקירה".

במכתב נפרד שצורף לעתירה, מאת ד"ר דניאל פלוסר, מומחה ברפואה פנימית ומנהל מחלקה פנימית בסורוקה, נכתב כי "ברור לחלוטין שמצב הדחק בו מצוי החולה מצד אחד והתזונה שאינה מתאימה למחלתו גורמים להפרעה באיזון הסוכרת שלו. אם נגרמים פצעים עקב האזיקים, יכולים לגרום להופעה של זיהום שהוא שונה לחלוטין מזיהום אצל אדם שאינו חולה בסוכרת. [...] במקרים של אנשים הסובלים מבעיות של פריצת דיסק בעמוד השדרה, כפי שנמסר לי אודות העציר, ישיבה ממושכת ללא שינוי תנוחה יכולה להזיק לו".

בעתירה שהוגשה ביום חמישי האחרון נכתב: "עד ליום זה טרם אושרה כניסת רופאים מטעמו של העותר על אף החזקתו הארוכה במעצר, חקירותיו ומצבו הרפואי, ולמרות הבקשות החוזרות ונשנות, דחיפות העניין, וזכותו על-פי חוק של העותר לבדיקות רופאים אלו".

עדכון, 5.9: בתשובת השב"ס, שהתקבלה היום בבית-המשפט המחוזי בחיפה, נכתב כי הבקשה של עלאווי להיבדק על-ידי רופא פרטי מטופלת וכפופה לעמדת "גורמי הביטחון הכללי". לפי כתב התשובה, "עם קבלת עמדת גורמי הביטחון לבקשה יוחלט באם לאשרה". כמו כן נטען כי עלאווי נבדק כמה פעמים על-ידי רופא במהלך שהותו במתקן המעצר. כתב תשובה מלא יוגש, ככל הנראה, בשבוע הבא.