למעלה מתשעה חודשים חלפו מאז הוציא כוח צה"ל להורג בלא משפט את שני עיתונאי ערוץ אל-אקצא, מחמוד אל-קומי וחוסאם סלמה. חרף פרק הזמן הארוך שחלף, מסרב דובר צה"ל למסור תגובה לציטוט עם הסבר לתקיפה.

דובר צה"ל נמנע בחודשים האחרונים מלהשיב לשאלות שהופנו אליו, ובהן: "האם ההתנקשות [באל-קומי וסלמה] היתה מכוונת? אם כן, מדוע הוחלט להתנקש בשניים? האם בשל עבודתם בערוץ אל-אקצא או בשל סיבה אחרת? אם בשל סיבה אחרת, מהי? האם היו פעילי טרור מחוץ לשעות עבודתם בערוץ חמאס? אם כן, מה הראיות לכך?".

בדצמבר האחרון, כמה שבועות לאחר התקיפה, פירסם הארגון HRW (משמר זכויות האדם, Human Right Watch) ממצאי בדיקה שערך שלפיהם תקיפת העיתונאים הפרה את החוק הבינלאומי. נציגי הארגון שוחחו עם בני משפחותיהם של שני העיתונאים ושמעו מהם כי ההרוגים לא היו שותפים ללחימה או חברים בארגון חמוש. הארגון ציין בדו"ח שפירסם כי בביקורים בבתי ההרוגים לא נמצאה כל ראיה שתפריך טענה זו, כגון כרזות שמכריזות עליהם כלוחמים שנפלו בקרב. אל-קומי, צוין בדו"ח, היה בן 29, נשוי ואב לשלושה. סלמה היה בן 30, נשוי ואב לארבעה.

בתגובה לפרסום הדו"ח נמסרה מדובר צה"ל תגובה כללית שלפיה הצבא מחויב לפעול על-פי דיני הלחימה של המשפט הבינלאומי. עוד נמסר באותה הזדמנות כך: "פרטי האירוע שהוזכר בפנייתכם מצויים בבדיקה, ורק לאחר שהיא תסתיים נוכל להתייחס אליהם באופן קונקרטי".

באפריל האחרון, כחמישה חודשים לאחר התקיפה, פירסמה הפרקליטות הצבאית את מסקנות בדיקותיה בנוגע לטענות שהועלו בקשר למבצע "עמוד ענן". הפרקליטות הצבאית בחנה עשרות אירועים, וקבעה כי באף אחד מהם לא נמצאה עילה לפתיחת חקירה פלילית. "ביחס לאירועים הנותרים (כ-15 אירועים), ובהם גם התלונות הנוגעות לתקיפת מתקני תקשורת ברצועת עזה", נכתב בהודעת הפרקליטות הצבאית, "הורה הפצ"ר על בדיקות נוספות בטרם יקבל החלטה בעניינם. ההחלטה לגבי אירועים אלה צפויה להתקבל בקרוב". עד היום לא פורסמה החלטה לגבי אירועים אלה.

על אף שהודעת הפרקליטות לא התייחסה להתנקשות בשני עיתונאי ערוץ אל-אקצא, הודיע מדור פניות הציבור בדובר צה"ל לאתר "העין השביעית" כי מרגע זה ואילך לא יתייחס יותר לשאלות בנוגע למבצע "עמוד ענן".

מארק רגב, יועץ לעיתונות זרה במשרד ראש הממשלה, מתראיין באל-ג'זירה בנוגע להפצצת בניין ערוץ אל-אקצא בעזה במסגרת מבצע "עמוד ענן" (צילום מסך)

מארק רגב, יועץ לעיתונות זרה במשרד ראש הממשלה, מתראיין באל-ג'זירה בנוגע להפצצת בניין ערוץ אל-אקצא בעזה במסגרת מבצע "עמוד ענן" (צילום מסך)

יצוין כי עיתונאי "העין השביעית" נאלצו לפנות למדור פניות הציבור של דובר צה"ל ולא למדור החטיבה שמטפל דרך קבע באתרי אינטרנט, משום שהובהר כי מדור האינטרנט מעניק שירות רק לעיתונאים בעלי תעודה מטעם לשכת העיתונות הממשלתית. לאחרונה, בעקבות הנפקת תעודה כזו לעיתונאי "העין השביעית", נשלחה פנייה מחודשת למדור האינטרנט בדובר צה"ל עם שאלות בנוגע להתנקשות בשני העיתונאים.

גם בקשה זו הועברה אחר כבוד למדור פניות הציבור של דובר צה"ל, שממנו נמסר בתגובה: "כפי שנאמר לך בעבר, ניתן לפנות לאתר הפרקליטות הצבאית ולמצוא שם את ממצאי התחקיר שנעשה בנושא מבצע 'עמוד ענן'. מעבר לפרסום באתר הפרקליטות לא תינתן תגובה מטעמנו". בהמשך נמסר מהמדור: "לצורך קבל[ת] התייחסות לאירוע הספציפי המדובר, פנה לדוברות משרד ראש הממשלה".

פנייה לדוברות משרד ראש הממשלה, האחראית על דברור שירות הביטחון הכללי, לא הובילה לתשובות. "לאחר בדיקה", נכתב בתגובת דוברות משרד ראש הממשלה, "נמסר מהשב"כ שמי שמטפל בנושא הזה הם דובר צה"ל".

פנייה נוספת לדובר צה"ל הולידה מענה, אם כי לגבי אירוע אחר, שבו הרג כוח צה"ל פעיל חמאס מבוקש שנסע ברכב שעליו התווית "TV". העמדת נציג דובר צה"ל על טעותו הובילה לבדיקה מחודשת שבסופה הופנה "העין השביעית" פעם נוספת אל דוברות השב"כ. פנייה נוספת לדוברות השב"כ הובילה לבדיקה מקיפה עוד יותר מטעם דוברות משרד ראש הממשלה, אולם בסופה שוב הופנה "העין השביעית" לדובר צה"ל.

בעקבות זאת נשלחה פנייה אחת נוספת למדור האינטרנט של דובר צה"ל, הפעם עם סריקת תעודת לשכת העיתונות הממשלתית. פנייה זו הניבה בדיקה מקיפה ומענה של ממש, אולם נציגת דובר צה"ל הבהירה כבר בתחילת השיחה כי הפרטים שתמסור אינם תוצאה של תחקיר רשמי ובשום אופן אינם לפרסום. על הפרטים עצמם אין אפשרות להרחיב במסגרת זו, אולם יצוין כי נציגת דוברות הצבא הביעה פליאה על כך שעיתונאי אינו מקבל כפשוטם את ההסברים שנותן לו דובר ועל כך שכלי תקשורת בכלל מביע עניין באירוע שבו נהרגו שני פלסטינים "לפני מיליון שנה".

בעקבות פנייה נוספת, שנשלחה לקראת פרסום הרשימה שלעיל, נמסר מדובר צה"ל: "במסגרת מבצע 'עמוד ענן' עודכנו כלי התקשורת באופן שוטף על פעילות צה"ל על-ידי דיווחים, תדרוכים, תמונות וסרטי וידיאו על המידע הרלבנטי באשר לתקיפות צה"ל השונות".