שר הביטחון אהוד ברק בעת ביקור בצרפת (צילום: פלאש 90)

שר הביטחון אהוד ברק בעת ביקור בצרפת (צילום: פלאש 90)

נשאר לנו מקום רק בכפולה השלישית, בלי נוף לשער

מלון אינטרקונטיננטל בפריז לא עשה כל הנחה לשר הביטחון של מדינת ישראל, אהוד ברק, כשחלב ממנו ומיתר חברי משלחת משרדו כמעט מיליון שקל עבור שהות של לילות אחדים. "מעריב", לעומת זאת, נדיב יותר כלפי ברק.

על שער גליון "מעריב" הבוקר, שמו של ברק כלל אינו מוזכר. עיקרי הדו"ח שפירסם אתמול מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס, על הנסיעות הבזבזניות לסלון האווירי בפריז, אינם מובאים בכפולה הפותחת של העיתון (המוקדשת לטורקיה ולאנטישמים אחרים). גם לא בשנייה (שבה מתפרסמת ידיעה המקדמת ראיון בלעדי עם ראש ממשלת ספרד, שיתפרסם במלואו מחר). רק בעמודים 6–7 סוקר העיתון את דו"ח מבקר המדינה.

בסיקור בכפולה השלישית של העיתון אמנם כלולה ביקורת על בזבזנותם של ברק ומשלחתו, אך היא מסתכמת בידיעה אחת על עיקרי הדו"ח [דורית גבאי], ידיעה נוספת על תגובות ביקורתיות בזירה הפוליטית, תצלום גדול ומשבצת אינפו-גרפית. אין אפילו טור פרשנות אחד המוחה נגד הבזבוזים, שלא לדבר על קריאה ברורה לברק להחזיר את הכסף, להתנצל פומבית או להתפטר מתפקידו.

חובבי האנלוגיות מוזמנים להעלות את השאלה הבאה: האם המידע הכלול בדו"ח מבקר המדינה הגיע למערכת העיתון ברגע האחרון, כשכל העמודים והכתבים כבר היו תפוסים, בדומה להזמנת מקומות הלינה ברגע האחרון עבור המשלחת לפריז? התשובה, כמובן, שלילית. חלק מהמידע פורסם כבר אתמול בבוקר, והדו"ח הפך לפומבי בשעות אחר הצהריים המוקדמות. ההצנעה היחסית של הבזבוזים נראית כתוצאה של החלטה, לא גחמה.

נפוליאון השלישי, לואי ה-14, אהוד ברק

גם "ישראל היום" אינו יוצא מגדרו כדי למתוח ביקורת על בזבוזי משרד הביטחון והעומד בראשו, אך לפחות שומר לו משבצת בינונית בגודלה בתחתית השער. ב"ידיעות אחרונות", ועוד יותר מכך ב"הארץ", הטון שונה לחלוטין.

"כמו נפוליאון השלישי, נסיכי המפרץ ומאטה הארי, ברק לן בסוויטה של 2,500 יורו ללילה", קוראת הכותרת הראשית הציורית של עיתון "הארץ". הכותרת מובילה לרשימה מאת עמוס הראל, שחלקה חדשותי וחלקה פרשני, וממנה יוצא ברק חבול כהוגן. כל התוכן המערכתי בעמודים 2–4 בעיתון מוקדש לנושא, והוא כולל טורים מאת יוסי שריד, נחמיה שטרסלר וצבי זרחיה. השלושה חובטים ללא רחם בשר הביטחון ובשליחי ציבור בזבזנים אחרים. ידיעה מאת אסף אוני, כתב העיתון באירופה, מספקת מעט רקע על המלון. הידיעה מוכתרת במלים "לפני ברק: גם נפוליאון השלישי התארח במלון", אף כי בידיעה עצמה פרט זה אינו מוזכר, ומצוין רק שנפוליאון השלישי יזם את הקמת המלון ואשתו חנכה את המבנה.

לאינפוגרפיקה לא נותר מקום בקונטרס החדשות של "הארץ", והיא נשלחה לגלות מוזרה בחלק ב' של העיתון, תלושה מכל ידיעה או טור פרשנות על הנושא, פרט לקריקטורה היומית המוצלחת ולמאמר המערכת של העיתון, המופיע עמוד לפניה, ומשווה את ברק דווקא למלך לואי ה-14 (מוזכר גם כי רעיית נפוליאון השלישי התארחה בסוויטה שבה לן ברק).

חשוב יותר מההשוואות לבזבזנים מימי עבר מאמר המערכת של "הארץ", הקורא לברק וליו"ר הכנסת לשעבר דליה איציק "להחזיר את הכסף": "על השר אהוד ברק לשלוח עוד הבוקר צ'ק אישי לחשבי משרד האוצר, אשר יכסה את ההפרש בין עלות סבירה של נסיעה עסקית לפריז לבין העלות השערורייתית אשר הוטלה על הקופה הציבורית. אם לא יעשו כן ברק ואיציק, חייבת המדינה לתבוע מהם את הכסף, ומיד".

ב"ידיעות אחרונות" הכותרת הראשית ("סערת ברק") אנמית יותר מאשר ב"הארץ" – אירוע נדיר בפני עצמו. ארבעת העמודים הראשונים כוללים התקפה חריפה על המחיר המופקע ששילם הציבור עבור אירוח ברק ומשלחת משרד הביטחון בפריז, תוך אזכור העובדה כי העיתון התריע קודם ליציאת המשלחת על הבזבזנות הצפויה [יוסי יהושוע]. אלכס פישמן ומאיר שלו מפרסמים טורים אישיים חריפים ("נהנתנים, שרלטנים, רשלנים, על גבול השחיתות"; "מה קרה? רק ברזים מזהב היו בקיבוץ?"), ואילו ליאור זילברשטיין מספקת הצצה למלון תחת הכותרת "מלון בסגנון נפוליאון".

"כתבת 'ידיעות אחרונות' סיירה במסדרונות ובחדרים המפוארים", מכריזה כותרת הגג לרשימתה. לא מצוין במפורש אם נפוליאון התארח במלון, אך זילברשטיין מדווחת בהרחבה על מראה עיניה: "הסוויטות המפנקות", הכוללות "מיטות נוחות במיוחד", הלובי שבו מוצבים "סחלבים לבנים על רקע עמודים מעוטרים בקישוטים", וצבע הטפטים בחדרי ההמתנה.

בפוסט שפירסם הבוקר רביב דרוקר עומד עיתונאי "חדשות 10" על ההבדל הגדול בין סיקור הנהנתנות של ברק ב"ידיעות אחרונות" לסיקור הנהנתנות של דליה איציק, שנחשפה מוקדם יותר השבוע בכתבה ששודרה בערוץ 2. בעוד שהנהנתנות של איציק לא זכתה למלה אחת בעיתון, כותב דרוקר, ברק זוכה לחמישה עמודים עמוסי ביקורת. לדעתו, ההבדל טמון ביחסים השונים של איציק וברק עם מו"ל העיתון נוני מוזס.

המסומם מקושתא

תמי ארד, הכותבת טור סיכום שבועי לעיתון "כלכליסט", מצטרפת לקריאה של דן מרגלית מיום שני השבוע ומפצירה בתיירים הישראלים להחרים את טורקיה בעקבות הביקורת הפומבית שמנהיגיה משמיעים על ישראל.

יש להניח שארד כתבה זאת עוד בטרם נודעה השערורייה האחרונה התופסת הבוקר את הכותרת הראשית של "ישראל היום" ("עלילת הדם הטורקית") ו"מעריב" ("ההסתה הטורקית") – סדרת טלוויזיה טורקית חדשה המציגה את חיילי צה"ל כקלגסים צמאי דם ונטולי כל חוש מוסרי.

למרבה הצער, הטורקים, הממזרים, תיזמנו את ביטול התרגיל הצבאי המשותף עם ישראל ואת שידור הסדרה לבוקר שלאחר החגים היהודיים, כשרוב הנופשים מישראל כבר שבו לבסיסם. "יש ירידה בהזמנות לטורקיה", קוראת כותרת הנתונה במרכאות מעל ידיעה קצרצרה בראש עמ' 3 של "ישראל היום" [זאב קליין]. איש הבשורה הוא אורן שחור, סגן יו"ר נשיא איגוד לשכות המסחר הבינלאומיות, שאומר כי "כבר עכשיו יש ירידה, אבל זה עוד עלול להתפתח לעניין הרבה יותר רציני". בידיעה לא נאמר אם הירידה קשורה באופן כלשהו לתום ימי החופשה. הכתב קליין מפיח תקווה בקוראים פטריוטים בציינו כי "הערכות אלה [על החרפת הירידה בתיירות הישראלית לטורקיה] קיבלו חיזוק בטוקבקים רבים שפורסמו אמש באתרי אינטרנט ובהם קריאה להחרים את טורקיה".

הטוקבקים הקוראים לחרם תיירים על טורקיה, ולא מאמרי דעה מלומדים בעיתונות המודפסת הדורשים אותה פעולה בדיוק, משמשים מקפצה גם לטור של דני שדה, המתפרסם הבוקר במוסף "ממון" של "ידיעות אחרונות". מסקנתו של שדה עלולה לדכא את מי שמתרעם על כל חרם שמוטל על ישראל, אך דורש להחרים את מבקריה: "הטורקים לא ממש צריכים אותנו". שדה מסביר כי בעוד ששיעור התיירות מישראל הוא בקושי אחוז אחד מסך התיירים בטורקיה (בימי זוהרה גירדה את שני האחוזים), התיירות מאיראן גדלה בשנים האחרונות בעשרות אחוזים ושיעורה כיום הוא יותר מ-4% מסך התיירים הנכנסים למדינה. "חרם אולי חשוב בשביל ההרגשה", כותב שדה, "אבל הוא בהחלט לא משהו שישפיע על הטורקים".

מכל מקום, דן מרגלית כבר התקדם מאז יום שני האחרון. במקום לעודד ישראלים לטייל בגליל במקום בטורקיה, מרגלית קובע בטור שהוא מפרסם הבוקר כי טורקיה עוברת "עווית של טירוף", מכנה את ראש ממשלתה "מסומם" וטוען כי הוא "נזקק לכמויות הולכות וגדלות של סם בניחוח אנטישמי". דיאגנוזה דומה ניתן להעניק גם לחלקים בעיתונות הישראלית.

פרומו לפרסומת

איל קיציס מתראיין למוסף "24 שעות" של "ידיעות אחרונות" [דני ספקטור], ומקבל לא רק את שער המוסף, אלא גם הזדמנות לדבר על חייו ועיסוקיו, בת זוגו וחבריו. כל אלה נושאים לגיטימיים לראיון עיתונאי עם כוכב בידור. קמפיין פרסומי בכיכובו הוא נושא לגיטימי פחות.

למרות זאת, תצלום מהקמפיין הפרסומי מופיע במקום בולט בראש כפולת העמודים המוקדשת לכתבה, וציטוט של קיציס המתייחס לקמפיינים בכיכובו מובלט עבור הקוראים בתחתית אחד העמודים. לקראת סוף הראיון מוקדשות כמה פסקאות לשיחה על הקמפיינים הפרסומיים בהשתתפותו, תוך אזכור החברה המפרסמת והעובדה שבתחילת השבוע הבא אמור לעלות קמפיין חדש.

אם בעבר נשמעו תלונות על ראיונות עיתונאיים שכל מטרתם לקדם הצגה או סרט חדשים, היום פעילות יחצנית כזו נראית תמימה. ראיונות נערכים כדי לקדם סרטוני פרסומת. זו מציאות כמעט מובנת מאליה במדינה שבה תעשיית הפרסומות גדולה ומפוארת בהרבה מתעשיית התיאטרון או הקולנוע.

שלג דאשתקד

ביום ראשון השבוע, בראיון ל"גלובס", התלונן זוכה פרס נובל לכלכלה, פרופ' ישראל אומן, כי התקשורת הישראלית אינה מדווחת כראוי על העליות בבורסה האמריקאית. הבוקר מוקדש עמוד שלם בקונטרס החדשות של "ידיעות אחרונות", ותוך הפניה בשער העיתון, לעובדה כי מדד הדאו-ג'ונס בבורסה הניו-יורקית חצה את סף 10,000 הנקודות. קשה לדמיין סיקור מרכזי יותר מזה לאירוע שהשפעתו על רוב קוראי העיתון היא לכל היותר עקיפה.

הסיקור כולל תצלום של "ברוקר בפנים נפולות" משנת 2008, ולצדו "ברוקרים שמחים" מאמש. לצד התצלומים של הברוקרים העצובים שפורסמו לפני שנה בכל העיתונים, פורסמו גם מאמרים שהסבירו כי חשיבות היתר שיוחסה למדדי הבורסה והפיכת עליית המדדים לחזות הכל היתה גורם מרכזי בסחרור שהוביל למשבר הכלכלי. מסקנה זו נשכחה מהר מהצפוי.

זוטות

"תחקירון" במוסף "24 שעות" של "ידיעות אחרונות" מנסה לתת מענה לשאלה מדוע אין מוכרים בישראל סופגניות במשך כל השנה [שרית סרדס-טרוטינו].

פאדי עיאדאת מדווח ב"הארץ" על תביעה שהוגשה נגד בית-החולים הדסה הר- הצופים. על-פי התביעה, מאבטחי בית-החולים סירבו להכניס לטיפול דחוף פלסטיני תושב אבו-דיס שנפצע מדקירה, ומשום כך הוא מת מפצעיו.

ענייני תקשורת

יוסי מלמן מפרסם בשער "הארץ" הישג ראשוני לעתירה של "ידיעות אחרונות", שאליה הצטרף "הארץ", בדרישה להכפיף את הארכיונים של המוסד, השב"כ והוועדה לאנרגיה אטומית לארכיון המדינה. פרקליט "הארץ" מיבי מוזר קיבל מידי הלשכה המשפטית במשרד ראש הממשלה את המסמך שבו מורה ראש הממשלה דוד בן-גוריון להקים את המוסד.

רז שכניק כותב ב"ידיעות אחרונות" על הערות שנכללו בדו"ח מבקר המדינה, שפורסם אתמול, על גלי-צה"ל. בעוד כלי תקשורת רבים קיצצו בשנים האחרונות את תקציב הנסיעות לחו"ל, התחנה הצבאית שלחה שלושה עיתונאים לסקר את הסלון האווירי בפריז. "ייתכן שבעקבות דו"ח מבקר המדינה יצטרכו במשרד הביטחון ללמוד מחדש את הנעשה בשוק התקשורת ולחייב את גלי-צה"ל לקצץ בתקציב ההוצאות שכרוכות בנסיעות לחו"ל", כותב שכניק.

במדור חדשות החוץ של "הארץ" מדווחת קרוליין דייויס מה"גרדיאן" כי ה-BBC ספגה השבוע ביקורת על יחס סלחני שהפגינה כלפי הימין הקיצוני בבריטניה.

במוסף "המגזין" של "מעריב" מראיינת כרמית ספיר-ויץ את שדרנית הרדיו לשעבר שמירה אימבר, העובדת כיום בסניף לחם-ארז בירושלים.

עמודים רבים בגיליון "טיים אאוט" מוקדשים לחייו ופועלו של דן בן-אמוץ, במלאות עשרים שנה למותו.