אין לי שאון

שעון יד שנעצר ברגע ההתפוצצות הוא אחד הסמלים החזותיים הזכורים מפצצת האטום שארה"ב הטילה על הירושימה. צלמי עיתונות מתכתבים עם הסמל הזה כשהם מצלמים שעונים בזירות אסון. כך עשה ערן יופי כהן, שתיעד שעון יד ששרד את השריפה בכרמל ואפילו "ממשיך לתקתק אחרי האסון" ("ידיעות אחרונות", 8.12.10). רק בעיה אחת יש עם האייטם הזה: שעונים דיגיטליים לא מתקתקים.

נאצי. אילוסטרציה

"מבוקש בעוון מותם של 430,000 יהודים. חמק מהצדק במשך 67 שנים. מת אדם חופשי", קראה כותרת השער הדרמטית של העיתון הבריטי "אינדיפנדנט" (23.11.10) לכתבה על סמואל קונץ, שמת לפני שעמד למשפט בחשד לרצח יהודים במחנה המוות הנאצי בלז'ץ.

את הכותרת הדרמטית, לבן על גבי שחור, ליוותה תמונה דרמטית לא פחות, גם היא בשחור-לבן, של איש עם מבט מקפיא, לראשו כומתה והצללה על מחצית פניו. האיש הוא ליובומיר יורקוביץ', שחקן קרואטי, והתמונה היא עיבוד של פריים מהסרט הקרואטי "החיים והמתים", העוסק במלחמת בוסניה. על הכומתה אפשר לראות את האות U, סמלה של התנועה הפשיסטית הקרואטית יוסטשה.

ב"אינדיפנדנט" טענו שבדקו אתרים אקדמיים לפני שבחרו את התמונה, אולם מבדיקה של ה"גרדיאן" עלה שבחיפוש Samuel Kunz בגוגל, אחת התמונות המתקבלות היא זו של יורקוביץ', עם הכיתוב (השגוי) "Samuel Kunz as a Nazi guard". השחקן, דיווחו ב"גרדיאן", נעלב מהטעות, ואיש חברת ההפקה מסר כי הם בוחנים צעדים משפטיים.

שוב: קצח בקלנסאווה

ב-ynet מדווחים על מקרה קצח בקלנסאווה (30.9.10).

קלנסאווה היא עיר למודת מקרי קצח, כפי שדווח ב-ynet בפעם הקודמת, לפני שנה ("התיקונים", 10.9.09).

שר המשקאות

מישהו ב-ynet שתה יותר מדי (14.6.10) והמציא קוקטייל חדש, "ג’.ר.ר. טולקין".

אחרי מות

תיאודור סורנסן (Sorensen) חזה שההספדים עליו יישאו את הכותרת "Theodore Sorenson, Kennedy Speechwriter", עם איות שגוי של שם משפחתו ותמצות עלילות חייו לתואר "כותב הנאומים של [נשיא ארה"ב] ג'ון קנדי". הוא צדק: זו היתה, בשינוי קל מאוד, כותרת ההספד עליו ב"וושינגטון פוסט", כולל האיות השגוי. התחזית שלו פורסמה בהספד עליו ב"ניו-יורק טיימס", עיתון ששגה באיות שמו 135 פעמים במהלך חייו, ואיית אותו נכון עם מותו.

שופט עליון

שניהם נבנו בירושלים, שניהם סמלי שלטון ושניהם מורמים מעם, אבל בית-המשפט אינו בית-המקדש (אתר גלי-צה"ל, 7.12.10).

עירוב מדיות

"[ניקסון היה] אנטישמי, גזען ואיש מדון. וכל זה מופיע שחור על גבי לבן על גבי הקלטות מאותם ימים". יעקב אילון (חדשות 10, 12.12.10) משתמש במטפורה אנכרוניסטית.

ynet, תתביישו!

מגיב אחד כעס כל-כך על ynet, שלא הבחין שהוא בכלל ב-nrg.

בו ייפול

בור, אם אתה חופר אותו 40 קומות לעומק, קודם אתה בונה אותו 80 קומות לגובה (וואלה, 22.11.10).

כיתוב, תמונה

פרשת בר-לב החדשה. איך הסתנן ניצב אורי בר-לב לכתבה על מסתננים? (אתר "הארץ", 28.11.10).

אח שלו סלב. בכתבה על תלמידי הרב יצחק שפירא ("הארץ" ואתר "הארץ", 5.11.10) פורסמה תמונה של אחיו, הרב יהושע שפירא. "יש לכם טעות בתמונה, אבל מה זה משנה. מבחינת 'הארץ' כולם דוסים", כתב אחד המגיבים.

הכיתובים נכונים, אבל מוצמדים לתמונות הלא נכונות (אתר "הארץ", 7.12.10).

באמת שלא התכוונתי!

לקרוא את העיתון הדיגיטלי של "מעריב" ללא חיבור לאינטרנט זה "גלישה לא מקוונת". ולגלוש ל"מעריב" ולהגיע בטעות ל"ישראל היום"? "גלישה לא מכוונת".

אצלנו יש מקום גם לספינות משט

חניון זועבי נפתח לכל סוגי כלי הרכב (ynet, 15.11.10).

דרקולה לא קיבל אשרת כניסה

נוזל הדם של החברה הישראלית לא ישמש להפקת תרופות! (אתר "הארץ", 9.11.10).

No Logo

לידיעת אתר "גלובס" – זה הלוגו של "מעריב":

זה הלוגו של nrgמעריב:

וזה הלוגו של nrgמעריב שקצצתם ממנו את המלה "nrg" ופירסמתם אותו כאילו הוא הלוגו של "מעריב":

"ישראל היום" (16.11.10) ו-ynet (ה-18.11.10), הגיע הזמן לרענן את מאגר הלוגואים שלכם: ג'ימייל יצא משלב הבטא כבר ביולי 2009.

החומה הצינית

מנהל, הזהרת את עובדיך מסיכוני השריפה במגדל שלום? (ynet, 17.11.10).

כתבה על פסילת קמפיין שקרא להפחית בקניות ברשתות השיווק (ynet, 9.12.10) היא מקום מעולה לבאנר שקורא לקנות באחת מרשתות השיווק.

מדוע אנשים לובשים חלוקי מעבדה? כי זה נראה משכנע בפרסומות (אתר גרףג'אם, 30.8.10).

מעקב התיקונים

בטור הקודם ("התיקונים" 68, 11.11.10) סיפרנו שעורך "מעריב", יואב צור, כתב בפרופיל הפייסבוק שלו כי הוא "משתדל לערוך את 'מעריב' כעיתון". אחרי הפרסום עידכן צור את התיאור. רק עידכן, והוחלף באבי משולם.

אצבע ב"עין השביעית"

נמרוד אבישר מלשין על שגיאה בסקירת העיתונות ("העין השביעית", 7.12.10): "אאוץ', @the7i, שלושה כותרות?! הכאבתם לי בעין, אותכם לתיקונים".

התיקונים הגיעו מאבי בליזובסקי, אבישי עברי ב"לאטמה", אור פרנס בבלוג "שבבים", אורית ח., אורן פרסיקו, אסף שניידר בטוויטר, האתר "כיפה", דנה קול, דפנה טלמון, יועד שוורץ, מתניה מוזס, נמרוד אבישר בטוויטר, עופר לנדא בפייסבוק, עופר קינן, קרייג סילברמן בבלוג התיקונים "Regret the Error", שוקי בלאס ב"לאטמה", שחר גולן בטוויטר, שי אלקין בטוויטר ושי פרנס.

אייקונים: פרויקט PICOL, רשיון cc-by-sa; צילום שעון הירושימה: Takasunrise0921, רשיון cc-by-sa

נתקלתם בטעויות מעניינות בתקשורת? שלחו לינק וצילומסך (כך עושים זאת) לכתובת tikunim@kenans.net, וציינו אם ברצונכם לקבל קרדיט.