במסגרת תוכנית מיוחדת של "קול העין" שהוקדשה לכנס מועדון העיתונאים הבינלאומי בירושלים שוחח מגיש התוכנית אורן פרסיקו עם ירוסלב וולודרצ'יק, יו"ר מועדון העיתונים הפולני ומזכ"ל האגודה הבינלאומית של מועדוני עיתונים. להלן גרסה ערוכה של השיחה ביניהם.

בפתח השיחה מספר וולודרצ'יק על האופן שבו נלחם המועדון שבראשו הוא עומד בהצעת חוק שנועדה להגביל את חופש העיתונות של הכתבים והצלמים בפולין. בשלהי השנה שעברה, הוא אומר, הציע יו"ר בית-הנבחרים בבית התחתון של הפרלמנט הפולני לסגור את בית הפרלמנט כולו לגישת עיתונאים, ובמקום זאת לפתוח "מרכז תקשורת" בצמוד לבניין. כך, לפי הצעת החוק, העיתונאים יוכלו לפנות לחברי פרלמנט ולתעד אותם רק אם אלה יבחרו להגיע למרכז התקשורת.

משמאל: ירוסלב וולודרצ'יק, יו"ר מועדון העיתונים הפולני, ופרם סאמי, האחראי על דירוג חופש העיתונות בארגון עיתונאים ללא גבולות. 9.5.17 (צילום: מיכל פתאל)

משמאל: ירוסלב וולודרצ'יק, יו"ר מועדון העיתונים הפולני, ופרם סאמי, האחראי על דירוג חופש העיתונות בארגון עיתונאים ללא גבולות. 9.5.17 (צילום: מיכל פתאל)

"מועדון העיתונים שיגר ליו"ר בית-הנבחרים מכתב שעליו היו חתומים למעלה מעשרים כלי תקשורת, ובו הבענו את התנגדותנו להצעת החוק. כמובן שלא קיבלנו שום תגובה מהיו"ר", אומר וולודרצ'יק, "וב-16 בדצמבר יצאנו במחאה נרחבת בהרבה, בהשתתפות למעלה מארבעים כלי תקשורת. הכרזנו בכל התקשורת הפולנית, למעט התקשורת הציבורית, על 'יום ללא פוליטיקאים'. לא היו תמונות של פוליטיקאים בתקשורת, רק מומחים וכתבים".

וולודרצ'יק טוען כי היה פשוט באופן יחסי לאחד את כל התקשורת למחאה כיוון שמועדון העיתונאים נתפס בפולין כגוף א-פוליטי, מה גם שהפעולה נועדה למחות על מניעת מידע מהציבור, ולא מניעת מידע מהתקשורת. "הגישה למידע היא זכות של החברה, לא של העיתונות", הוא מדגיש.

שעות בודדות לאחר שפרצה המחאה התקשורתית קפצה האופוזציה על ההזדמנות, כבשה את רצפת בית-הנבחרים ומנעה בפועל קיום דיונים בפרלמנט. "זהו מהלך פרדוקסלי", אומר וולודרצ'יק, "כיוון שאותה האופוזיציה היתה הממשלה רק לפני שנתיים, ואז לא התייחסו יפה כל-כך לעיתונאים. אנחנו תמיד חושדים במקרים שבהם פוליטיקאים תומכים בעיתונאים, היינו מעדיפים שייתנו לנו לעבוד והם יתמקדו בעבודתם, אבל המחאה שלהם נמשכה כשישה שבועות".

בעקבות מחאת האופוזיציה, יו"ר בית -נבחרים העליון בפולין זימן לפגישה את וולודרצ'יק יחד עם העורכים הראשיים של למעלה מארבעים כלי תקשורת, והבטיח להם להציג הצעת חוק מתוקנת לאחר חופשת חג המולד. בתחילת ינואר לא הוצגה כל הצעת חוק חדשה, ובפועל הממשלה נסוגה מהצעת החוק שלה. "זו היתה הפעם הראשונה שהממשלה הזו נסוגה", אומר וולדורצ'יק בגאווה.

על אף ההישג, וולודרצ'יק מתאר סביבה עוינת למדי לתקשורת בפולין, המצריכה מעקב מתמיד. כך, לדוגמה, לאחרונה החליט הפרלמנט להגדיר מחדש את צלמי העיתונות כ"עובדים טכניים". כרגע אין לסיווג הזה משמעות, הוא אומר, אבל אולי בעתיד הבידול הזה יביא לפגיעה בחופש של הצלמים לפעול בבית-הנבחרים. לדבריו, "כשאינך יכול לנצח במלחמה, משתמשים במה שאנחנו מכנים 'שיטת הסלאמי'. בכל פעם פורסים עוד פרוסה, ומנסים להגביל תחום אחר בפרלמנט, אבל אנחנו עוקבים אחר המהלך כך שאיני חושש".

הזכרת שהתקשורת הציבורית בפולין לא הצטרפה למחאה.

"לא פנינו אליהם בכלל, כיוון שהבנו באיזה מצב הם. יש שם הרבה עיתונאים הגונים ועצמאיים בתקשורת הציבורית, אבל ההנהלה פוליטית".

לדברי וולודרצ'יק, אין מדובר בחידוש. באופן מסורתי בפולין יו"ר רשות השידור הפולנית הוא פוליטיקאי שממונה על-ידי הממשלה המכהנת, ופועל להשפיע על תוכן השידורים כדי שיתאימו למדיניות הממשלה. "אני לא אוהב את המצב הזה", הוא אומר, "אבל מאז התמוטטות הקומוניזם לפני 25 שנה כמעט תמיד היה פוליטיקאי בראש התקשורת הציבורית, כך שזה לא משהו שמאפיין רק את הממשלה הנוכחית.

"עלינו לשנות את השיטה כך שההשפעה של פוליטיקאים על השידור הציבורי תהיה קטנה ככל האפשר. הממשלה הקודמת, שתמכה במחאה שלנו ומעמידה פנים כאילו היא תומכת בחופש העיתונות, כשהנציג שלהם היה יו"ר השידור הציבורי הוא פיטר 400 עיתונאים. באופן רשמי הסיבה היתה מיקור חוץ כדי לצמצם את ההוצאות, אבל באופן מקרי כל מי שלא תמך בממשלה היה ברשימה. הייתי קורה לזה מצב פתולוגי – ההשפעה הפוליטית נמשכת.

"אני מבין את הפוליטיקאים, שאוהבים להשפיע על התקשורת, אבל אסור לחברה ולעיתונאים ולארגוני העיתונאים לשכוח שפוליטיקאים צריכים להיות צרכני תקשורת, ושרק עיתונות עצמאית יכולה להבטיח לחברה שנדע איזו החלטה לעשות ביום הבחירות. בלי מידע אמין ועיתונות מקצועית נהיה חירשים ועיוורים ביום הבחירות. בלי עיתונות אין דמוקרטיה".

"קול העין" היא תוכנית משותפת ל"העין השביעית" ולקול-הקמפוס (106FM), רדיו הסטודנטים של בית-הספר לתקשורת של המסלול האקדמי, המכללה למינהל. התוכנית משודרת בקול-הקמפוס מדי שבוע בימי חמישי בשעה 12:00, וזמינה להאזנה באתר התחנה ובאתר "העין השביעית". ניתן גם להתחבר לפיד ה-RSS של "קול העין" באתר icast. עורכת מוזיקלית: חן ליטבק.