ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו עולים על מטוס בדרכם לניו-יורק, 27.9.12 (צילום: אבי אוחיון, לע"מ)

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו עולים על מטוס בדרכם לניו-יורק, 27.9.12 (צילום: אבי אוחיון, לע"מ)

קווים אדומים

"בלי קווים אדומים" היא כותרתו הראשית של "ידיעות אחרונות", החותמת עוד פרק בסאגה של ישראל והגרעין האיראני על-שם בנימין נתניהו. "נשיא ארה"ב לא הזכיר בנאומו באו"ם הצבת גבולות ברורים לאיראן או תקיפה צבאית, כפי שדרש נתניהו", מדווחת כותרת המשנה, המוסיפה פרס ניחומים: "עם זאת הצהיר: 'נעשה מה שצריך כדי למנוע איראן גרעינית'", ותוספת חדשותית: "נשיא מצרים: נכבד הסכמים, אבל צריך לשים קץ לכיבוש". גם ב"מעריב", שדיווחיו בפרק הנוכחי נראו כשאובים מדף המסרים של לשכת ראש הממשלה, מדווחים על הנאום: "אובמה: נמנע מאיראן להשיג נשק גרעיני", נכתב בכותרת הראשית, וכותרת המשנה יודעת לגלות כי "רה"מ ינאם הערב ויבהיר את הצורך בהצבת קווים אדומים לטהרן".

נאומו הצפוי של נתניהו מופיע גם בכותרת הגג לראשית של "הארץ", המקדיש את הכותרת הראשית עצמה לחדשות עיתונאיות במקום לסקירת נאומים: "דו"ח משרד החוץ: העיצומים גורמים נזק כבד לאיראן". זו, כמובן, ידיעה ודעה שאינן עולות בקנה אחד עם נסיונותיו הכבירים (ויש היו מעדיפים: אחוזי האמוק) של נתניהו לאלץ את העולם "להציב קווים אדומים" לטהרן ולתקוף אותה צבאית לכשתעבור אותם.

אולם הבימה העיתונאית המרכזית שמקבל נאום נתניהו, עוד טרם ננאמה אף מטפורה שחוקה שהוא בוודאי טומן בחובו, היא כמובן בשערו של "ישראל היום", העיתון שמציב קווים אדומים כבר מ-2007. "נתניהו: 'מי שניסה למחוק אותנו – נכשל'", נכתב בכותרתו הראשית של החינמון, מתחת לכותרת הגג "ראש הממשלה יאמר היום בנאומו בעצרת האו"ם: 'אם העולם לא יפעל, לאיראן עלולה להיות פצצה כבר בחורף'".

כותרת המשנה, בחסותו של הכתב המדיני הבכיר שלמה צזנה, המדווח מוושינגטון, מעניקה לקוראים פרומו נוסף עם קישור אקטואלי לחגים, או לפחות קישור לחגים כלשהם, שהרי בכל דור ודור קמים עלינו לכלותנו. "טרם נסיעתו, פירסם איגרת לציבור: 'בערב יום כיפור קרא הצורר האיראני להעלימנו'. 'אסור לתת למשטר המסוכן בעולם את הנשק המסוכן בעולם'". שנאמר, חיים ומוות ביד הלשון. ויש בשער גם התייחסות לנאום שכן ננאם: לצד תצלום של אובמה, מביאים ב"ישראל היום" אותו ציטוט שהפך לכותרת ראשית ב"מעריב". לשון ההפניה לטורו של דן מרגלית היא "נאום אובמה: בלי בשורה".

המחאה החברתית

שוטר חבוש קסדה, המניף אלה על חבורת צעירים לבושים בגדים מערביים, נראה בתצלום המרכזי על שער "הארץ". פיהם של כמה מהצעירים פעור בצעקה, של אחרים בבהלה. "הפגנות אלימות באתונה ובמדריד; קטלוניה מאיימת לפרוש מספרד", נכתב בכותרת כיתוב התמונה. "עימותים סוערים שפרצו שלשום ואתמול בין מפגינים לשוטרים ברחובות אתונה ומדריד היוו תזכורת נוספת כי משבר החובות באירופה רחוק מסיום", נכתב בכיתוב עצמו.

גם על שער "מעריב" המהומות באירופה תופסות את התמונה המרכזית, הדרמטית לא פחות מזו שב"הארץ". "ספרד ויוון: מהומות נגד תוכניות הצנע", נכתב במסגרת אדומה מתחת לתמונה. כפולת עמודים מוקדשת לדיווח על המהומות. "המשבר הכלכלי מאיים לפלג את ספרד" ו"האש חזרה לרחובות" הן הכותרות. גם ב"ידיעות אחרונות", המקדיש את עמ' 6, ללא הפניה מהשער, לדיווח על המהומות, קושרים אותן ל"תוכניות קיצוצים חסרות תקדים". כך גם בכותרת הזעירה על שער "ישראל היום", המפנה לדיווח קצרצר בעמ' 22.

האם המחאה החברתית המפעפעת, תוססת ומתפרצת שוב ושוב ברחבי העולם, המערבי והמזרחי, בצורות ולבושים שונים, היא תזכורת לכך שמשברים כלכליים תקופתיים כאלה או אחרים טרם סיימו את גלגולם המחזורי? או שמא מדובר כאן בתזכורת נוספת לכך שעצם הסדר החברתי והתרבותי נסדק ואף נשבר, ומנפץ אגב כך גם את כלכלות העולם? עיתוני הזרם המרכזי במדינת ישראל שאינם "הארץ" עוסקים באופן אקראי וקמצני באפשרות הראשונה, ולא מנסים אפילו להעמיד פנים שהם עוסקים בזו השנייה.

על שערי "ידיעות אחרונות" ו"ישראל היום" אין, כאמור, שום התייחסות (או כמעט שום התייחסות) להתפרצויות ביוון ובספרד. בשני העיתונים מוקדשת כותרת בשער לאירוע אחר: חג הסוכות. "בסוכה שלנו", נכתב בתוך עיגול כחול על רקע תצלום של שלוש ילדות, סולם וסוכת דיקט על שער "ידיעות אחרונות". ב"ישראל היום" משיבים עם שני תצלומים של אנשים בונים סוכות ועם הכותרת המנצחת: "סוכת שלומנו".

חדשות נוספות

"היועץ המשפטי לממשלה: אייזנקוט כשיר לכהן כסגן הרמטכ"ל", נכתב בכותרת במעלה שער "הארץ", מעל לכותרת הראשית. אמיר אורן מדווח כי לפי וינשטיין, בטיוטת דו"ח המבקר בפרשת הרפז אין התייחסויות לאייזנקוט שעלולות למנוע את קידומו מן הבחינה המשפטית.

קלקלה

"מכונת ההפרטה" היא כותרתו הראשית של "כלכליסט", המפנה לפרויקט עיתונאי של שאול אמסטרדמסקי. "מדינת ישראל מפריטה הכל: את השירותים שהיא מספקת לאזרחים, את הפיקוח על השירותים האלה, ואחר-כך אפילו את מנגנון ההפרטה עצמו", נכתב בכותרת המשנה. "לא רק חברות ענק ממשלתיות, מדינת ההפרטה פועלת בעיקר מתחת לפני השטח", נכתב בכותרת הגג. ההפניה היא לעמודים 4–12 בעיתון. הנה קישור לכתבות באתר העיתון: הפרטת השירותים, ארכיון ההפרטה, יישום ההפרטה, הפרטה משפטית ומדינת ההפרטה.

"הדירקטורים מתחילים לחשוש" היא כותרת מאמר של איתן אבריאל המתפרסם בחלקו על שער "דה-מרקר". "בשבועיים האחרונים הוגשו לא פחות משלוש תביעות שונות נגד חברות ודירקטוריונים מקבוצת אי.די.בי: הראשונה נגד האישור של עסקת 'מעריב', השנייה נגד האישור של עסקת ישראייר והשלישית בעקבות הדיבידנדים שחילקה אי.די.בי אחזקות בשנים האחרונות".

ענייני תקשורת

"בדרך לפתרון המשבר", נכתב בכותרת גג על שער "הארץ". "חובות ערוץ 10 ייפרסו, הבעלים רון לאודר יזרים 60 מיליון שקל", נכתב בכותרת לידיעה של נתי טוקר. הידיעה עצמה מתפרסמת, מלבד קיצורה שעל שער "הארץ", בעיתון הכלכלי "דה-מרקר", שם היא תופסת את הכותרת הראשית. לאודר יהפוך לבעל המניות העיקרי בערוץ.

"ועדת הכלכלה תדון היום במשבר בעיתון 'מעריב' ובזכויות 2,000 העובדים", נכתב בכותרת על שער "מעריב". כאן באתר "העין השביעית" ניתן לקרוא על התנהלותו של העיתון בתקופה שקדמה להתפרצותו של המשבר המכריע הנוכחי.