בחירות 2015

הפיחות התוכני הזוחל בסיקור מערכות הבחירות (והמשטר הדמוקרטי בכללו) הוא עובדה ידועה ומוכרת, אולם בכל זאת מאלף להיווכח בכל פעם מחדש באופי החלש של עורכי עיתונים, המקפצים לחליליהם של הפוליטיקאים, וביתר דיוק, של עורכי הקמפיינים שלהם. סרטוני תעמולה שהופצו אתמול, של משפחת נתניהו, של ארגון מתנחלים ושל הליכוד, תופסים את ראש סדר היום של סיקור מערכת הבחירות לכנסת. פרשנים כותבים בעד ובנגד – בעצם, כמעט רק נגד – בלי להפגין מודעות לכך שעצם העיסוק בסרטים מצוירים במקום בתוכני חיינו כאן הוא הנפת דגל לבן עיתונאי.

"הארץ" מקדיש את מאמר המערכת שלו לסרטון של ועד מתיישבי שומרון, המשתמש במאפיינים אנטישמיים כשהוא מאשים את "השמאל" בשיתוף פעולה עם אויבי ישראל למען בצע כסף ובשל שנאה עצמית פתולוגית. הכותרת הילדותית היא "ועד מסיתי השומרון". העיתון שנראה בסרטון "נראה כעיתון 'הארץ'", מתלוננים במאמר. כן, נותנים גם רצח רבין. יוסי ורטר מקדיש גם הוא את מאמרו ל"סרטונים שנויים במחלוקת, בלשון המעטה". לא רק. ורטר עוסק גם ביחסי הכוחות בין בנט לנתניהו. רצח רבין מוזכר רק במרומז. יש גם דיווח חדשותי (מועמדים במרצ פנו ליועמ"ש בדרישה לחקור).

האייטם הפותח את דיווחי הבחירות ב"מעריב" מוקדש לסרטון של ועד מתיישבי השומרון ("היטלר היה גאה בדמוניזציה שמתנחלים עושים ליהודים" היא הכותרת השקולה). השאלה היומית במוסף היומי של "ידיעות אחרונות" היא "האם סרטון דאע"ש של הליכוד חוצה את הגבול". בעמודי החדשות מוקדש עמוד שלם לטור של סימה קדמון נגד הסרטון המביך בכיכובה של שרה נתניהו וסייד-קיק ביזארי. קדמון, כדרכה, מעודנת כליידי אנגלייה ("קשה לתאר את תחושת הגועל"). עמוד נוסף מוקדש ברובו למתקפה על סרטון ועד מתיישבי השומרון ("לא למדו מרצח רבין" ו"איבדו את המצפן" לטור פרשנות של יועז הנדל).

גם ב"ישראל היום" הדיווח על הסרטונים הוא האייטם הפותח את סיקור מערכת הבחירות.

בשולי הדברים

"הרכב היפ-הופ ירדני מאיים לתבוע את הליכוד", נכתב בכותרת דיווח של דפנה ארד ב"גלריה" של "הארץ". "תוראבייה, הרכב היפ-הופ מירדן, מאיים לנקוט הליכים משפטיים נגד הליכוד בעקבות שימוש בשירו 'Ghorbah' בסרטון הקמפיין שלה", המאשים את מפלגות השמאל בכניעה לארגון הטרור דאע"ש.

"השימוש בשירנו בהקשר הזה הוא תעמולת בחירות מובהקת של הימין הציוני שתוקף את השמאל הציוני. הליכוד מקשר את להקת תוראבייה להאשמות חמורות של טרוריזם וזיקה לדאע"ש, שמציבים את חיי חברי הלהקה בסכנה. אנו מגנים ודוחים את ההפרה הבוטה הזאת של הקניין הרוחני שלנו והפגיעה במוניטין הלהקה, ודוחים כל שיתוף פעולה עם האויב הציוני (מימין ומשמאל) והישות הקולוניאליסטית הפשיסטית המתפשטת. הלהקה תנקוט את כל האמצעים המשפטיים הדרושים נגד האחראים", כתבו חברי הלהקה בדף הפייסבוק שלה.

באחרונה נדרש הליכוד לשלם פיצויים לצלם שבתמונותיו השתמשו בתעמולת הבחירות במערכת הבחירות הקודמת.

בחירות 2015 – העיתונות החרדית

אחרי שבמהלך כהונתה של הממשלה הנוכחית, נטולת המפלגות החרדיות, הטעימו העיתונים החרדיים את ראש הממשלה נתניהו מרורים, שבה העיתונות החרדית לחבק את שותפה הטבעי העתידי. באופן אירוני, הזגזוג האופייני הזה של העיתונאים החרדים, המטים את עטם לפי ההכתבות שהם מקבלים מלמעלה (שגם הוא משתנה מדי ריב עסקנים ותגרת חצרות), מתמקד בביקורת חריפה על התקשורת הכללית.

"את כל כובד משקלה הטילה התקשורת הישראלית הכללית, לגווניה ולערוציה, במערכה שהיא מנהלת להדחתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. כל כלי התקשורת, מי מהם יותר ומי פחות – אבל אין ניטרלי ביניהם, עסוקים בהכפשתו, בהעלבתו ובעצם בדה-לגיטימציה שלו. כל חיסרון אפשרי – מועלה על נס ודשים בו לאורכו ולרוחבו. אם נמצאה על-ידיהם, בלי כוונה, מעלה כל שהיא – מתעלמים ממנה או מוציאים אותה מהקשרה", נכתב במאמר המערכת של "המודיע" ("הד היום"), תחת הכותרת "קרב המאסף של התקשורת".

העורך של "המבשר", בנימין ליפקין, מהארסיים שבמצליפי נתניהו בעיתונות החרדית, מקדיש את טורו דווקא לביקורת על נשיא המדינה רובי ריבלין ושר החוץ אביגדור ליברמן, שהתבטאו נגד נתניהו. "הבחירה לתקוף את הכוונה לנאום בוושינגטון מכיוון זה מוזרה אלא אם כן התכוון ריבלין לקבוע תקדים עמוק ביותר בכך שהביע ביקורת, ברמז עבה כפיל, כלפי חוסר רצונו המפורש של ראש הממשלה להופיע בעימות. סביר להניח כי אלמלא נשא ריבלין את הדברים האמורים, לא היה הנאום שלו מצוטט כלל בתקשורת, בוודאי לא בהבלטה יתרה. עתה, משסופקה על-ידיו ליטרת הבשר לעדת כלבי השמירה על אי-הדמוקרטיה, נותר רק לצפות לכותרות האדומות מדם שיתנוססו הבוקר בנוסח 'הנשיא נגד ביבי' וכדומה".

בחירות 2015 – ישראל-ארה"ב-איראן

"ארה"ב צימצמה את העדכונים לישראל על השיחות עם איראן", נכתב בכותרת במעלה שער "הארץ" (ברק רביד). כותרת הגג מבהירה: "מחשש שנתניהו יפגע במו"מ". "ארה"ב מכחישה נתק, אבל צימצמה העברת מודיעין על ההסכם עם איראן", נכתב בכותרת דיווח של איתמר אייכנר ואורלי אזולאי ב"ידיעות אחרונות". "ישראל לא תעודכן בשיחות הגרעין עם איראן", נכתב בין מרכאות בכותרת דיווח של דנה סומברג ואריק בנדר ב"מעריב", הנשען גם הוא על דברים שאמר אתמול אמנון אברמוביץ' בחדשות ערוץ 2. שינוי הנוסח, יש לשער, מקורו בהיסמכות על המקור הראשוני ללא העדכונים הממתנים שלאחריו. ב"ישראל היום", כמובן, מדווחים לא על הדיווח, אלא על התגובה לו: "ארה"ב מכחישה: לא 'מענישים' את ישראל".

טרור ואנטישמיות

"הרוג בפיגוע ירי בבית-כנסת בבירת דנמרק", נכתב בכותרת הראשית של "הארץ". "המאבטח דן אוזן נורה למוות כשמנע מהמחבל להיכנס למבנה שבו נערכה חגיגת בת-מצווה. שני שוטרים נפצעו באירוע. התקשורת המקומית דיווחה כי היורה, יליד דנמרק בן 22, שוחרר מהכלא לפני שבועיים, אחרי שריצה מאסר על תקיפה. הוא נהרג בחילופי האש".

ב"ישראל היום" וב"מעריב" נדחקת ההפניה לדיווח על הפיגוע לתחתית השער מפני ידיעה על חילופי הרמטכ"לים. ב"ידיעות אחרונות" החלק המוקדש לידיעה הטקסית גדול עוד יותר. ברצועה שנשארה בתחתית עמוד השער מודפסות הפניות לידיעה נגד שרה נתניהו ולידיעה על מצבו הרפואי הקשה של השר אורבך (שנפטר היום ממחלתו). על הפיגוע בדנמרק מדווח רק בעמודים הפנימיים.

התנועה הציונית אשמה ברדיפת היהודים מימי היטלר ועד הטרור המוסלמי, "המודיע"

התנועה הציונית אשמה ברדיפת היהודים מימי היטלר ועד הטרור המוסלמי, "המודיע"

בעיתון "המודיע" מצאו את האשם בטרור האנטי-יהודי באירופה: התנועה הציונית. כתימוכין הם מביאים את מאמרה של חנה זמר המנוחה, שהיתה עורכת "דבר". "לא עיתון 'דבר' בזמנו, ולא העורכת הוותיקה שלו, לא היו חשודים בזמנו כאנטי-ציונים, ובכל זאת היא כתבה מאמר בו האשימה את התנועה הציונית על התססתו של היטלר ימ"ש נגד העם היהודי", כותב מי שחותם בשם מ' שלום. את המאמר עצמו הוא אינו מצטט.

המדד

"הנפילה החודשית החדה מ-2006: מדד המחירים בינואר ירד ב-0.9%", נכתב בשער "הארץ". "בעקבות הוזלת הדלק – מדד המחירים בינואר ירד ב-0.9%", נכתב בכותרת הדיווח ב"מעריב". הכותרת הראשית של "דה-מרקר" היא "חודש רביעי של ירידה במכירות המזון; המדד נפל ב-0.9% בינואר". גם בכותרת המשנה מייחסים את הירידה במדד לצניחה במחיר הבנזין.

שחיתות

"דיווח בערוץ 2: אולמרט העיד שברק קיבל שוחד בשמונה מקרים", נכתב בכותרת על שער "הארץ". ברק היה מעורב "בשמונה פרשות שוחד שונות הנוגעות לעסקאות בטחוניות", אמר ראש הממשלה לשעבר על ראש הממשלה לשעבר לחוקרי המשטרה, מדווח יניב קובוביץ. ב"ישראל היום" מדווחים על כך בתחתית עמ' 13. ב"ידיעות אחרונות" הדיווח הקצרצר קבור בשולי אחד העמודים האחרונים. ב"מעריב" אין מדווחים על כך.

פרס ישראל

"נתניהו עשה טוטאל-לוס, איבדתי כל תשוקה לרצות לקבל הערכה מהגופים האלה, אני כבר לא במשחק", מצוטט הסופר חיים באר על שער המוסף היומי של "מעריב", בהקשר להסרתו את מועמדותו לקבלת פרס ישראל לספרות. את הסופר מראיינת כרמית ספיר-ויץ.

"איך שלא נבחן את הסוגיה, ראש הממשלה טימא את הפרס היוקרתי הזה, משיקולים פסולים של פוליטיקה בגרוש. פתאום המנהיג האשכנזי האליטיסטי דואג למזרחים", נכתב בציטוט המודגש מתוך מאמר של רון קופמן במדור הדעות של העיתון.

הכותרות הראשיות

הכותרות הראשיות של "ידיעות אחרונות", "מעריב" ו"ישראל היום" מוקדשות לחילופי המפקדים על צבא ההגנה לישראל. במקומו של בני גנץ נכנס לתפקיד גדי איזנקוט. הכותרות: "תודה בני, בהצלחה גדי", המנוסחת תאגידית של "מעריב"; "הרמטכ"ל איזנקוט" הסתמית של "ידיעות אחרונות"; ו"בהצדעה" הפתטית של "ישראל היום". מה מצפה לרמטכ"ל החדש? ובכן, הוא יצטרך "לשמור על הגבולות" ולהיזהר גם מ"מלחמות בתוך הבית" (כותרות מאמרי הפרשנות של "מעריב", מאת יוסי מלמן ואלון בן-דוד); לטפל ב"איומים מבחוץ ומעמד הצבא מבפנים" (כותרת מאמר הפרשנות של "ישראל היום", מאת יואב לימור); ולהיות "גורם מאזן" (אלכס פישמן, "ידיעות אחרונות"). ב"הארץ" לא מפרסמים פרשנות על חילופי התפקידים השגרתיים בראשות הצבא.

עושים לביתם

הידיעה הראשית בעמוד האחורי של "ידיעות אחרונות" (רז שכניק) מוקדשת לתוכנית טלוויזיה ("גולסטאר") של חברת הכבלים הוט. בעמודי החדשות חתום אודי עציון על ידיעת כיתוב תמונה לאירוע יחצני של חברת דלק-מוטורס, יבואנית רכבי BMW. נמשך פרסום פינת התוכן השיווקי של חברת אוסם במוסף "24 שעות". נמשך גם פרסום פינת התוכן השיווקי של רשות הטבע והגנים במוסף "מסלול" של העיתון.

מודעה לפרויקט התוכן השיווקי "חיים בתבונה" של בנק הפועלים ועיתון "המודיע"

מודעה לפרויקט התוכן השיווקי "חיים בתבונה" של בנק הפועלים ועיתון "המודיע"

נמשך שיתוף הפעולה של "המודיע" עם בנק הפועלים תחת שם הקוד "חיים בתבונה".

ענייני תקשורת

ב"ישראל היום" מקדישים עמוד שלם לדיווחים על תשובות העיתון, נתניהו והליכוד לעתירה לוועדת הבחירות המרכזית לסגור את העיתון בשל עבירתו על חוקי הבחירות.