ראש עיריית אילת, מאיר יצחק-הלוי, החליט לצאת בשורה של פעולות לשם איתור מדליפים מישיבות התכנון של מועצת העירייה. זאת, בעקבות פרסומים חוזרים ונשנים על המתרחש בישיבות שהופיעו במקומון האילתי "ערב ערב באילת".

בשבוע שעבר הפיץ יצחק-הלוי מכתב לכל חברי מועצת העירייה תחת הכותרת "הדלפות מישיבות תכנון". ראש העירייה קבל במכתב על מה שהוא מכנה "תופעה לא חוקית, לא ראויה ולא מכובדת" של הדלפות לתקשורת, הזהיר מפני אפקט מצנן של התופעה על חברי הוועדה והודיע כי "בזמן הקרוב" יחל בצעדים לסיכול את התופעה, ובהם הגשת תלונות למשטרת ישראל ולמועצת העיתונות ועריכת בדיקה לאיתור מכשירי האזנה בחדרי הישיבות.

במקביל שוגר מכתב מטעם ראש העירייה לעו"ד יהודה זמרת, היועץ המשפטי של משרד הפנים, ובו ביקש יצחק-הלוי לקבל "הנחיות באשר לכלים העומדים לרשותי כדי למנוע ולעצור תופעה לא רצויה ולא ראויה זו".

ראש עיריית אילת מאיר יצחק-הלוי (צילום: קובי גדעון)

ראש עיריית אילת מאיר יצחק-הלוי (צילום: קובי גדעון)

זעמו של ראש העירייה התעורר בעקבות שלוש ידיעות נפרדות שפירסם עורך "ערב ערב באילת", עומר כרמון, על שהתרחש בישיבת מועצת העירייה שדנה בתוכנית הרכבת לאילת. השוואה בין ההודעה לעיתונות שהוציאה דוברת העירייה דנה זנטי בעקבות הישיבה לבין הידיעות שפורסמו במקומון "ערב ערב באילת" יכולה להבהיר מדוע התרעם ראש העירייה על ההדלפות.

ההודעה לעיתונות נפתחה בבשורה כי "לראשונה בהיסטוריה, דנה מליאת מועצת העיר אילת בעניין הרכבת ואישרה פה אחד את תוואי מסילת הברזל על כל מרכיביה בואכה אילת". בהמשך התמקדה ההודעה לעיתונות ביתרונות הצפויים לעיר כתוצאה מהתוכנית שמוביל העומד בראשה. מהדיווחים של "ערב ערב באילת", לעומת זאת, עולה כי מהנדס העירייה, יוחאי אברני, התריע בפני חברי המועצה כי תוואי הרכבת "יחלק את אילת לשניים" ויהיה מפגע אסתטי וסביבתי.

זו אינה הפעם הראשונה שפרסומים של כרמון ב"ערב ערב באילת" על הנאמר בישיבות התכנון מעוררים את העירייה לפעולה. בתחילת השנה העבירה הלשכה המשפטית של עיריית אילת לכלל חברי מועצת העירייה תזכורת בנוגע לחובת הסודיות של חברי המועצה והוועדה המקומית לתכנון ובנייה. עו"ד דפנה ישראלי, היועצת המשפטית לעירייה, הזכירה לחברי המועצה כי עליהם להימנע מהדלפות לתקשורת מישיבות הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, הן על-פי הוראות משרד הפנים והן לפי חוק התכנון והבנייה.

בשיחה עם "העין השביעית" אומר יצחק-הלוי כי כל רצונו הוא לאפשר לחברי הוועדה להביע דעתם בחופשיות. "אני מאוד מכבד את חברי המועצה שלי", הוא מדגיש, "בעיקר כשהם באים אלי ואומרים לי שלא יכול להיות שכל הגיג שמוציאים פה מודלף מיד, ברמה של מלה במלה, כלומר שיש מישהו שמקליט מקרב היושבים".

לדברי יצחק-הלוי, אין לו כל התנגדות שידליפו את המתרחש בישיבות אחרות של מועצת העירייה, אולם לא מישיבות התכנון והבנייה, כיוון שהן עוסקות בנושאים רגישים המחייבים סודיות. "אני רוצה לייצר מעטפת שמאפשרת לחברי המועצה לדבר ולהגיד על אשר לבם", מסביר ראש העירייה. "אחרת יבוא חבר מועצה ויגיד שהוא לא רוצה להביא את דעתו וזה מסרס את היכולת שלו להיות חופשי. גם לזה יש היבט דמוקרטי שצריך לקחת בחשבון".

עומר כרמון, עורך "ערב ערב באילת" (צילום עצמי)

עומר כרמון, עורך "ערב ערב באילת" (צילום עצמי)

לפי יצחק-הלוי, עיתונאים מוזמנים לקרוא את ההודעות לעיתונות שמפיצה לשכתו ולאחר מכן לשוחח עם משתתפי הישיבות כדי לשמוע מה עמדתם. "התקיים דיון סגור, על-פי מה שהמחוקק קבע, וכל אחד הביע את דעתו ועמדתו וזה בסדר גמור", הוא מסביר. "מאותו רגע יוצאת ההודעה שלנו, אנחנו מעבירים את רוח הדיון במאקרו, לא יורדים לרזולוציה של כל הגיג וכל אמירה. רוצה עיתונאי לברר קצת יותר פרטים, אין לי בעיה עם זה, אבל אם הוא מקבל חומר ממישהו שיושב בפנים ומתנהל בניגוד לחוק, זה לא ראוי".

בימים אלה, מוסיף יצחק-הלוי, הוא ממתין לתשובת היועץ המשפטי של משרד הפנים כדי לשקול את צעדיו הבאים. הוא עצמו, כך הוא אומר, אינו מתכנן לערוך בדיקות פוליגרף לחברי המועצה, אלא אם במשרד הפנים ימליצו על כך. במקביל מאשר יצחק-הלוי כי בכוונתו להגיש תלונה למשטרה. אשר למועצת העיתונות, ראש העירייה מבהיר כי אין בכוונתו להגיש תלונה, אלא רק לפנות למועצה כדי לקבל את עמדתה. "אני רוצה לשמוע ממועצת העיתונות האם בכלל יש כלים העומדים לרשותנו אל מול העיתונות, שבעצם משתפת פעולה שהיא פעולה לא-חוקית", אומר יצחק-הלוי.

העיתונאי כרמון, לעומת זאת, רואה את הדברים אחרת. "לוועדה המקומית לתכנון ולבנייה תפקיד חשוב ורגיש בהענקת היתרי בנייה ובקבלת החלטות שקובעות את עתיד העיר. חברי הוועדה הם נבחרי ציבור", הוא אומר.

כרמון מזכיר שכבר בשנות ה-80 הזהיר בית-המשפט העליון כי "חברי המועצה הם עסקנים מקומיים שלא תמיד שיקוליהם הם שיקולי תכנון נאותים. במצב הטוב ביותר, לא פעם נסחפים המה בלהט הרצון לקדם את הפיתוח המואץ של המקום ומוכנים לאשר כל הקלה וחריגה, בניגוד לדעת מומחי התכנון ואיכות החיים והסביבה. לעתים אינם מסוגלים לעמוד כנגד לחצים ציבוריים ופרטיים מצדדים שונים, ומאשרים דברים בניגוד לחוק. ובמצב הגרוע ביותר – זהו מקור לפרוטקציות, לנוהגים פסולים ואף פתח לשחיתות".

נשיאת מועצת העיתונות דליה דורנר (צילום: פלאש 90)

נשיאת מועצת העיתונות דליה דורנר (צילום: פלאש 90)

"לא במקרה התבטא לאחרונה מהנדס העיר אילת, יוחאי אברני, כי ישיבת הוועדה המקומית באילת נהנתה מרמת דיון טובה ועניינית כמוה לא היתה זמן רב", מציין כרמון ומוסיף: "שקיפות דיוני הוועדה היא אינטרס חשוב של תושבי אילת. במידה והעיתון 'ערב ערב' מסייע בהגברת השקיפות, סימן שהוא עושה את עבודתו נאמנה, למען תושבי אילת והדורות הבאים".

בעקבות דבריו של ראש העירייה פנינו לנשיאת מועצת העיתונות, דליה דורנר, ותיארנו לפניה את המקרה. "אני חושבת שהעיתונאי הוא מצוין", אומרת בתגובה דורנר, "ובאשר למדליף – במדינת ישראל, אלמלא ההדלפות לא היינו מגיעים רחוק. אם המדליף עובר עבירות משמעתיות אלה או אחרות, זה לא ענייננו. העיתונאי עושה את תפקידו כהלכה".