נוסד ב-1996 בנצרת על-ידי תנועת בל"ד. הגדיר עצמו כ"עיתון המיועד לקורא שאינו מתפשר. הבמה של התנועה הלאומית". בעיתון התפרסמו מאמרים רבים מאת הוגי דעות מן המרחב הערבי, במיוחד בעלי נטייה נאצריסטית פאן-ערבית. תוכני העיתון הדגישו מוטיבים לאומיים כלל-ערביים, כמו התחייה הלאומית והתרבותית הערבית המודרנית, והוא עסק רבות בדיונים בין הזרמים הדתי והחילוני במרחב הערבי.

בתחילת דרכו התחרה עם "אל-איתיחאד", הוותיק והמבוסס יותר, כשהוא מציג את עזמי בשארה, מנהיג תנועת בל"ד, כאחד האינטלקטואלים הבולטים והבכירים ביותר בעולם הערבי כולו ואחד המומחים לעולם הערבי ולערביי ישראל. תוך ארבע שנים גדל העיתון משמונה עמודים ל-52 עמוד. בשנת 2000 יצאו בחסות העיתון שני מקומונים, במשולש ובגליל, מוסף תרבות חודשי בשם "אל-פאצל אל-ת'אקפי" ("הפרק התרבותי"), ולאחר אירועי אוקטובר החל לצאת מוסף בשם "אנתמאא" (שייכות), מטעם אגודת התרבות הערבית, המסונפת לבל"ד. הנספחים חדלו להופיע לאחר כמה חודשים. לעיתון הצטרפו עיתונאים בעלי ניסיון כאנטואן שלחת, אבראהים מאלכ ועווד עבד אל-פתאח. שליש מגליונות העיתון הופצו בשטחים. בעקבות האינתיפאדה השנייה ספג העיתון מכה כלכלית קשה ומצבו הלך והחמיר, עד שנסגר במרץ 2004.

העיתון חידש את הופעתו בראשית פברואר 2005, עם מערכת חדשה שביקשה להפוך אותו לעיתון עממי יותר, כפי שביקש למצב עצמו בתחילת דרכו. המערכת התמקמה בשפרעם, וכעורך מונה העיתונאי אסעד תלחמי, כתב ספורט לשעבר בעיתונים "ידיעות אחרונות", "אל-איתיחאד" וקול-ישראל בערבית. אולם העיתון לא הצליח להפוך לעיתון מוביל או רב-תפוצה בקרב ערביי ישראל, והעורכים המשיכו להתחלף. במרץ 2007 שלח עלא חליחל, העורך, מכתב למשרד ראש הממשלה, שפורסם בעיתון, ובו ביקש התייחסות לידיעה כי השב"כ הצהיר שהוא "יסכל פעילות גורמים המעוניינים לפגוע באופיה היהודי והדמוקרטי של מדינת ישראל, גם אם פעולתם חוקית". חליחל קיבל מכתב תשובה, שפורסם גם הוא בעיתון. מאז עזיבתו של בשארה את ישראל, ממשיך העיתון, כמו גם אתר האינטרנט "עראבס 48", לייצג את טענותיו בנוגע לרדיפתו ולנקוט קו אחיד המשקף את עמדות התנועה, הטוענת לאפליה קשה של הערבים מצד השלטון ומתנגדת למדינה יהודית.

עורכים

אסעד תלחמי, וליד איוב, עלא חליחל

קישורים

אתר העיתון

"השב"כ לבטאון בל"ד: נסכל פעילות של גורמים המעוניינים לפגוע באופי המדינה, גם אם פעילותם חוקית", יואב שטרן, "הארץ", 17.3.2007

ביבליוגרפיה

"מדריך החברה הערבית", מרכז מוסאווא, 2005

"מגמות בעיתונות הערבית בישראל". מוסטפא כבהא ודן כספי, "פנים", גיליון מס' 16, עמודים 44–55 .

"בגלל הכסף, בגלל היומרות, בגלל הממשלה", "הארץ", 21 במרץ 2004

"העיתונות הערבית בישראל כמכשיר לעיצוב זהות חדשה", ד"ר מוסטפא כבהא, מכון חיים הרצוג, 2006