ועדת הכספים של מליאת רשות השידור החליטה הערב (יום ראשון, 17.11.13) לעצור לאלתר את ההתקשרות עם יורם ארבל. זאת, בעקבות דרישת הממונה על השכר באוצר, שלא אישר את העסקתו של שדר הספורט. בעקבות כך אמור להתבטל מינויו של ארבל לשדר מחר, יום שני (18.11.13), את הדרבי התל-אביבי בכדורסל. מי שצפויים להחליפו הם אורי לוי או עמית הורסקי.

מי שפעל בנחישות להפסקת ההתקשרות הוא אפי מלכין, המופקד על תיק רשות השידור באגף הממונה על השכר במשרד האוצר. לפי גורמים ברשות, ארבל משתכר כיום כ-5,000 שקל עבור שידור משחק בודד, זאת לאחר ששכרו כבר שונה בתקופת ההעסקה הנוכחית. במשרד האוצר לא מוטרדים ישירות מגובה שכרו של ארבל, אלא מאופן העסקתו, ששונה לאחרונה כך שייחשב עובד מן המניין ברשות.

במכתב שנשלח לפני ימים אחדים לסמנכ"ל משאבי אנוש ברשות השידור, יראון רופין, התרה ראש ענף משרדי הממשלה באוצר עמית צור כי חתימת החוזה עם ארבל מנוגדת לחוק יסוד התקציב, ולכן כל עוד לא יאושר חוזה העסקתו מול הממונה על השכר באוצר, אין לשלם לו. במכתב ביקש צור לדעת אם למרות זאת ממשיכה הרשות לשלם לארבל, שכן "כל תשלום שכזה עשוי להוות חריגת שכר על כל המשתמע מכך, לרבות האמור לגבי עבירות משמעת על-פי דין".

בסיום המכתב ביקש צור מרופין לאשר כי בעקבות אי-אישור חוזהו של ארבל על-ידי האוצר עוד ב-25 באוגוסט 2013, וכיוון שהרשות אינה רשאית לשלם לו ממילא, יבוטל החוזה עם ארבל, שלא יהיה מחויב יותר לרשות השידור.

בתגובה לפרשה, שהחלה להתגלגל לפני כחודשיים, ונחשפה לראשונה ב"גלובס", מסרו אז מרשות השידור כי העסקתו של ארבל נעשית כדין. עם המשך העיסוק התקשורתי בנושא הקצינה הנהלת רשות השידור את תגובתה לאמור: "מנכ"ל הרשות ימשיך להדוף גורמים שבראש מעיניהם האדרת שמם תוך יצירת מיצג שווא של יכולותיהם. כן תהדוף הרשות כל ניסיון להשתלט על התוכן ולסתום פיות".

ברשות בחרו אפוא להתעלם מדרישות האוצר, אולם כעת אותה דרישה מגיעה מוועדת הכספים של מליאת רשות השידור עצמה. ובכל זאת, ועדת הכספים העניקה חבל להנהלת הרשות: היא תוכל להגיע להסדר עם הממונה על השכר ולהציג חוזה תקין עם ארבל שיהיה בהתאם לחוק. הדבר יהיה כרוך כנראה בשינוי תנאי העסקתו של השדר.

גם אם הבעיה מול האוצר תיפתר, העסקתו של ארבל עומדת בניגוד להחלטת ועדת התוכן של רשות השידור, ולפיה ישדרו בערוץ רק "פנים ייחודיות". ארבל, כידוע, משדר משחקים גם בערוץ הספורט, ערוץ 10 ולעתים רחוקות גם בערוץ 2.

ארבל הוצנח במפתיע לעמדת השדר המרכזי בערוץ 1 במרץ 2012. על-פי ספורט "וואלה", מי שעמד מאחורי הגעתו הוא זליג רבינוביץ', יד ימינו של המנכ"ל יוני בן-מנחם. חזרתו של השדר עוררה תרעומת ברשות. היו מי שהביעו התמרמרות על שכרו הגבוה בתקופת קיצוצים חדים, ובמחלקת הספורט היו מי שכעסו על הצנחתו, שלמעשה הדיחה את עמית הורסקי משידורי המשחק המרכזי בליגת-העל בכדורגל, כולל משחקי הנבחרת והשידורים המרכזיים מאולימפיאדת לונדון.

יו"ר ועדת הכספים במליאה, דוד חיון, סירב להגיב. מרשות השידור נמסר: "עניין יורם ארבל ידון בין מנכ"ל הרשות לממונה על השכר. שכרו של ארבל הוא שכר הוגן ותואם את כישוריו כשדר הספורט המוביל בארץ, ועל פי הסיכום בינו לבין מנהל חטיבת החדשות וראש דסק הספורט. חוזה העסקה אשר הועבר ע"י משאבי אנוש ברשות, הוכן ע"י הלשכה המשפטית  ומעולם לא נאמר לסמנכ"ל משאבי אנוש ע"י הייעוץ המשפטי ברשות כי עליו לאשרו מול הממונה על השכר, משנודע לסמנכ"ל פעל בהתאם לזאת ואכן חוזים כאלו הוגשו לאישור ואף נחתמו ע"י הממונה על השכר".

לתגובות: yegerm9@walla.co.il