מדוע הוסרו מהרשת ממצאיה של בדיקה עיתונאית שערך בן כספית, שהעלתה מידע המציג באור בעייתי את התנהלותם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ופטרונו הפוליטי, המיליארדר האמריקאי שלדון אדלסון?

בן כספית (צילום: "העין השביעית")

בן כספית (צילום: "העין השביעית")

בטורו השבועי של כספית, שפורסם לפני שלושה ימים בשבועון "סופהשבוע", הובאו פרטים שהציגו באור חדש החלטה מעוררת מחלוקת של ראש הממשלה נתניהו, שאסר על עובדי מדינה ישראלים להעיד במשפט שבו נטען כי הבנק הגדול בסין סייע לחמאס ולג'יהאד-האסלאמי לממן פעולות טרור באמצעות הלבנת כספים.

ההליך המשפטי, שנערך בארצות-הברית, הוא יוזמה של בני משפחת קנטור-וולץ, שבנם דניאל נפצע אנושות בפיגוע טרור שאירע בתל-אביב בשנת 2006, ואחרי כחודש מת מפצעיו. אב המשפחה נפצע גם הוא בפיגוע. לקראת המשפט קיבלו בני המשפחה סיוע מגורמים רשמיים בישראל, ובכלל זה מידע רב שלפיו הבנק הגדול בסין, בנק אוף צ'יינה, ממלא חלק מרכזי במכבסת כספים שמאפשרת לארגוני טרור עזתיים לגייס מימון לפעילויותיהם.

לדברי התובעים, גורמים המייצגים את ממשלת ישראל הבטיחו להם כי מדינת ישראל תאפשר לנציגיה להעיד במשפט – אך מאוחר יותר חזרו בהם. בכתבה שפורסמה ב-12 ביולי 2013 ב"המוסף לשבת" של "ידיעות אחרונות" חשפו נחום ברנע ושמעון שיפר כי הסיבה למניעת העדויות היא לחצים שהפעילה ממשלת סין על נתניהו במהלך ביקורו האחרון בבייג'ינג. ממשלת סין היא בעלת השליטה בבנק אוף צ'יינה.

החלטה תמוהה ומעוררת מחלוקת

בן כספית, בטור שהתפרסם בסוף-השבוע שעבר ב"סופהשבוע", הצביע על כך שאחד מלקוחותיו המרכזיים של בנק אוף צ'יינה הוא הזרוע הסינית של תאגיד ההימורים הבינלאומי של אדלסון, פטרונו של ראש ממשלת ישראל.

המו"ל, אלי עזור (צילום: משה שי)

המו"ל, אלי עזור (צילום: משה שי)

חברת סנדס-צ'יינה של אדלסון אינה סתם לקוח המחזיק קופת מזומנים גדולה בבנק הסיני. בנק אוף צ'יינה, כתב כספית, התברר "כבנק הראשי שליווה וניהל הנפקת אג"ח גדולה של חברת ההימורים של אדלסון במקאו בשנת 2011", לשון הידיעה שנמחקה. "בהנפקה הזו גויס סכום של 3.7 מיליארד דולר לטובת סנדס-צ'יינה", כתב כספית.

לאחר שמנה וציין את אופי והיקף הקשרים הכלכליים בין אחזקותיו של אדלסון לבנק הסיני הוסיף כספית את המשפט הבא: "יחליט הקורא בכוחות עצמו אם יש לכל זה קשר כזה או אחר להחלטה התמוהה ומעוררת המחלוקת של ראש הממשלה נתניהו לאסור על בכירי מערכת הביטחון הישראלים להעיד נגד הבנק, המואשם בהלבנת כספי טרור בארה"ב". משפט זה אינו מופיע בטור שפירסם כספית ב"סופהשבוע".

הידיעה של כספית, תקציר של גילוייו מהשבועון המודפס, התפרסמה ב-1 באוגוסט 2013 באתר "דה-פוסט" של קבוצת אלי עזור, מו"ל השבועון "סופהשבוע", אך נמחקה מהאתר זמן לא רב לאחר מכן. מדוע נמחקה הידיעה, והאם ההחלטה להסירה נבעה מאיום בתביעה מצד נתניהו או אדלסון? "התפקיד שלי זה להביא את הסיפורים", אמר בן כספית בשיחה עם "העין השביעית". "הבאתי את הסיפור, הוא פורסם, ולגבי רזולוציות של למה הוא ירד מפה ועלה לשם – אני מפנה אותך לרשויות המתאימות".

עורך האתר ועורך החטיבה המגזינית של השבועון, דורון כהן, ביקש שלא להתייחס לתקרית והעדיף שלא להשיב לשאלה אם התקבלו במערכת איומי תביעה כלשהם.