מאז הפרס על-שם משה לרר ב-2007 (זוכים: א. טבק מ"מעריב" ועוזי דן מ"הארץ"), לא זכה המגזר התקשורתי הספורטיבי שמישהו ישקיע בו כמה אלפי שקלים ויעניק כבוד לאחד מאנשיו. השבוע זה קרה: פרס יואל כץ מטעם תנועת אומ"ץ יוענק לעמיר פלג מ"ידיעות אחרונות".

בשנים האחרונות זכו כמה עיתונאים מ"ידיעות" בפרסי תקשורת שונים, ביניהם יגאל סרנה, ורדי כהנא, גד ליאור, גיא לשם ונח קליגר. כל אלה קיבלו כבוד בעיתון הבית שלהם, שדיווח לקוראיו בגאווה על אנשיו המצוינים. אלא שידיעה על זכייתו של פלג לא הופיעה למחרת ב"ידיעות אחרונות". עילעלתי נמרצות בעמודים האחוריים של החלק החדשותי, שם מפורסמות בדרך כלל ידיעות מסוג זה, לאחר מכן שוטטתי לאורך ולרוחב מדור הספורט – ולא היה לכך זכר.

בראש אומ"ץ עומד אריה אבנרי, לשעבר תחקירן בולט ב"ידיעות אחרונות" ויו"ר ועד העיתונאים בעיתון. למרות חיקו החמים של נוני מוזס, קרא אבנרי להעמידו לדין בפרשת האזנות הסתר במאבק המו"לים מול "מעריב". אבנרי נפרד מ"ידיעות" בטריקת דלת, ובהמשך ניהל מערכה נגד הבעלויות הצולבות של המו"לים בעיתונות. כיו"ר אומ"ץ פעל גם נגד שימוש פסול בעיתונות כאמצעי לחץ. אולי גם היה צריך לפעול נגד תופעה הפוכה: אי-פרסום בעיתונות בגלל נקמנות.

פלג הוא בחירה ראויה לפרס, שהתנאים לזכייה בו הם התמדה, נחישות, אומץ, כישרון וטיפול באי-מינהל תקין ובמחדלים ארגוניים. פלג מתמקד בבכירי הספורט, שולף בפינצטה את הרעות החולות בהתנהלותם, בורר הכרזות שהשמיעו כדי להוכיח שאין מאחוריהן דבר, אורז הכל במשחקי מלים, לפעמים ילדותיים, לפעמים מתלהמים, ומעלה את מושאי הביקורת שלו על המוקד. מאז סופח ספורט ynet לספורט "ידיעות" גברה עוצמתו של "פלג בחמישי", והוא הפך למוצר חם ומבוקש. פלג הוא הפנים היותר יפות של ממלכת הספורט ב"ידיעות אחרונות", יחד עם אריה מליניאק, עוד אחד שהאג'נדה שלו היא חשיפת מינהל לא תקין וריקבון.

בטורו השבוע (1.8.13) התמקד פלג בקשרים בין יעקב שחר, נשיא מכבי חיפה, לבין ההתאחדות לכדורגל. תחת הכותרת "שכור לי ואשמור לך" סיפר פלג לקוראים כי ההתאחדות שכרה מחברת הרץ, ששחר הוא בעליה, 30 כלי רכב תמורת 120 אלף שקל בחודש בשש השנים האחרונות, וכיוון שכך, זהו ניגוד עניינים מובהק שאליו התייחס דו"ח זליכה.

אלא שאת הסיפור המלא על הקשר שבין שחר להתאחדות לכדורגל לא חשף עמיר פלג. הוא נשען על תחקיר של בן קפלן, שהתפרסם באותו יום במקומון "ידיעות תל-אביב". אגב, הראשון שכתב על קשר המכוניות בין שחר להתאחדות היה אביעד פוהורילס מ"מעריב", אלא שהסיפור החשוב הזה, שהתפרסם לפני כשבועיים, נקבר תחת הכותרת הכללית "בין המיצרים", נדחק לקטע החמישי תחת כותרת הביניים הסתמית "05" ולא נרמז אפילו בכותרת המשנה. פספוס גדול.

העובדה שסקופ החושף ריקבון בהתאחדות לכדורגל התפרסם במקומון שהמנדט שלו הוא בעיקר חשיפת מחדלים של עיריות אומרת דרשני. במיוחד מכתבי ההתאחדות לכדורגל, שמסתובבים בין הרגליים של פקידי המוסד ונמצאים בקשר יומיומי עם בכירים ובעלי תפקידים. מכל אלה לא נמצא במשך שש השנים האחרונות אחד שיעלה על הסיפור הזה ויגיש אותו לקוראים. זה אייטם ממדרגה ראשונה שריחף במסדרונות ושיווע לעיתונאי סקרן, חרוץ ואמיץ, שיחשוף ויאיר – ללא מורא וללא משוא פנים. איש מהעיתונאים הקרובים לצלחת לא הבחין בבעיה, או שלא רצה להבחין ובוודאי שלא להתעסק, למעט כתב שנמצא מחוץ למעגל הסיקור הזה.

בוקר של יום חדש

ביום שבו עיתונאי ממקומון חשף ריקבון מבית ההתאחדות תחת הטייטל "תחקיר", אחרי שבדק, נבר, חפר והביא את העובדות כשהן מגובות ומוגבות – דיווחו ב"וואלה" שמשה בוקר, כתב "הארץ", הודח מסיקור ההתאחדות לכדורגל בעיתונו. המושג "סיקור" עושה חסד עם בוקר, שהיה המדברר והדובר של אבי לוזון תחת איצטלת העיתונאי. העימות המכוער שלו עם השרה לימור לבנת בעת פרסום מסקנות דו"ח זליכה חשף לכל את מה שהיה ידוע בברנז'ה, ולא רק שם,  במשך שנים.

בכתבה נזעמת במיוחד נגד לימור לבנת שפירסם ב"הארץ" ב-30.6.13, טען בוקר בין היתר כי היא נפגשה עם יעקב שחר כדי להסית אותו נגד לוזון. בוקר לא חשף באותה הזדמנות את הקשר העסקי בין נשיא מכבי חיפה להתאחדות לכדורגל. חשיפת שערוריות היא לא עניינו של עיתונאי מטעם. בוקר, ככתב ההתאחדות לכדורגל, היה כתם על מדור ספורט אליטיסטי כמו "הארץ". כבר נכתב כאן לפני כשלושה שבועות שכל יום שבו המשיך בתפקידו הוא אות קלון לעיתון. אפשר להעריך את עורכי "הארץ" על שפעלו במהירות יחסית.

בהופעותיו הפתטיות בתקשורת, בערוץ הספורט ובערוץ 2, הבטיח בוקר כי ימיהם של לימור לבנת ושל צחי פישביין, יו"ר הטוטו, ספורים. פישביין, קבע בוקר, יסיים את תפקידו כבר באוקטובר, ולבנת בתחילת 2014. שתי הקביעות הנחרצות הללו הוכחשו נמרצות על-ידי השניים. החושים הנבואיים המפוקפקים של עיתונאי "הארץ" הכזיבו גם בשלישית: בוקר לא שיער שהראשון שיסולק ממגרש המשחקים הזה יהיה הוא עצמו.

בקטנה

עופר אייזנמן מדווח על הפועל רמת-גן

עופר אייזנמן מדווח על הפועל רמת-גן

איזה כיף להפועל רמת-גן (הקבוצה שאני אוהד) שעופר אייזנמן מסקר אותה ב-one. אייזנמן היה בעונה שעברה דובר הקבוצה, ובשבוע האחרון סייע לה בדוברות לקראת משחקה במסגרת האירופית בפורטוגל. לזכותו ייאמר שבשתי הגזרות עשה עבור הקבוצה עבודה טובה. ככה זה בחיים, יש עיתונאי שהוא דובר, ויש דובר שהוא עיתונאי - ועוד של הקבוצה שהוא מדברר. מנפלאות דרכי החיים.‬

לתגובות: yegerm9@walla.co.il