ביום חמישי לפני שבועיים דיווחו רוב כלי התקשורת בישראל על הצהרה מפתיעה של הרמטכ"ל בני גנץ, ולפיה "האש בסוריה לוחכת את שולי גלימתו של נסראללה". את הידיעות הנרגשות והכותרות הראשיות שמסרו לציבור את דבר הרמטכ"ל עיטרו דברי פרשנות שאת הדמיון ביניהם היה קשה להחמיץ.

כפי שקורה לעתים מזומנות, את דברי הרקע סיפק לעיתונאים דובר צה"ל. שלושה מסרים עיקריים העביר דובר צה"ל לעיתונאים: 1. נסראללה "מאותגר אסטרטגית" בשלוש זירות – סוריה, פנים לבנון וישראל, ולמרות זאת שומר על מוכנות ללחימה מול ישראל.  2. אחרי תקופה ארוכה של הכחשות ושקרים, חיזבאללה מודה שהוא נלחם בסוריה לצד אסד, ואף איבד 200 לוחמים בלוחמה זו. 3. נסראללה פוגע גם באנשי ארגונו השיעים בלבנון וגם מקים עליו את הסונים, ולפיכך התנהלותו מסכנת את לבנון ומביאה אותה על סף מלחמת אזרחים.

להוציא את הנתון המעניין בדבר מספר ההרוגים של חיזבאללה בסוריה, רוב המידע שמסר הדובר אינו חדש במיוחד. הוא גם אינו כולל הסבר מדוע גנץ בחר לומר את מה שאמר דווקא בעיתוי הנוכחי. אלא שבתדרוך שהועבר לעיתונאים הרלבנטיים התבקשו אלה שלא לציין את הדובר כמקור, ובמקום זאת להטמיע את הדברים שמסר בתוך הדיווח או הפרשנות כאילו הם חלק מעמל הליקוט וההסקה העצמאיים.

גם זו אינה פרקטיקה נדירה, אולם השוואה בין דרישת דובר צה"ל לבין מידת ההיענות לה בקרב הפרשנים השונים מספקת גילויים מעניינים באשר למידת הצייתנות של מי שמסקרים עבור הציבור את המערכה הבטחונית.

"ישראל היום". בידיעה של לילך שובל תחת כותרת המצטטת את גנץ נכתב כך: "מדובר בהתבטאות חריגה יחסית של גנץ, שנאמרה על רקע ההבנה וההערכה במערכת הביטחון כי החיזבאללה נמצא בחולשה אסטרטגית ונקודת שפל כמוה לא ידע שנים ארוכות. זאת, בין היתר, מאחר שהארגון מתמודד בשלוש חזיתות: מול ישראל, בתוך סוריה, ומול הזירה הפנים-לבנונית. על-פי ההערכות בצה"ל, עד כה איבד ארגונו של נסראללה למעלה מ-200 מלוחמיו במהלך הקרבות בתוך סוריה כנגד המורדים בלבנון, כשאלפים מחייליו נפצעו. הארגון אחראי גם למותם של חפים מפשע בסוריה. זאת, בין היתר, במסגרת כך שבשנה האחרונה העמיק הארגון את מעורבותו בסוריה לטובת אסד, מעורבות שמתבטאת בלחימה רבה בעומק סוריה ובמרחבים בין סוריה ללבנון".

שורה תחתונה: "ישראל היום" מקבל ציון גבוה מדובר צה"ל. כל שלוש הנקודות מצאו ביטוי בטקסט, ובאף מקרה הן לא יוחסו לדובר עצמו. הגילוי החדש היחיד במסרים (200 הרוגים) מיוחס ל"הערכות בצה"ל".

"ידיעות אחרונות". הכותרת הראשית של יום שישי, "הרמטכ"ל: הגלימה של נסראללה בוערת", הפנתה לידיעה הבאה של יוסי יהושוע (להלן בקיצורים נדרשים): "ארגון חיזבאללה עומד כיום מול שלוש חזיתות: ישראל, סוריה והחזית הפנים-לבנונית. בסוריה הוא שקוע עד צוואר בקרבות שבהם איבד לפחות 200 לוחמים, וזאת על-פי הערכה זהירה ומינימלית, ועוד מאות רבות של לוחמים נפצעו בקרבות [...] בחזית הלבנונית מאבד נסראללה את התואר 'מגן לבנון' והופך את ארגונו לגורם שמסבך את לבנון במלחמת האזרחים הסורית, כשהוא מאבד אפילו את תמיכת חלק מאנשי ארגונו בלבנון. דווקא מול ישראל נסראללה עדיין ערוך ולא שינה את תפיסת הפעלת האש נגדה".

שורה תחתונה: "ידיעות אחרונות" מצטיין במיוחד. הוא מטמיע את כל שלוש ההערכות, ואפילו לא מזכיר "גורמים בצה"ל" בהקשר של 200 ההרוגים.

רוני דניאל, הפרשן הצבאי של ערוץ 2. נובמבר 2011, תל-אביב (צילום: מתניה טאוסיג)

רוני דניאל, הפרשן הצבאי של ערוץ 2 (צילום: מתניה טאוסיג)

ערוץ 2. ב"אולפן שישי" נדרש, כמובן, גם הפרשן הצבאי הבכיר רוני דניאל לדבריו של הרמטכ"ל, והגיב כך (בקיצורים נדרשים): "נסראללה, נדמה לי, הסתבך קצת בחודשים האחרונים, כי הוא מוצא את עצמו לפתע בכמה זירות. הזירה הישראלית קיימת [...] הוא מוצא את עצמו בתוך הפנים הלבנוני בזירה מאוד בעייתית עם ביקורת מאוד קשה, הפסיקו לפחד ממנו [...] והוא תקוע עם כמה אלפי אנשים משלו בתוך סוריה, יש שם בערך 200 הרוגים מזה חודש ימים. המעורבות הזאת גוררת גם את לבנון פנימה, היתה הפצצה שפגעה בכפר לבנוני [...] זה מביא ביקורת וכל העניין הזה מביא אותו למצב בלתי אפשרי. ישראל מנהלת, נדמה לי, מדיניות נכונה של שב ואל תעשה שום דבר. וגם ראש הממשלה שיגר איזושהי אזהרה [...]".

שורה תחתונה: דניאל עושה עבודה טובה מאוד ואף יצירתית. הוא מטשטש לגמרי את המקור, ונותן ביטוי לכל שלושת המסרים. בשום מקום אינו מזכיר "גורמים בצה"ל" (ודאי שלא "דובר צהל"). את הטקסטים המוכתבים מלמעלה הוא מקפיד לסגנן כך שיישמעו כאמירות רוני דניאלית רבות חשיבות.

"מעריב". תחת הכותרת המצטטת את גנץ נכתב כך, בחתימת אחיקם משה דוד (אורי בינדר מקבל גם הוא קרדיט): "לפי גורמים בישראל, לדבריו של גנץ יש סיבה: חיזבאללה מצוי בקשיים רבים בגלל מעורבותו במלחמה בסוריה. הוא נלחם כעת בשלוש חזיתות: מול ישראל, מול המורדים בסוריה וגם בתוך לבנון, שם מתערער מאוד מעמדו. הארגון עדיין מתכונן למלחמה בישראל ועושה הכל כדי לשפר את כוחו מולה, בין היתר באמצעות העברת אמצעי לחימה מסוריה. עד כה איבד חיזבאללה בקרבות בסוריה כ-200 מאנשיו, המובאים לקבורה בלבנון בזה אחר זה. הדבר אינו נעלם מעיניו של הציבור הלבנוני, בתוכו השיעי. במשך תקופה ארוכה נסראללה הסתיר את מעורבותו בלחימה בסוריה, אולם לאחר שעשרות מלוחמיו שבו ללבנון בארונות, הוא נאלץ להודות בכך. העובדה שנסראללה הצהיר פומבית כי מטרתו בסוריה היא הגנה על האינטרסים של העדה השיעית הביאה למתיחות קשה עם הסונים...".

שורה תחתונה: "מעריב" עושה עבודה מעולה. הוא הצליח להטמיע היטב את כל המסרים של דובר צה"ל, ובכלל זה את המסר על השקרים של נסראללה (שכלי תקשורת אחרים נכשלו מלהזכיר). את סוגיית המקור פתרו ב"מעריב" על-ידי ייחוס המידע למונח האמורפי "גורמים בישראל". כלומר – יכול להיות פוליטיקאים, אולי דיפלומטים. מי יודע, אולי אפילו חנין זועבי.

ynet. כך כתבו יואב זיתון ואילנה קוריאל באתר מבית "ידיעות אחרונות": "דבריו של הרמטכ"ל על מצבו הקשה של נסראללה מגיעים למצב שבו, לפי ההערכות בצה"ל, חיזבאללה נמצא בנקודת שפל שלא ידע כמותה שנים ארוכות. גורמים צבאיים מעריכים כי עד כה איבד הארגון למעלה מ-200 מלוחמיו במהלך הקרבות עם המורדים בסוריה ובלבנון, ואלפים מחייליו נפצעו. לפי ההערכות בצה"ל, העובדה שנסראללה נאלץ בנאומו השבוע להודות כי ארגונו מעורב באופן מפורש במלחמת האזרחים בסוריה לטובת אסד היא חלק מרעיון ההתנגדות לשמירת הכוח השיעי באזור. עובדה זו מהווה, לפי ההערכות בצבא, ביטוי להתנגדות בתוך לבנון נגד נסראללה על מעורבותו לטובת אסד, שמתבטאת בלחימה רבה בעומק סוריה ובמרחבים שבגבול בין סוריה ללבנון".

שורה תחתונה: החבר'ה באתר הבית של "ידיעות אחרונות" קצת מרגיזים אותנו בדו"צ, ונעניק להם ציון "מספיק בקושי". הם אמנם הזכירו חלק ניכר מטיעונינו, אבל לא פחות מארבע פעמים הם מייחסים מידע זה ל"הערכות בצה"ל" או "גורמים צבאיים" או "הערכות בצבא". למה כל-כך קשה לטשטש מקורות? מעבר לכך, רק ב-ynet לא ממחזרים את "שלוש זירות". והרי היינו ברורים לגמרי: שלוש זירות. המספר "שלוש" הוזכר בפירוש בשיחת התדרוך. למה זה קשה כל-כך?

זכותו של דובר צה"ל לתדרך כתבים ופרשנים באופן המתאים לו, אבל זכותם ואולי גם חובתם של הכתבים להשיב לדובר: "אני מודה לך על התדרוך, אקח בחשבון את הנתונים שאתה נותן לי, אבל איני מבטיח לשלבם. ככל שאשלב אותם – אייחס אותם לגורמים צבאיים רשמיים. אם ברצונך שאשלב את כולם, כלשונם, אנא התכבד והעבר לי הודעה מסודרת מטעמך".

ויש גם דרכים אחרות. במגזין "שישי" של ערוץ 10, יממה לאחר האמירה הציורית של הרמטכ"ל גנץ, ויתרו על הפרשנות הפומפוזית באדיבות דובר צה"ל, והזמינו לאולפן את תא"ל יוסי קופרווסר, מנכ"ל המשרד לעניינים אסטרטגיים, כדי שינתח את מצבו של חיזבאללה בראי האמירות של גנץ. אינני בטוח שקופרווסר שיחרר אמירות חדשות או מפתיעות במיוחד, אבל לכל הפחות – אלה היו האמירות שלו.

עוד באותו נושא

טכניקה נוחה להפליא / שוקי טאוסיג
התחקות אחר הודעת אימייל ששלחה לשכת ראש הממשלה לעיתונאים, הכוללת הוראות תפעול מדויקות, מדגימה כיצד עובדת שיטת הספין של בנימין נתניהו וניר חפץ