בראשית חודש מאי הגיע השיח' יוסף אל-קרדאווי לביקור רשמי והיסטורי ברצועת עזה. השיח' קרדאווי, שיחגוג בספטמבר הקרוב את יום הולדתו ה-87, עומד בראש ההתאחדות העולמית של אנשי ההלכה המוסלמים ונחשב מבכירי אנשי ההלכה החוץ-ממסדיים בעולם הערבי והאסלאמי.

באחרונה, בעקבות התהפוכות הפוליטיות במדינה, הוא שב למולדתו מצרים לאחר גלות של 50 שנה בקטאר, שבמהלכה מיצב עצמו כקורא תיגר על הסדר הישן בעולם הערבי והאסלאמי. גם אם הוא אינו נושא בתפקיד רשמי בתנועת האחים-המוסלמים, הוא נתפס כסמכות הלכתית בכירה עבור פעילי התנועה באשר הם; קרדאווי הוא מהדמויות המעטות שחוצה מסגרות לאומיות שקיימות בשורות האחים.

ביקורו ברשות הפלסטינית, שהתמקד אך ורק ברצועת עזה, היה שנוי במחלוקת, שכן היו שראו בו התערבות במחלוקת הפנימית בתוך הרשות, בין חמאס לפת"ח. לפיכך אין זה פלא כי בשורות פת"ח וארגוני השמאל הפלסטיניים לא ניכרה התלהבות מהביקור, בלשון המעטה. אפילו המתנה שקיבל מראש הממשלה העזתי, אסמאעיל הניה – דרכון דיפלומטי פלסטיני – הובילה לחילופי מהלומות מילוליות בין רמאללה לעזה: משרד הפנים ברמאללה מיהר לשלוח הודעה לכל המדינות המכירות במדינת פלסטין כי הדרכון שנושא קרדאווי מזויף, הואיל והוא הוצא שלא כחוק.

רוח גבית קיבלו שוללי הביקור דווקא מהאיש שעומד בראש הפלג הצפוני של התנועה-האסלאמית בישראל, השיח' ראאד צלאח. ביום הביקור פירסמה סוכנות הידיעות הפלסטינית ואפא, המזוהה עם פת"ח, גילוי-דעת מטעם השיח' שקבע כי "קרדאווי אינו מייצג את פלסטין ואין הוא ראוי לפסוק הלכות עבור העם הפלסטיני".

על מה יצא קצפו של השיח' צלאח? האחרון הפך את העלייה לרגל למסגד אל-אקצא והתפילה במקום לדגל הראשי בהגותו. לעומתו, השיח' קרדאווי אוסר את העלייה לרגל למסגד אל-אקצא, הואיל ולשם כך יש להצטייד באישור מדינת ישראל. המחלוקת הזו באה לידי ביטוי גם באותו גילוי-דעת: כיצד אוסר השיח' עלייה לרגל לירושלים, אבל הוא עצמו הגיע לביקור בעזה באישור הציונים?! בסיכום דבריו כתב השיח' צלאח כי אילו היה בעזה, היה נמנע מלפגוש את קרדאווי. דבריו זכו להדים ואתרי אינטרנט שונים ציטטו את הידיעה. ואכן מדובר בידיעה מרעישה, אילו רק היתה נכונה.

כמה שעות לאחר פרסום גילוי-הדעת פירסם השיח' צלאח תגובה  מטעמו ובה הצהיר: להד"ם. הוא מעולם לא אמר את הדברים הללו, וכל מה שיוחס לו (תוך פירוט הדברים שהופיעו בגילוי-הדעת המיוחס לו ושלילתם שורה אחר שורה) הוא זיוף אחד גדול.

גילוי-הדעת המזויף כפי שפורסם באתר החדשות המקוון "בכרא"

גילוי-הדעת המזויף כפי שפורסם באתר החדשות המקוון "בכרא"

השיח' ראאד לא עצר כאן וגייס את כלי התקשורת, חדשים כישנים, לנקיון כפיו: הוא מיהר להתראיין עוד באותו יום בתחנת טלוויזיה עזתית והכחיש את הדברים. לאתר האינטרנט המזוהה עם הפלג הצפוני הועלה למחרת סרטון ובו השיח' מתראיין ומסביר כי הוא מעולם לא הוציא גילוי-דעת שכזה, שכל כולו כזבים. "מי שעשה דבר כה אין לו יראת אללה", קבע השיח'.

יתר על כן, צלאח ביקש למסור באופן אישי לשיח' קרדאווי את הערכתו אליו כגדול הדור, הרכין את ראשו בפניו והרעיף עליו תשבחות: "עזה על אדמתה, שמיה, חופה, ימה, תאניה, זיתיה, מסגדיה ואנשיה, גדולים כקטנים, מברכת את השיח' קרדאווי".

באתר התנועה-האסלאמית (ומאוחר יותר בעיתונה) התייחסו לנושא בטור ביקורת שבו הואשמה סוכנות הידיעות ואפא בבגידה בערכי העיתונות: אנשי הסוכנות מיהרו לפרסם את הידיעה הסנסציונית, שהגיעה אליהם בדוא"ל, בלי לקבל את אישור התנועה-האסלאמית לכך, כשכל תכליתם היתה לרתום את השיח' צלאח למאבק הפנימי בין פת"ח לחמאס ולהשחיר את פניו.

גילוי-הדעת של השיח' צלאח התפרסם באתר של קרדאווי, וניתן לראות בכך את קבלת ההתנצלות. בוואפא מיהרו להסיר את הידיעה. לא ניתן לאתר אותה עוד.