כמו אתרי אינטרנט רבים לפניו, גם אתר "העין השביעית" עבר עיצוב מחדש. שלא כמו מרבית האתרים האחרים, "העין השביעית" פירסם תיאור מפורט של אפיון העיצוב החדש ועקרונותיו. באפיון זה לא מצאתי תשובה לשאלה שהטרידה אותי: מה עלה בגורל כל הקישורים שמובילים למאמרים באתר "העין השביעית"? בוויקיפדיה העברית, שבה אני פעיל, יש יותר מ-700 קישורים למאמרים באתר "העין השביעית", כך שהיה מקום לדאגה.

עיצוב מחדש של אתר אינטרנט נובע לעתים מהתחלפות האופנה בכל הנוגע לעיצוב אתרים, אך פעמים רבות גם מהחלפת המערכת למערכת ניהול תוכן (Content Management System), שמשמשת תשתית האתר. לכל מערכת ניהול תוכן יש שיטה משלה לקביעת כתובות הדפים שהיא מנהלת, כך שהחלפת המערכת לניהול תוכן גוררת בעקבותיה שינוי של כל כתובות הדפים באתר.

למי שמתמקד בקריאת תוכן הדף ולא טורח לקרוא את ה-URL, שהוא כתובתו האינטרנטית של הדף, המופיעה בראשו, אגלה שבמסגרת העיצוב מחדש של אתר "העין השביעית" השתנו כתובותיהם של כל הדפים שבאתר; רק כתובתו של דף הבית, שער הכניסה לאתר, לא השתנתה.

הנזק הגלום בניתוק הקישורים (הפיכתם ל"קישורים מתים") אינו רק לאתרים שבהם נמצאים קישורים אלה, אלא בראש וראשונה לאתר שאליו מובילים הקישורים. אתרי אינטרנט חותרים להגדיל ככל האפשר את מספר המבקרים בהם ואת דירוגם במנוע החיפוש גוגל. אמצעי ראשון במעלה להגשמת מטרות אלה הוא יצירת קישורים מאתרים אחרים, וכל המרבה הרי זה משובח. המתה המונית של כל הקישורים הללו היא ירייה עצמית ברגל.

בנסיבות אלה ניתן לצפות שגם במקרה של עיצוב מחדש יוקדש מאמץ לשימור הקישורים, בטכניקה שבה כל כתובת ישנה מפנה אוטומטית לכתובת החדשה. דוגמה לגישה זו היא שינוי שנערך באתר "הארץ" בספטמבר 2011, ובמסגרתו השתנו כל הכתובות שבאתר, אך נעשתה פעולה לשימור תפקודן של כל הכתובות הישנות, כך שקישור לכתובת הישנה מוביל אוטומטית לכתובת החדשה.

הדרך שבה הלך אתר "הארץ" היא הדרך הראויה היחידה, בהתחשב במאגר רב הערך של המאמרים שנצברו באתר במהלך השנים. למרבה הצער, ניתן למצוא באינטרנט העברי גם גישות נוספות, ראויות פחות.

הגישה הגרועה ביותר היא זו האומרת, "עולם ישן עדי יסוד נחריבה". גישה זו מומשה באתר גלי-צה"ל, בשינוי עיצוב שעבר בינואר 2013: כל הדפים שנצברו באתר עד למועד זה נעלמו ואינם. גישה בעייתית פחות היא זו האומרת לגולש: "לך תחפש את הדפים שלך"; בעקבות העיצוב מחדש ממשיכים כל הדפים להופיע באתר, אך כתובותיהם השתנו, והכתובות הישנות מצביעות על קישור מת.

גישה זו מומשה לאחרונה באתר של רשות המסים, במסגרת עיצוב מחדש שעבר. לגולש המסכן המנסה להגיע לאתר באמצעות קישור ששמר אין ברירה אלא לצאת לחיפוש אחר הדף האבוד, בתקווה שגוגל או מנוע החיפוש הפנימי של האתר יובילו אותו למחוז חפצו.

בשלב זה אתם בוודאי סקרנים לדעת מה קרה באתר "העין השביעית". אפשר לנשום לרווחה – הקישורים הישנים לאתר "העין השביעית" ממשיכים לתפקד כרגיל, ללא כל פגיעה בגולש.

דוד שי הוא פעיל מרכזי בוויקיפדיה העברית