באגודה לזכויות האזרח הגישו לבית-המשפט העליון בקשה דחופה לצו ביניים כדי למנוע הפעלת סנקציות נגד ערוץ "אל-ג'זירה" בישראל. בג"ץ דחה את הבקשה.

לפני כחודש עתרה האגודה לבג"ץ נגד החוק בטענה כי אינו חוקתי. ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר התקשורת שלמה קרעי, היועמ"ש גלי בהרב-מיארה, הממשלה והכנסת היו אמורים להגיש תגובה מקדמית לעתירה עד אתמול (1.5) אולם תחת הגשת תגובה הגישו בקשת אורכה בת שבועיים, שנענתה.

היום דיווח אבישי גרינצייג בתאגיד השידור הישראלי כי היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה אישרה להעלות את נושא סגירת "אל-ג'זירה" בישיבת הקבינט, וכי חברי הקבינט צפויים להצביע כבר הערב בנושא.

"חוק מניעת פגיעת גוף שידורים זר בביטחון המדינה", שאושר לאחר מסע ארוך ומטלטל בוועדה לביטחון לאומי, מקנה לשר התקשורת סמכות, לאחר קבלת אישור ראש הממשלה והקבינט המדיני-ביטחוני, להורות על הגבלת שידורי ערוצים.

בעתירתה טענה האגודה, באמצעות עורכי-הדין הגר שחטר וגיל גן-מור, כי החוק פוגע לא רק בחופש הביטוי, חופש העיתונות ובזכות למידע, וזאת דווקא בתקופה של מלחמה שבה הזכויות הללו חשובות מתמיד, אלא גם "רומס את הפרדת הרשויות, שלטון החוק ועצמאות הרשות השופטת, שכן הוא כולל 'פסקת התגברות', המונעת מבית משפט מראש את האפשרות לבטל החלטה לא חוקית מכוח החוק".

היום, לאחר הדיווח על האישור הצפוי של הקבינט, שבה ופנתה האגודה לבג"ץ. "על פי נוסח החוק מושא העתירה, כבר הערב עשויים להיכנס לתוקף צווים המגבילים את פעילות הערוץ, וזאת ללא שקדמה לכך זכות טיעון וללא שמתאפשרת ביקורת שיפוטית אפקטיבית נגד צווים אלו", נטען בבקשה.

באגודה לזכויות האזרח מבקשים מבג"ץ להוציא צו ביניים שימנע מהשר קרעי להוציא צווים ל"אל-ג'זירה". "ללא הצו, תיגרם פגיעה מיידית בציבור המבקש לצרוך בישראל את שידורי הערוץ בלי שיבושים, ותיפגע יכולתו של הערוץ לסקר את המתרחש בישראל עבור צופיו", נטען בבקשה. "[...] הפגיעה חמורה במיוחד דווקא משום שאנו מצויים בעיצומה של מלחמה, ושזרימה חופשית של מידע, כולל מידע שאינו עולה בקנה אחד עם הנרטיב הישראלי, היא קריטית לחופש הביטוי".

השופט עופר גרוסקופף דחה את הבקשה לצו ביניים, תוך שהוא מציין כי העתירה הוגשה מבלי שהתבקש צו ביניים.

בג"ץ 2859/24