הדיון במשפט המו"לים הוקדש גם היום (21.2) לחקירת החוקרים, הפעם לחקירתו של רב-פקד עידן אדירם, שהשתתף בחקירת הפרשות המכונות "תיק 1000" ו"תיק 2000".

בחקירה הראשית הקצרה שהתקיימה בסוף יום הדיון אתמול אמר אדירם: "כל הפעולות שביצעתי, כולן, מלוגיסטיות פשוטות דרך הוצאת צווים, חיפוש, חקירות, חיקורי דין וכולי, את כל ההנחיות קיבלת ממפקדי – בעיקר ממומי משולם, שהיה ממונה על החקירה".

היום, בחקירה נגדית שערך בא-כוחו של ראש הממשלה ונאשם מספר 1 בנימין נתניהו, הרבה אדירם להפנות את עו"ד עמית חדד אל מפקדיו, ובעיקר אל משולם, שכבר נחקר ארוכות במשפט.

עו"ד חדד ביקש להוכיח באמצעות העד אדירם שורה של טענות להתנהלות פגומה של החוקרים, החל מחקירת ראש הממשלה ללא אישור של היועץ המשפטי לממשלה ועד תדרוכים סמויים מן העין שהעבירו כביכול החוקרים להדס קליין, העוזרת האישית של המיליארדרים ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר, שסיפקו טובות הנאה בשווי מאות אלפי שקלים לנתניהו ומשפחתו במסגרת הפרשה הפלילית המכונה "תיק 1000".

אדירם, חוקר זוטר יחסית, לא סייע לסנגור כמעט בדבר, שכן את כל הטענות, הרמזים וההאשמות בדבר מניעי החקירה ומטרותיה הפוליטיות הדף והפנה לשדרת הפיקוד הבכירה. הוא, לדבריו, בסך הכל קיבל הנחיות וביצע. "זו שאלה לפיקוד", היתה תשובה שחזרה על עצמה מפיו בגרסאות שונות לאורך יום עדותו. ובכל זאת, גם בפעולות החקירה שהוא עצמו היה אחראי להן נמצאו כמה תקלות אשר התאימו לתזת ההגנה שטווה הסנגור.

רפ"ק עידן אדירם בפתח יום עדותו השני במשפט המו"לים. בית-המשפט המחוזי בירושלים, 21.2.2024 (צילום: אורן פרסיקו)

רפ"ק עידן אדירם היום, בפתח יום עדותו השני במשפט המו"לים (צילום: אורן פרסיקו)

כשנשאל על העיון המקיף שביצע במידע שנשאב ממכשיר הטלפון של עד המדינה ארי הרו הודה אדירם כי לא היסס לעיין בתכתובות בין הרו, ראש הסגל של נתניהו, לבין העיתונאי חנוך דאום. "אני שאלתי את הפיקוד, והוא אמר לי שאני יכול לעיין באופן חופשי", הבהיר אדירם, ובמענה לשאלת המשך חידד כי את האישור קיבל ממשולם. אדירם גם לא היסס לעיין בתכתובות עם יריב לוין, אף שמדובר בחבר-כנסת שנהנה מחסינות. "מהרגע שנאמר לי שאני יכול לעיין חופשי בחומר לא שאלתי שאלות", אמר.

כשנדרש לסוגיית אישור היועמ"ש, לקיומו או חוסר קיומו של צו המרחיב את גבולות החקירה, אמר אדירם: "אני לא בדקתי אם יש צו, אני יוצא מנקודת הנחה שהפיקוד שלי לא מכשיל אותי".

עו"ד חדד הטיח בחוקר אדירם כי המשטרה ניסתה בשלב מסוים לקשור בין המיליארדר מילצ'ן לבין דירה ששכר המיליארדר פאקר במלון רויאל-ביץ' בתל-אביב, ואשר יאיר נתניהו נהג להתארח בה. לפי הסנגור, היועמ"ש נתן לחוקרים אישור לחקור את ענייני הדירה אך לא את קשרי נתניהו ומילצ'ן, וכדי לעקוף את המגבלה ניסו למצוא קשר בין מילצ'ן לדירה ששכר פאקר. "אני לא יכול לענות לך על השאלה הזו כי לא ידוע לי", השיב אדירם. "אני גביתי עדות, קיבלתי חומרים על-פי צו, הבאתי את החומרים ליחידה וזהו".

הדס קליין, אשת אמונם של ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר ועדת מפתח ב"תיק 1000", בפתח יום החקירה הראשון שלה במשפט המו"לים. בית-המשפט המחוזי בירושלים, 5.7.2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי)

הדס קליין, אשת אמונם של ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר ועדת מפתח ב"תיק 1000", בפתח יום החקירה הראשון שלה במשפט המו"לים. בית-המשפט המחוזי בירושלים, יולי 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי)

אחת מהטענות היותר קונספירטיביות של עו"ד חדד נוגעת לאחד מימי החקירה של הדס קליין. היא העידה כי הגיעה למשרדי להב 433 באותו יום בשעה עשר בבוקר, אך החקירה התחילה רק בשעה אחת ורבע. לפני כן, סיפרה, היתה בחדרו של ניצב משנה מומי משולם, יחד עם אבירם ואדם נוסף. בהגנה מנסים לטעון כי בפגישה לא מתועדת זו גויסה קליין להיות מעין סוכנת של המשטרה בחקירה ואף שוכנעה לשנות את גרסתה לרעת בני הזוג נתניהו.

"אם מישהו שואל למה הדס פעלה כפי שפעלה, אלה התשובות", טען עו"ד חדד. "קליין אומרת שבחדר של מומי, אבירם הציג בפניה תעודות פרוטוקול של דירקטוריונים של מילצ'ן-תקשורת". אבירם טען כי אינו זוכר סיטואציה כזו, שבה הציג מסמכים לקליין והפנה אליה שאלות שלא בחדר חקירה, וגם לא בחדר של מפקדו משולם. עם זאת, אדירם אישר כי הציג לקליין מסמכים בחדר החקירות, אף כי בחקירה הבודדת שערך לקליין אין לכך תיעוד. "אין לי מושג מדוע לא ציינתי את זה", נאלץ להודות.

"אני יודע למה זה לא רשום", התנדב עו"ד חדד לסייע, "כי זה לא היה בחקירה".

אך דווקא הטענה של עו"ד חדד כי אדירם שהה עם קליין ומשולם בפגישה בחדרו של האחרון נראתה קלושה על-פי הנתונים שהסנגור עצמו הציג לעד. באותו היום שבו התקיים כביכול "התדרוך הסודי" בחדר של משולם פגש אדירם את רואה החשבון שהיה אחראי להשכרת הדירה של פאקר במלון רויאל-ביץ'.

הפגישה עם רואה החשבון התקיימה במשרדו ברעננה והסתיימה, כך לפי התיעוד, בשעה 11:52. גם אם אדירם יצא משם מיד בתום החקירה בדרכו למשרדי להב 433 בלוד, לא היה מגיע זמן רב לפני תחילת חקירתה הרשמית של קליין, בשעה 13:15. בוודאי שלא יכול היה להעיד מה עשתה קליין משעה עשר בבוקר ועד לסביבות 12:30.

מלון רויאל ביץ' בתל-אביב (מימין), 2023 (צילום: מרים אלסטר)

מלון רויאל ביץ' בתל-אביב (מימין), 2023 (צילום: מרים אלסטר)

קו החקירה הספקולטיבי של עו"ד חדד אולי לא הועיל למרשו, אולם היתה לו תועלת ציבורית: אגב החקירה נחשף פרט חדש על טובות ההנאה שהמטיר פאקר על משפחת נתניהו. שהציג הסנגור את תיעוד העדות שגבה אדירם מרואה החשבון התברר שפאקר שילם עבור שכירת הדירה במלון רויאל-ביץ' סכום של 11,300 דולר לחודש, ובנוסף דמי ניהול בסך 7,338 שקל לחודש.

הסוויטה היוקרתית הועמדה לרשותו של יאיר נתניהו, שלן בה גם במועדים שפאקר כלל לא היה בארץ. יאיר וחברו רומן אברמוב השתמשו בה כדירת בילויים בביקוריהם בתל-אביב. אברמוב, שאף התקבל לעבודה אצל פאקר בזכות קשריו עם נתניהו הבן, היה גם מי שהשתתף בשנת 2015 לצד יאיר נתניהו בסיבוב מועדוני החשפנות שהוקלט ונחשף בחדשות 12. אחד הקונסיירז'ים במלון רויאל ביץ', שנשאל על-ידי אחת מחוקרות המשטרה את מי ראה מגיע לדירה של פאקר, אמר בין היתר כי "יאיר ורומן מגיעים עם בחורות שאני לא מכיר".

התכתבות עם שרה נתניהו

בשלב מסוים, אחרי שהשופט עודד שחם העביר פתק לראשת ההרכב, זו הנהנה והעבירה אותו לשופט משה בר-עם, וזה החווה בראשו והחזיר אותו לשחם, שקרע אותו לגזרים וזרק לפח. או אז פנה השופט שחם לעו"ד חדד ותהה כיצד ייתכן שחקירה שנועדה להימשך במקור שלוש שעות וחצי הפכה לחקירה של יומיים תמימים. עו"ד חדד הבטיח להתקדם במרץ, ובכל פעם ששוב התעכב על נושאים שבהם לעד לא היתה יכולה להיות תרומה האיצו בו השופטים לקצר.

אחת התזות של ההגנה נוגעת לאופן איסוף החומרים בחקירה, שבשלב הראשוני התנהלה לשיטתה ללא אישור נדרש של היועמ"ש. לפי ההגנה, החוקרים הקפידו לא לנקוט פעולות רגישות אלא להתמקד באיסוף חומרים ממקורות גלויים, כדי שיוכלו להציג ליועמ"ש די חומרים המצדיקים פתיחת חקירה רשמית. בהקשר זה תרם העד אדירם כשנשאל מדוע לא ביקש לקבל מקליין התכתבויות בווטסאפ עם שרה נתניהו שסיפרה עליהן בחקירתה.

תשובתו הראשונית של החוקר, כמו תשובתו לשאלות רבות אחרות, היתה "לא זוכר". אולם לאחר שהשופט בר-עם שאל האם באופן עקרוני היה נוהג לבקש לקבל תכתובות שנראות לו רלבנטיות השיב אדירם כי כעיקרון הוא נוהג להציף את הדברים בפני הפיקוד. אם כך, המשיך עו"ד חדד מהמקום שבו הפסיק השופט בר-עם, העובדה כי לא ביקש בסופו של דבר לקבל את הודעות הווטסאפ של קליין מלמדת כי קיבל מהפיקוד הוראה לא לעשות זאת. "אני מעריך שמה שאתה אומר נכון", השיב אדירם.

שרה נתניהו בברייטון, מקום עדותו של ארנון מילצ'ן, במסך בביהמ"ש המחוזי בירושלים, 25.6.23 (צילום: אורן פרסיקו)

שרה נתניהו בברייטון, מקום עדותו של ארנון מילצ'ן, כפי שנצפתה מעל מסך בבית-המשפט המחוזי בירושלים ביוני 2023 (צילום: אורן פרסיקו)

בחלק אחר של החקירה הכחיש אדירם את העדות של מפקדו משולם, שטען כי בחקירות ביחידתו יש נוהג לגרוס גרסאות מוקדמות של הודעות נחקרים, לפני שמוכנסים בהן תיקונים. "יש עוד מקרים שהוא אומר דברים שהם אינם אמת למיטב ידיעתך?", שאל אותו עו"ד חדד, ואדירם השיב בשלילה.

לדברי העד, לא רק שמעולם לא גרס טיוטות של הודעות שגבה בעצמו, הוא מעולם לא ראה אחרים שנוהגים כך ביחידתו. לדבריו, גם בעדות שהוא גבה מקליין לא עשה זאת.

בשלב זה השופט בר-עם פנה לסנגור ואמר לו: "אדוני לא מעמת אותו עם ההכחשה?". עו"ד חדד הרים את הכפפה ותהה בפני אדירם כיצד ייתכן, אם אמנם לא גרס את ההודעה של קליין, שדווקא בהודעה שהוא גבה מהעדה אין אפילו תיקון אחד. אדירם עמד על כך שאף על פי שקליין תיקנה וחזרה ותיקנה את כל חקירותיה האחרות, כנראה שדווקא בהודעה שהוא כתב מפיה לא היו לה תיקונים.

חקירתו הנגדית של אדירם תימשך בשבוע הבא.

67104-01-20

להורדת הקובץ (PDF, 1.09MB)

משפט המו"לים