פקד ליזו כהן אינה חוקרת המשטרה הראשונה שמגיעה למשפט המו"לים כדי להעיד על האופן שבו חקרה את העבירות שבבסיס כתב האישום נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, אך היא חוקרת המשטרה הראשונה שסוללת ההגנה של הנאשמים מלהקת לתפקיד הגיבורה הטובה.

עד היום, כל אחד ואחד מקציני וחוקרי רשות ני"ע, יאל"כ ויאח"ה שהגיעו להעיד בבית-המשפט המחוזי בירושלים תוארו על ידי הסנגורים כרשלנים במקרה הטוב וכתופרי תיקים במקרה הרע. לשיטתה של ההגנה החוקרים העלימו ראיות, התעלמו מעובדות לא נוחות, הטעו נחקרים, עינו חשודים ובעיקר חיפשו את ראשו של נתניהו גם במחיר של עבירה על הנהלים והחוק.

ליזו, כפי שעו"ד עמית חדד כינה את פקד כהן לאורך כל החקירה, הוצגה כהיפך הגמור: חוקרת ישרה, קפדנית ומסורה, עד כדי כך שבשלב מסוים לא יכלה לשאת עוד את החריגות הבוטות שבהן נתקלה בחקירה הרגישה, העזה למתוח ביקורת על הבכירים ממנה ועל כן הוזזה הצידה. פקד כהן לא אישרה את הסיפור שהציג בפניה עו"ד חדד, אך כן אישרה כמה טענות מפתח שהציג לה הסנגור.

כהן הצטרפה בשנת 2016 לצוות החקירה שלימים הולידה את הפרשה המכונה "תיק 1000", היא פרשת טובות ההנאה. במרכז האישום הטענה כי שני המיליארדרים ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר הרעיפו טובות הנאה בשווי מאות אלפי שקלים על בני-הזוג נתניהו.

רה"מ בנימין נתניהו מגיע לבית המשפט המחוזי בירושלים ליומה השני של עדות ארנון מילצ'ן, 26.6.23 (צילום: ראובן קסטרו)

רה"מ בנימין נתניהו מגיע לבית המשפט המחוזי בירושלים ליומה השני של עדות ארנון מילצ'ן, 26.6.23 (צילום: ראובן קסטרו)

העדה הראשונה שנתנה מידע משמעותי בכיוון זה היתה הדס קליין, העוזרת האישית של שני המיליארדרים. כהן היתה אחת החוקרות של קליין אך חשוב מכך, עוד קודם לכן חקרה את מי שהפנתה את השוטרים לקליין. היה זה במסגרת חקירה של ביקורי יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה, בדירה מספר 901 במלון רויאל ביץ' בתל-אביב.

הדירה, אז בשכירות המיליארדר פאקר, שימשה בין היתר את יאיר נתניהו ואת חברו רומן אברמוב כדירת בילויים בביקוריהם בתל-אביב. אברמוב, שאף התקבל לעבודה אצל פאקר בזכות קשריו עם נתניהו הבן, היה גם מי שהשתתף בשנת 2015 לצד יאיר נתניהו בסיבוב מועדוני החשפנות שהוקלט ופורסם בחדשות 12. אחד הקונסיירז'ים במלון רויאל ביץ', שנשאל על ידי החוקרת כהן את מי ראה מגיע לדירה של פאקר, אמר בין היתר כי "יאיר ורומן מגיעים עם בחורות שאני לא מכיר".

פקד כהן חקרה במלון גם את איילה דוהן, מנהלת לשכת מנכ"ל המלון. דוהן היא זו שהזכירה לראשונה באוזני החוקרים את קליין, כמי שאחראית מטעם פאקר על הדירה. כשהגיעו לקליין, כאמור, קיבלו מידע רב על טובות ההנאה שהעבירו המיליארדרים למשפחת נתניהו והדרך ל"תיק 1000" נסללה.

יאיר נתניהו בשיחה עם חבריו, בהם בנו של טייקון הגז קובי מיימון, בסיבוב בין מועדוני חשפנות, צילום מסך ממהדורת חברת החדשות, 8.1.18

יאיר נתניהו בשיחה עם חבריו, בהם בנו של טייקון הגז קובי מיימון, בסיבוב בין מועדוני חשפנות, צילום מסך ממהדורת חברת החדשות, 8.1.18

לדברי פקד כהן, החקירה הראשונית שהתבקשה לעשות התמקדה בשאלה האם הבילוי של נתניהו הבן בדירתו של פאקר הוא "טובת הנאה לאבא שלו". "יאיר נתניהו, נקרא לזה במירכאות 'הכלי', הוא לא הדמות שאנחנו בודקים", אמרה.

עו"ד עמית חדד הביע תמיהה לגבי עצם החקירה ("עד היום לא הצלחתי להבין. למה זה משנה איפה יאיר ישן? באמת אני שואל, בלי גרם של ציניות. כי זה גבר ולא אישה? מה החשד? למה חוקרים את הקו המוזר הזה? ישן אצל חבר שלו, שיוצא לבלות איתו"), אך החמיא לפקד כהן על חקירתה היסודית. היא הוציאה צווי חיפוש, תפסה מסמכים וחומרי גלם ממצלמות האבטחה, גבתה עדויות מאנשי המלון, דאגה לקבל חומרי חקירה רלוונטיים כמו היסטוריית תכתובות הווטסאפ בין דוהן לקליין וכדומה.

ואולם, אליבא דעו"ד חדד, בשלב מסוים הוגבלו צעדיה של פקד כהן. במקביל החלו להתרחש תופעות "שונות ומשונות" בחקירה.

קונסיירז' שעבד במלון מסר לה הודעה ומיד מסר הודעה נוספת. פקד כהן סיפרה כי מיד אחרי שסיימה לגבות את הודעתו, ב"סמול טוק" שניהלו, סיפר לה העובד שמעבר למה שכבר אמר ראה גם את ראש המוסד דאז יוסי כהן מגיע לדירה. "כנראה הונחינו לגבות ממנו עוד הודעה", הסבירה העדה.

יוסי כהן, ראש המוסד המיועד, מתבונן בראש הממשלה בנימין נתניהו משיב לשאלות ועדת הכלכלה של הכנסת, 8.12.15 (צילום: יונתן זינדל)

עו"ד חדד שאל את פקד כהן מדוע ההודעה הנוספת, שנועדה רק לצורך המידע בדבר ביקוריו של ראש המוסד בדירה של פאקר, כוללת את כל שאלות הפתיחה בדבר תפקידו של מוסר העדות וכדומה, כמו ההודעה הראשונה. "אין לי תשובה לזה", אמרה פקד כהן.

"בואי נראה עוד כמה אנומליות", אמר עו"ד חדד וציין כי מיד לאחר אזכור שמו של ראש המוסד קיבלה פקד כהן הנחייה שלא להעלות את שמו של יוסי כהן כשתחקור את קליין. פקד כהן אישרה זאת וכן אישרה כי בכל עשר שנותיה כחוקרת מעולם לא נאמר לה שלא להעלות שמו של אדם מסוים בחקירה.

"את יודעת למה רצו להגן על יוסי? שאלת שאלות?", התעניין עו"ד חדד.

"לא", השיבה פקד כהן.

אותה תופעה התקיימה גם במקרה של הקונסיירז' הנוסף שמסר הודעה: שתי הודעות, זהות לחלוטין, למעט ביקוריו של ראש המוסד בדירה של פאקר. בהודעה הראשונה כהן לא מוזכר ואילו בהודעה השנייה הוא מוזכר. פקד כהן טענה כי פעלה על פי ההנחיות שקיבלה. היא הכחישה שמחקה דבר כלשהו מההודעה הראשונה אך הודתה כי אין לה הסבר כיצד קרה שהיא הפנתה פעמיים את אותן השאלות בדיוק לעובד המלון, והוא השיב פעמיים באותן המילים בדיוק, כולל שגיאות ההקלדה, כל זאת למעט בעניינו של כהן.

"יכול להיות שהעתקתם את החלק הראשון מהודעה להודעה?", שאלה השופטת רבקה פרידמן-פלדמן. "אני לא עושה את זה", השיבה פקד כהן. "אני לא יודעת, אני לא עושה את זה אף פעם ואין שום סיבה שאני אעשה את זה פה".

ג'יימס פאקר (צילום מסך)

ג'יימס פאקר (צילום מסך)

אותה התופעה חזרה בשלישית בחקירת קצין הביטחון של המלון. שם נגבו שלוש הודעות, שתיים מהן בידי פקד כהן, ושוב חזרה על עצמה ההפרדה בין ההודעה שמזכירה את ראש המוסד לבין ההודעה שמשמיטה את אזכורו.

"האם אתה מכיר אורחים של מר פאקר?", נשאל הקב"ט באחת ההודעות שמסר והשיב: "לא את כולם, אני מכיר את יאיר הבן של ביבי". "האם אתה מכיר אורחים של מר פאקר?", נשאל הקב"ט בהודעה נוספת שמסר והשיב: "לא את כולם, אני מכיר שניים, את יאיר נתניהו הבן של ביבי ואת ר' המוסד יוסי כהן".

"אני לא יודעת למה זה מפוצל", אמרה פקד כהן. "כנראה שזו הנחיה שקיבלנו, לעשות הפרדה בין עדות עם אזכור של השם לבין עדות שתהיה בלי אזכור של השם". פקד כהן התעקשה כי בכל מקרה היא עצמה לא ביצעה את העריכות וההעתקות. "אם שאלתי שאלות, אני לא עורכת ולא גוזרת", אמרה, "אין שום סיבה שאני אעשה את זה".

"לך לא", אישר עו"ד חדד. "למפקדים שלך ודאי שיש: הם חשבו שאם השם של יוסי כהן יעלה היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט יעצור את הבדיקה". עו"ד חדד שיגר את התזה הזו לאוויר אולם משפט המו"לים ללא גיבוי ראייתי כלשהו. פקד כהן העידה כי לא שמעה על הסיבה הזו מעולם.

"שאלת למה צריך אותו בנפרד? למה כל המשחק הזה. שאלת?", התעניין עו"ד חדד.

"את עצמי", השיבה פקד כהן והוסיפה כי חשבה שזה "משונה ומוזר".

דיווח בחדשות 12 על התכשיטים שקנו המיליארדרים מילצ'ן ופאקר לשרה נתניהו, 15.11.21 (צילום מסך)

דיווח בחדשות 12 על התכשיטים שקנו המיליארדרים מילצ'ן ופאקר לשרה נתניהו, 15.11.21 (צילום מסך)

מוזרויות נוספות מצא עו"ד חדד גם בחקירה של הדס קליין. כאמור, טרם החקירה קיבלה פקד כהן הנחיה ממפקד היחידה תנ"צ כורש בר-נור לא להעלות את שמו של ראש המוסד. קליין עצמה, טען עו"ד חדד, נלקחה לשיחה לא מתועדת בחדרו של מפקדה של כהן נצ"מ מומי משולם טרם הובאה לחקירה הרשמית אצל פקד כהן. בנוסף, קיבלה כהן הנחיה רק לגבות בעל פה את גרסתה של קליין בלי לדאוג לקבל התכתבויות מהטלפון שלה, הנחיה שהיא עצמה אישרה כי אינה שגרתית.

"הבטן שלך לא עמדה בזה", אמר עו"ד חדד לפקד כהן. "הבטן שלך לא אפשרה לך להמשיך עם התיק הזה, עזבת אותו". "אני לא עוזבת תיקים לבד", היתה תשובתה של פקד כהן.

"את הבעת תרעומת על מה שקורה פה, חשבת שזה זר ומוזר ולכן לא המשכת עם התיק הזה. 'התפוטרת' כמו שאומרים אצל הילדים", ניסה עו"ד חדד פעם שנייה, אך קיבל את אותה התשובה.

"פתאום ליזו החוקרת המצוינת, המצטיינת, שמעלה שאלות, פתאום לוקחים אותה ושמים אותה בצד כי היא לא מתאימה לתבנית", טען עו"ד חדד. "היא פועלת רק לפי ההנחיות. אותה לא לוקחים לחדר הצדדי לשאול את הדס שאלות".

"מה שאתה מתאר לא קשור למציאות", שללה פקד כהן.

גם במענה לשאלת השופטים האם ביקשה לעזוב את החקירה השיבה פקד כהן בשלילה, אך עו"ד חדד לא אמר נואש. הסנגור של נתניהו טען כי פקד כהן רצתה "להקיא את הדברים" שבערו בבטנה והעלתה את הסתייגויותיה בפני מפקדיה. כהן הסכימה רק לאשר כי בפגישות סיעור המוחות של הצוות שלה כל אחד חופשי לומר את דעתו אך טענה כי אינה זוכרת אם הביעה את ההסתייגויות שאליהן מתייחס עו"ד חדד.

"האם באופן כללי התרעת על התנהגות לא תקינה בתיק?", שאלה ישירות השופטת פרידמן-פלדמן.

"לא", השיבה פקד כהן.

"את לא חושבת שזה נכון מקצועית לפעול בצורה הזו", התעקש עו"ד חדד.

"זה לא כמו שהתנהלתי עד אותו זמן", אישרה כהן.

"זה לא מתקבל על הדעת, נכון?", חידד הסנגור.

"נכון", אישרה כהן.

"את שוטרת סופר ישרה וסופר מקצועית ושמה פס על שיקולים פוליטיים או שיקולים שלא מעניינים אותך. לך יש וקטור אחד - חקר האמת, נכון?", אמר עו"ד חדד.

"נכון", אישרה כהן.

"וכשאת רואה שפתאום יש עוד וקטורים הבטן שלך כואבת, נכון?", שאל עו"ד חדד.

"את המחשבות שלי אני יכולה להשאיר לעצמי", השיבה כהן. "ובסוף אני ממלאת אחר ההוראות. זה לא שבאתי לכורש ואמרתי לו 'תקשיב...".

"אני לא חושב שזה קרה ככה, אבל כן דיברת עם חבקין וכן דיברת עם שוטרים אחרים, וכולם ידעו שדעתך לא נוחה ממה שקורה ולכן לקחו אותך והוציאו אותך מהצוות שמטפל בתיקים האלה", הטיח עו"ד חדד בעדה.

"לא מכירה שזו הסיבה", אמרה כהן אך לא סיפקה סיבה חלופית.

הנאשם עסוק

לאחר סיום חקירתה של העדה דנו הצדדים בסדר העדים בשבועות הקרובים, זאת לנוכח הודעתו של עו"ד חדד מחודש דצמבר האחרון כי אין באפשרותו להכין את חקירתם של כתריסר עדים בפרשות "תיק 1000" ו"תיק 2000" שכן ראש הממשלה בנימין נתניהו טרוד בניהול המלחמה בעזה ואינו יכול לספק את גרסתו לעדויותיהם.

"מבחינת סדר היום [של נתניהו], הדברים הם כפי שהם היו?", התעניין השופט שחם. "כן, יותר", השיב עו"ד חדד. "בלתי אפשרי".

הסנגור של נתניהו הציע "רעיונות יצירתיים" כמו הקדמת עוד כמה מעדי "תיק 4000" שנותרו, כדי לדחות את חקירתם של העדים שלגביהם דרושה תשומת לבו של ראש הממשלה הנאשם בפלילים. "יכול להיות שתהיה הפסקת אש", הביע הסנגור תקווה ובהמשך הוסיף: "לדחות את הבעיה זה לא רעיון רע".

"גם זה ייגמר באיזשהו שלב", העיר השופט שחם. ובאמת, חקירת יתרת עדי "תיק 4000" צפויה להימשך כשלושה שבועות. מה יעשו אם גם אז נתניהו יהיה עסוק מכדי להכין את סנגורו לחקירת העדים המהותיים? עו"ד חדד לא השיב על כך. "גם המלחמה תיגמר", אמר, "אנחנו מתגלגלים בינתיים".

67104-01-20

להורדת הקובץ (PDF, 747KB)

משפט המו"לים