חקירתו הנגדית של תת-ניצב בדימוס אלי אסייג במשפט המו"לים נמשכה היום (15.1) וכללה חזרה פעם אחר פעם על תשובה אחת: "לא זוכר".

קצין המשטרה הבכיר, שעמד בראש צוות החקירה המיוחד שהוקם לצורך פיצוח הפרשה המכונה "תיק 4000", נשאל היום על שלל אירועים ומחדלים הקשורים לחקירות של שני עדי המדינה בתיק, שלמה פילבר וניר חפץ, ב-2018, אך השיב בעיקר באמירות כלליות על העקרונות שמנחים אותו ואת פקודיו במשטרה. בכל פעם שעו"ד בעז בן-צור ירד לפרטי הפרטים של האירועים אמר אסייג כי אינו מכיר, אינו יודע ובעיקר אינו זוכר את שאירע בחקירה.

בשבוע שעבר בחקירתו הראשית נשאל אסייג על האופן שבו נחקר נאשם מספר 1 בתיק, ראש הממשלה בנימין נתניהו. "אני חושב שאִפשרנו לו לבוא לידי ביטוי. לנאום", השיב אז אסייג, "רוב התשובות שלו היו 'לא זוכר'". היום, אחרי אחת הפעמים שאסייג עצמו השיב ב"לא זוכר" סינן לעברו הסנגור בן-צור: "אחרי זה נספור כמה פעמים החוקרים אמרו פה 'לא זוכר' מול אלה שאמרו בחקירה, ונעשה השוואה".

ובכל זאת, התייחס אסייג גם להאשמות קונקרטיות שהטיח בו עו"ד בן-צור.

הקצין הבכיר הכחיש כי חוקריו דחפו את פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת שמינה נתניהו, להפליל את ראש הממשלה כדי להציל את עצמו. "בשום פנים ואופן", אמר אסייג בהקשר זה, "דבר אחד רצינו לדעת וזה נאמר בכל הדיונים וכל הישיבות, להגיד רק את האמת".

אסייג אישר גם כי היו תקלות לאורך החקירה, כמו אי תיעוד חלק מעדות המדינה של פילבר, דווקא החלק שבו פירט לראשונה על מה שמכונה "פגישת ההנחיה". "המדיניות היא לתעד כל דבר בכל מקום", אמר, "ואם זה לא נעשה, זה סוג של פספוס".

יו"ר האופוזיציה ונאשם מס' 1, בנימין נתניהו, מגיע לחקירה הנגדית של עד המדינה שלמה פילבר, 17.5.22 (צילום: יונתן זינדל)

יו"ר האופוזיציה ונאשם מס' 1, בנימין נתניהו, מגיע לחקירה הנגדית של עד המדינה שלמה פילבר, 17.5.22 (צילום: יונתן זינדל)

לפי אסייג, העדות של פילבר על אותה "פגישת הנחיה" היתה מכרעת. "כל הסיפור של פילבר זה פגישת ההנחיה", אמר. "הרי לא היינו עושים הסכם עד מדינה אם לא היה הסיפור הזה, כל ההסכם היה על סיפור ההנחיה".

לפי עדות המדינה של פילבר, וכתב האישום שהוגש בעקבותיה, ראש הממשלה ושר התקשורת דאז בנימין נתניהו מינה אותו לעמוד בראש משרד התקשורת, והנחה אותו להיטיב עם שאול אלוביץ' מבחינה רגולטורית. אלוביץ', נאשם מספר 2 בתיק, היה אז בעל השליטה בחברת בזק, החברה הגדולה ביותר שעליה פיקח משרד התקשורת. כחלק מקבוצת בזק היה אלוביץ' בעל השליטה גם באתר "וואלה". לפי כתב האישום, אלוביץ' ובת זוגו, נאשמת מס' 3 איריס אלוביץ', פעלו כדי לספק לנתניהו ורעייתו סיקור על פי רצונם באתר "וואלה" ובתמורה קיבלו ממשרד התקשורת הטבות רגולטוריות בשווי מאות מיליוני שקלים.

מיד לאחר שפילבר מונה לעמוד בראש המשרד, פעל המנכ"ל החדש לקדם את אישור עסקת בזק-yes, עסקת בעלי עניין שדרשה אישור של משרד התקשורת והזרימה לכיס הפרטי של אלוביץ' מאות מיליוני שקלים. מבחינת כתב האישום, זו הפעולה המשמעותית הראשונה שביצע פילבר בהתאם לאותה הנחיה שקיבל מנתניהו. ובכל זאת, הציג עו"ד בן-צור בפני אסייג, פעולות חקירה רבות שהיו דרושות כדי לאמת את גרסתו של פילבר על "פגישת ההנחיה" לא בוצעו.

"יכול להיות שבחוכמה בדיעבד, שהיום אנחנו מנתחים ובודקים, יכול להיות שיש מקרים שפספסנו. אני לא פוסל", העיד אסייג

"הנחיתי את האנשים, כמו בכל תיק, לפרק את העדות ולנסות ולחזק את העדות של העד פילבר בראיות עצמאיות", טען אסייג, מה שהקפיץ את הסנגור עו"ד בן-צור. "כשאתה אומר לנסות 'לחזק', אתה כבר לוקח פוזיציה", אמר לו. "הכוונה היא כמובן לאמת את הגרסה שלו ולוודא שהוא אכן דובר אמת ולתמוך או לא לתמוך בגרסה שלו", תיקן את עצמו אסייג.

עו"ד בן-צור הטיח בפני אסייג כי חוקריו לא ניתחו כראוי את האיכונים, המסרונים,  תרשומות היומנים ומחקרי התקשורת שהיו בידם, שכן לו היו עושים זאת היו מגלים כי גרסתו של פילבר כאילו קיבל מנתניהו את ההנחיה להיטיב עם אלוביץ' ב-7 או ב-8 ביוני 2015 אינה הולמת את המציאות. "יכול להיות שבחוכמה בדיעבד, שהיום אנחנו מנתחים ובודקים, יכול להיות שיש מקרים שפספסנו. אני לא פוסל", העיד אסייג. "אני לא מכיר חקירה שלא היו בה פספוסים, שלא היו בה חוסר דיוקים כאלה או אחרים. כמובן בתום לב, בשל עומסים וריבוי משימות".

אחרי שעו"ד בן-צור הציג לאסייג עוד ועוד עדויות שהוא וצוות ההגנה שלו דלו מתוך חומרי החקירה, מהן עולה כי הפגישה של פילבר ונתניהו לא היתה יכולה להיות במועד שטען פילבר, אמר אסייג: "בזמן אמת לנו זה הסתדר [הגרסה של פילבר; א"פ]. אנחנו מבינים שראש ממשלה ממנה מנכ"ל הוא מן הסתם צריך לפגוש אותו, זה נראה לנו פעולה מתבקשת. בדיעבד, עכשיו, כשרואים את כל התמונה אז הפגישה כנראה לא היתה באותו יום, היתה ביום אחר, אבל אנחנו התעסקנו יותר עם המהות, עם הפעולות שעשה פילבר לאחר הפגישה, וזה מבחינתנו היה הדבר היותר משמעותי".

שלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר ועד מדינה במשפט המו"לים, מגיע ליום הראשון של חקירתו הנגדית בידי סניגורי נאשם מס' 1, בנימין נתניהו; ביהמ"ש המחוזי בירושלים, 10.5.22 (צילום: ראובן קסטרו)

שלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר ועד מדינה במשפט המו"לים, מגיע ליום הראשון של חקירתו הנגדית בידי סניגורי נאשם מס' 1, בנימין נתניהו; ביהמ"ש המחוזי בירושלים, 10.5.22 (צילום: ראובן קסטרו)

בהמשך הוסיף אסייג ואמר: "מבחינתנו, אז, זה היה התאריך, על סמך מה שמסר לנו פילבר בעדות. בדיעבד העו"ד המלומד עשה עבודה יסודית ועלה על זה שזה בתאריך אחר. אנחנו, מבחינתנו, הסתדר לנו. אדם שממנה מישהו לתפקיד כזה בכיר, לפני שהוא מתחיל את התפקיד הוא מתדרך אותו, הוא מסביר לו מה הוא רוצה, זה היה לנו הגיוני".

"זה הסתדר לכם ומשם המשכתם", העיר השופט בר-עם בחיוך.

"כן", השיב אסייג. "אמת שפחות התייחסתי לתאריך ויותר התייחסתי למה הוא עומד לעשות. הוא רץ לאלוביץ', הוא רץ למפוקחים שלו, לקמיר [אלי קמיר, יועצו של אלוביץ'; א"פ], דורס את כל עובדי המשרד על מנת להשיג את המטרה והיעד הנכון".

"הו הו!", פלט עו"ד בן-צור.

"זה הסיפור", התעקש אסייג. "אני אומר, אנחנו פספסנו פה".

"אז תגיד פספסנו, היינו צריכים לעשות את זה", אמר עו"ד בן-צור.

"אנחנו, מבחינתנו, עשינו בדיקה", השיב לו אסייג.

"אני לא מתחבר לפרשנות של העורך-דין"

בחלקו השני של יום העדות נשאל אסייג על חקירתו של עד המדינה השני, דוברה של משפחת נתניהו לשעבר ניר חפץ. עו"ד בן-צור התמקד בתנאי החקירה של החשוד חפץ, לפני שהפך לעד מדינה, ועל כך שהיה עייף, רעב וסבל מבעיות בריאותיות. אסייג טען מנגד כי חפץ היה "חד, עירני, שולט", במעט הפעמים שראה אותו אישית בחדר החקירות, וכי קיבל מזון וטיפול רפואי כראוי.

אחרי שאסייג אישר כי אסור לחוקר בתכלית האיסור להשתמש במצבו הרפואי של נחקר לצורכי החקירה הציג לו עו"ד בן-צור קטע מהחקירה של חפץ מה-20.2.2018. ביום החקירה הזה שב והפנה חפץ את החוקר יניב פלג ל"תשובה אחד", כלומר לתשובה הראשונה שסיפק באותו היום ולפיה מסר כבר את גרסתו. בפועל, משמעות הדבר היא שמירה על זכות השתיקה. במקביל התלונן חפץ על הגירודים בכל גופו כתוצאה מעקיצות הפרעושים במתקן המעצר שבו לן.

עד המדינה ניר חפץ בבית-המשפט המחוזי בירושלים, 13.12.2021 (צילום: יונתן זינדל)

עד המדינה ניר חפץ בבית-המשפט המחוזי בירושלים, 13.12.2021 (צילום: יונתן זינדל)

כשחפץ שב והשיב לחוקר פלג "תשובה אחד" פנה אליו החוקר ואמר לו: "תשובה אחד. שווה לך את כל הגירודים האלה והבלאגן הזה והסבל הזה והחוסר שינה הזה?". "זה מגרד בטירוף", אישר חפץ. "תשובה מספר אחד שווה לך את זה?".

כשפלג נחקר במשפט המו"לים הוא טען תחילה כי כלל לא קישר בין מצבו הבריאותי של חפץ לאי מתן גרסה. "אני שואל אותו שאלה פתוחה", טען. אחרי שהשופט עודד שחם התערב ואמר לו: "אדוני עשה קשר בין השניים. אם לא ייתן את תשובה מספר אחת אז מה, יתנו לו לנשום? יטפלו במצבו הרפואי? זה לכאורה מה שמשתמע", השיב פלג: "אני מקבל את הפידבק של בית-המשפט המכובד, אבל הוא היה חשוד בפלילים, לא נתן גרסה, ויש לזה משמעות".

היום, כשאותו דיאלוג בין פלג לחפץ הוצג למפקד צוות החקירה אסייג, התכחש הקצין הבכיר לעצם הקישור בין מצבו הבריאותי של חפץ לשמירתו על זכות השתיקה. "אני לא מתחבר לפרשנות של העורך-דין", אמר. "הוא ראה רופא ב-20.2, אני לא רואה איך זה מתכתב בין זה שהוא רוצה לגרום לו לסבול ושולח אותו לבית המעצר ודואג שיהיה לו רופא [...] לי לא מסתדר הקטע של החוקר הזה, שלתפיסתך עושה מה שעושה לבין זה שהוא שולח אותו לראות רופא בסוף היום".

ניכר היה כי השופטים אינם משתכנעים מתשובתו זו של אסייג.

מחר תימשך חקירתו הנגדית.

67104-01-20

להורדת הקובץ (PDF, 685KB)

משפט המו"לים