ערוץ 14 הגיש תביעת דיבה בסך 280 אלף שקלים נגד אתר "וואלה" ועורך מדור הברנז'ה באתר, דוד ורטהיים.

לפני כשבועיים צייץ ורטהיים בחשבון הטוויטר הפרטי שלו: "מומלץ לשים לב: ערוץ 14 לא מכסה את משפחות החטופים. אתמול הייתה עצרת בצהריים וכולם שידרו משם - מלבד 14. מאוחר יותר התקיימה צעדה סמלית ואז בערב מסיבת עיתונאים בזמן המהדורה ממנה - 11, 12, ו-13 שידרו. 14 לא שידרו כלום. גם לא שלחו כתב. למעשה לא הזכירו במילה".

באותו היום פרסם ורטהיים במדור הברנז'ה של "וואלה" ידיעה תחת הכותרת "'עושים לנו סלקציה'; בערוץ 14 מתעלמים ממשפחות החטופים". לפי כותרת המשנה של הידיעה, "בערוץ התעלמו מעצרת החטופים ששודרה בשאר הערוצים והודפים כל הצעה לאייטמים עם נציגי משפחות שנוקטות בקו של 'להחזיר את כולם הביתה עכשיו'".

עוד באותו היום צייץ ורטהיים ציוץ נוסף שבו כתב: "בהמשך ל(אי) סיקור משפחות החטופים ב-14: מדובר בפשע רציני יותר. משיחות שעשיתי עם כמה משפחות, מתברר שבערוץ ממש עושים סלקציה עריכתית: הודפים ובולמים כל הצעה לראיונות/אייטמים עם נציגי משפחות שרוצות להחזיר את כולם הביתה עכשיו (כמו שאומרת הסיסמה) - ומתעדפים את מי שרוצה להחזיר אותם הביתה, אבל 'לאו דווקא עכשיו'".

כעבור כמה ימים פרסם ורטהיים ידיעה נוספת ב"וואלה", הפעם תחת הכותרת "עכשיו זה רשמי: ערוץ 14 עם הסיקור הנמוך ביותר לחטופים - ובפער". לפי כותרת המשנה של הידיעה "בדיקה שנערכה על ידי יפעת מחקרי מדיה מאששת טענות קודמות על תת-סיקור החטופים בערוץ המזוהה עם נתניהו. בערוץ 12 מספר האייטמים הגבוה ביותר בנושא - פי 2.2 יותר מאשר ב-14. גם במונחי זמן שידור ונוכחות בפריים טיים, 14 הרחק מאחור".

"הפרסומים הנרחבים מושא תביעה זאת הסבו לערוץ 14 פגיעה קשה בשמו הטוב ובפעילות העסקית שלו", נטען בכתב התביעה. "פרסום אמירות חוזרות ופוגעניות, לפיהן ערוץ 14 נמנע מלסקר את משפחות החטופים ומאבקן להשבת יקיריהם או עושה 'סלקציה' ובוחר לראיין משפחות מסוימות, הינו מנוגד בתכלית לקו השיטתי של שידורי ערוץ 14 מתחילת המלחמה, ונועד לזרוע פילוג וקיטוב בציבור, תוך שערוץ 14 משמש עבור הנתבעים וו לתלות בו את האג'נדה הפוליטית שלהם".

לדברי הערוץ "בני משפחה של החטופים מרואיינים בתוכניות השונות בערוץ 14 והערוץ מסקר את הפעילויות השונות שנעשו בארץ כדי לקדם את החזרתם. כל  העוקב אחר שידורי הערוץ מתרשם בנקל כי הערוץ מקדיש חלק משמעותי משידוריו לכיסוי החטופים ובני משפחותיהם".

בתביעה, שהוגשה בידי עורכי הדין יגאל דנינו ושרית בר, נטען עוד כי לאחר הפרסום הראשון, בטוויטר, פנתה כתבת ערוץ 14 מיר יונה בתגובת טוויטר אל ורטהיים ויידעה אותו כי דווקא נכחה באירועי משפחות החטופים. היא אף צירפה סרטון המעיד על כך, אולם הציוץ של ורטהיים נותר על כנו.

בכתב התביעה נטען כי ורטהיים המשיך וטען בפרסומיו כי ערוץ 14 נמנע מלסקר את משפחות החטופים אחרי שכבר קיבל את הפנייה מכתבת ערוץ 14 ואמור היה לדעת כי האמת שונה.

יצחק מירילשווילי (צילום: רונן גולדמן, רשיון CC BY-SA 3.0)

יצחק מירילשווילי (צילום: רונן גולדמן, רשיון CC BY-SA 3.0)

לגבי הפרסום הרביעי, על בדיקת חברת יפעת מחקרי מדיה, בערוץ 14 טוענים כי בפרסום זה ורטהיים ו"וואלה" נסוגים מטענתם המקורית בדבר היעדר סיקור ומחליפים אותה בסיקור מועט. בנוסף, מציינים בכתב התביעה, "לפי נתוני 'יפעת', ערוץ 14 נמצא במקום השני בשיעור האייטמים ששודרו בפריים טיים (מתוך כל האייטמים ששודרו), וכן הדבר באורך האייטם הממוצע - שני נתונים שמראים את הרצינות שבהם ערוץ 14 מתייחס לעניין זה".

טרם הוגש כתב הגנה אולם במענה למכתב התראה שנשלח לוורטהיים ו"וואלה" נמסר בשמם, באמצעות עורכי-הדין יורם מושקט ואוריין אשכולי, כי הם עומדים על טענותיהם. "ערוץ 14 לא שידר מהעצרת המרכזית של משפחות החטופים שנערכה ביום 14.11.23", טענו ב"וואלה", "[...] ערוץ 14 לא שידר ממסיבת עיתונאים שנערכה ביום 14.11.23 בשעות הערב [...] כתב ערוץ 14 תיאם מול לשכת נתניהו שאלה במסיבת העיתונאים שנערכה. במסיבת העיתונאים הראשונה של מטה החטופים, הופסק השידור עם דבריו של רונן צור, דובר המטה ומתנגד נתניהו. נציגי משפחות החטופים טענו לבחירה סלקטיבית של מרואיינים לשעות הפריים טיים של הערוץ, אליהן מצליחה להיכנס טל גלבוע, המקורבת למשפחת נתניהו".

במכתב התשובה למכתב ההתראה מדגישים ורטהיים ו"וואלה" כי לא טענו שלא מגיעים כלל מרואיינים מקרב בני משפחות החטופים לערוץ 14. טענה נוספת שמועלית במכתב היא כי בערוץ 14 מבקשים להשתיק ביקורת לגיטימית שנמתחת עליהם.

56468-11-23