עיתונאי רשת TRT הטורקית חמזה נעאג'י, ערבי תושב מזרח ירושלים, נעצר ונחקר בחשד לסיוע לטרור אחרי שפרסם תצלום ובו הכיתוב: "חלומות של שנת אחר-צהריים". בתצלום נראה מחבל חמאס ליד יהודיה קשישה המסמנת בידה לאות ניצחון. לדברי עורך-דינו, משמעות הביטוי אינה חיובית אלא בדיוק להיפך: "חלומות בלהה". הצילום התפרסם ב"סטורי", שנעלם לאחר 24 שעות, אולם היה מי שהספיק ללכוד צילום מסך שלו.

צילום המסך הופיע בטוויטר בחשבון של המשתמשת Moran T, כולל תרגום מילולי לעברית של הכיתוב בערבית. העיתונאי החרדי ידידיה אפשטיין, המפעיל ערוצים ברשתות החברתיות תחת השם "חדשות מהרגע", דיווח על כך למשטרה וביום שישי הצלם נעאג'י נעצר.

הפרסום של חמזה נעאג'י עם הכיתוב "חלומות של שנת אחה"צ" (צילום מסך)

הפרסום של חמזה נעאג'י עם הכיתוב "חלומות של שנת אחה"צ" (צילום מסך)

"מאז שהוא פרסם את הסטורי במשך כמעט חודש בדקתי כל הזמן איפה הוא נמצא", כתב אפשטיין בטוויטר, "והיום כשהוא חזר לירושלים ישר עדכנתי את המשטרה איפה הוא בדיוק במזרח ירושלים והוא נעצר ע"י המשטרה בתוך מספר דקות, במשטרה לא מתכוונים לוותר לו ומתכוונים להילחם ביד קשה בכל מי שמסית ברשתות".

אפשטיין הוסיף לדיווח שלו גם תצלום של נעאג'י ואת השאלה "מה אתם חושבים שצריך לעשות לו?". אחד המגיבים, "אוהב את כל עם ישראל ימנים ושמאלנים", כתב כי נעאג'י "צריך למות". מגיב אחר, ישראל כהן, כתב: "מה שעשו לכל הנאצים ועוזריהם". מגיבה בשם נעמי רחליס כתבה: "תכלס עדיף לדווח לנערי גבעות, הם יעשו את העבודה טוב יותר מכל אחד אחר", וכן הלאה.

TRT היא רשת הטלוויזיה הציבורית של טורקיה. לדברי יאיר גרין, עורך-דינו של נעאג'י, גם אם בישראל לא מחבבים בימים אלה את הטורקים או את נשיאם רג'פ טאיפ ארדואן, אין בכך כדי להצדיק מעצר של עיתונאי רק בשל היותו עובד הרשת הטורקית.

לדברי עו"ד גרין, מעצרו של נעאג'י נעשה בזמן שהעביר שידור חי בירושלים. שוטר שאל אותו עבור מי הוא מצלם, נעאג'י השיב כי הוא מצלם עבור הרשת הטורקית TRT והציג לו את תעודת לע"מ שלו והשוטר עצר אותו ולקח אותו לתחנת המשטרה בנווה יעקב. נעאג'י הוחזק שם במשך כחמש שעות עד ששוחרר בערבות למעצר בית בן חמישה ימים. מכשיר הטלפון הנייד שלו הוחרם בידי המשטרה. לאחר שנעצר פורסם תיעוד של נעאג'י כשהוא אזוק בידיו על רקע דגל ישראל, כפי שנוהגת המשטרה לעשות במעצרים של ערבים ישראלים מאז החלה המלחמה.

"המעצר שלו הוא בלתי חוקי בעליל כי לא היתה סיבה לעצור אדם שמבצע את תפקידו", אומר עו"ד גרין. כשהוא מתבקש להתייחס לפרסום של נעאג'י עם הכיתוב "חלומות של שנת אחה"צ" מדגיש בא-כוחו כי נעאג'י הכחיש בחקירתו שהתכוון להסית נגד מדינת ישראל וכי מדובר בביטוי בערבית שמשמעו חלומות זוועה או חלום בלהות.

ואמנם, גם מי שאינו דובר את השפה יכול בנקל להבין את משמעות הביטוי על-ידי שימוש במנוע החיפוש ומנוע התרגום של גוגל. גם מומחה לתקשורת בחברה הערבית ששוחח עם "העין השביעית" אישר כי זו משמעות הביטוי.

עמיתו של נעאג'י, העיתונאי פהמי שתווי, אומר כי הצלם חושש בימים אלה לחייו בשל הטענות כאילו הסית נגד מדינת ישראל.

"היינו באמצע הלייב כשזה קרה", אומר שתווי ל"העין השביעית". "המשטרה יכלה לקרוא לחמזה מהבית, לא באמצע עבודה. הוא לא מסכן את עם ישראל בלייב שאנחנו עושים. זה היה ממש משפיל, לא בגלל דגל ישראל, בגלל שהוא אזוק, כאילו אנחנו מדינה בלי חוק".

לשתווי טענות נגד אפשטיין, שלדבריו מסית נגד עמיתו. "חמזה היום מרגיש שהוא בסכנה, יש הרבה תגובות להרוג אותו. ידידיה ממשיך להסית, אפילו אמר שהוא תומך בטרור. איך אתה יכול להגיד דבר כזה? אנחנו באמת מרגישים בסכנה בגלל התגובות. תגובות ממש מסוכנות".

אפשטיין, בשיחה עם "העין השביעית", טוען באופן כללי כי נעאג'י "תמך ברצח והסית" זאת משום שהוא מפרסם ברשתות החברתיות "רק את מה שישראל עושה לחמאס". כשעומת עם העובדה כי פירושו של הביטוי "חלומות של שנת אחה"צ" הוא "סיוטים", התעקש אפשטיין כי מטרת הפרסום של נעאג'י ברורה, הסתה ותמיכה בטרור, והוסיף כי הוא סומך על המשטרה. כשנשאל האם היה רואה הסתה בתצלום דומה שבתחתיתו הכיתוב "חלום בלהות" אמר אפשטיין לחתום לעיל "אני חושב שבאת עם צד מסוים" וניתק.

בהמשך, כשהתבקש להגיב לטענת עמיתו של נעאג'י כי הוא מסית נגד הצלם ומסכן את חייו מסר אפשטיין: "בשונה מחמאס אנחנו לא רוצחים אף אחד! אנחנו כן נחשוף כל אחד שתומך חמאס וכל מי שתומך ברצח וכל מי חוגג על החטופים שלנו, אנחנו העברנו את החומרים למשטרת ישראל שעצרה אותו בכל מצב אנחנו לא נפגע לא בו ולא באף אחד אנחנו מדינת חוק ואני סומך על משטרת ישראל שתמצה את הדין איתו!".

ממשטרת ישראל נסמר בתגובה: "החשוד נעצר בסוף השבוע האחרון, לאחר שפירסם דברי עידוד ותמיכה בארגון טרור חמאס ובמעשיו הרצחניים ברשת החברתית, והעלה תמונה של קשישה שנחטפה על ידי ארגון הטרור חמאס. בסיום חקירתו, הוחלט לשחררו בתנאים מגבילים ובהמשך התיק בעניינו יועבר לעיון והחלטת הפרקליטות כמקובל".