לוח השידורים של תחנות הרדיו והטלוויזיה בישראל השתנה ללא היכר בימים שמאז פרוץ הלחימה ב-7 באוקטובר. בעוד שהמלל כבש את רוב ערוצי הטלוויזיה המרכזיים, בתחנות הרדיו שאינן משדרות באופן רגיל אקטואליה ותכניות מלל המשיכו לנגן מוסיקה, אך רשימות ההשמעה השתנו בהתאם לרוח התקופה.

הנתונים שהופקו ושנמסרו באדיבות מדיה פורסט מגלים מהם השירים הישראלים המושמעים ביותר ומיהם האמנים הישראלים המושמעים ביותר, וחושפות את פערי הטעמים שבין העורכים המוזיקליים ב-30 התחנות האיזוריות שבבעלות מסחרית, לבין אלו של 9 התחנות הארציות של השידור הציבורי (תאגיד השידור וגלי-צה"ל).

השיר המושמע ביותר בשבוע הראשון לשידורי תקופת המלחמה הוא "אמן על הילדים" של חנן בן ארי. "אמן על הילדים" הוא גם השיר המושמע ביותר בתחנות הרדיו האיזורי. ברדיו הארצי, לעומת זאת, שיאן ההשמעות הוא השיר "אל תפחד" של אהוד בנאי. האמן המושמע ביותר בכלל התחנות הוא שלמה ארצי.

לוגו מדיה פורסט

בראש רשימת השירים המושמעים בכלל תחנות הרדיו, נמצא, כאמור, השיר "אמן על הילדים" של חנן בן ארי עם 107 השמעות. אחריו, בפער ניכר נמצא השיר "הלב שלי" של ישי ריבו, עם 74 השמעות. השירים הנוספים ברשימת המושמעים הם "מה אעשה" של ארז לב ארי עם 65 השמעות, "נחכה לך" של נתן גושן וישי ריבו עם 63 השמעות שחולק את המקום הרביעי והחמישי עם "שקיעות אדומות" של עדן חסון. אחריהם מדורגים "יהיה טוב" של עומר אדם ויסמין מועלם (62), "תחזור תחזור" של משינה, "לתת", של בועז שרעבי, "תנו לגדול בשקט" של שלומי שבת ומנחי ערוץ הילדים ו"אל תעזבי ידיים" של עקיבא – כל אחד עם 60 השמעות.

את העשירייה השניה מרכיבים "כשהלב בוכה" של שרית חדד (59), "אור גדול"  של אמיר דדון (59), "אל תפחד" של אהוד בנאי (58), "פרי גנך" של אביבה אבידן ואלי לוזון (57), "לראות את האור" של אפרת גוש (57), "יש לי אותך" בביצוע מירי מסיקה ומיקה משה (56), "גיבור של אמא" של משה פרץ (56), "זכיתי לאהוב" של עברי לידר (55), "אייכה" של שולי רנד (55) וסוגר את הרשימה השיר "התחנה הישנה" של טיפקס (54).

התמקדות בתחנות הרדיו הציבוריות, המשדרות בפריסה ארצית וכוללות 9 תחנות, מגלה את התמונה הבאה: בראש הטבלה ממוקם, כאמור, אהוד בנאי עם השיר "אל תפחד" שצבר 29 השמעות. מיד אחריו "מה אעשה" של ארז לב ארי עם 28 השמעות ואחריהם מאיר בנאי עם "לך אלי" (25), "חתונה" של ארז לב ארי (25), "היי שקטה" של ריקי גל (23), "שמור על העולם" של דוד דאור (23), "אייכה" של שולי רנד (23), "יחפים" של יסמין מועלם (23), "קטנתי" של יונתן רזאל ו"זכיתי לאהוב" של עברי לידר – עם 21 השמעות כל אחד.

התמקדות בגלגלצ, תחנת הרדיו הפופולרית בישראל, מגלה כי בשבוע הראשון למלחמה השיר המושמע ביותר היה "יהיה טוב" בביצוע יסמין מועלם שצבר 8 השמעות.  אחריו צעדו באותה תחנה "אף פעם לא לבד" של יסמין ביבי (7), "זכיתי לאהוב" של עברי לידר (6) ושורה של שירים שצברו חמש השמעות כל אחד ("עד מחר" של אביתר בנאי, "שלווה בארמונותייך" של רביד פלוטניק, "שיר לאמא" של אלון עדר, "חזקה מהרוח" של גלי עטרי, "מה אעשה" של ארז לב ארי, "יחפים" של יסמין מועלם ו"תחת כובד התפוח" בביצוע עדי בוטביקה).

בכאן ג' התמונה שונה באופן משמעותי. במקום הראשון עם 9 השמעות ניצב ארז לב ארי עם "מה אעשה" ואחריו ריקי גל ("היי שקטה"), עם 8 השמעות. איתה ממוקם "אם" של שמוליק קראוס, גם הוא עם 8 השמעות. אחריהם מדורגים "אל תפחד" של רותם בר אור ודניאלה ספקטור (7), "שמור על העולם" של דוד דאור (7), "אלה" של דפנה ארמוני (7), "יחפים", של יסמין מועלם (7), "אל תפחד" של אהוד בנאי (6), "שקט" של בלאגן (6) ו"שיר ללא שם" בביצוע של יהודית רביץ (6).

ברדיו האיזורי, הכולל 20 תחנות, מוביל חנן בן ארי עם "אמן על הילדים" בפער ניכר של 87 השמעות אל מול "הלב שלי" של ישי ריבו שצבר 58 השמעות. ריבו, יחד עם נתן גושן, מדורג גם במקום השלישי עם 56 השמעות לשיר "נחכה לך". אחריהם מדורגים "שקיעות אדומות" של עדן חסון (55), "אור גדול" של אמיר דדון (54), "יש לך אותי" של תיסלם (52), "יש לי אותך" של מירי מסיקה ומיקה משה (52), "ילדה של אב" של נתנאל (51), "בא מן השתיקה" של קובי אפללו ו"כשהלב בוכה" של שרית חדד עם 51 השמעות כל אחד.

בחזית האמנים המושמעים, ניצב, ללא הפתעה גדולה, שלמה ארצי שצבר 609 השמעות בתחנות הרדיו הארציות והאיזוריות בשבוע הראשון למלחמה. אחריו, עם 577 השמעות ממוקם אייל גולן ואחריהם בפערים של עשרות השמעות, אריק איינשטיין (564), שלומי שבת (529) ושרית חדד (519).

חנן בן ארי הוא האמן הממוקם במקום השישי ברשימת המושמעים ביותר, עם 453 השמעות ומיד אחריו "הפרוייקט של עידן רייכל" עם 450 השמעות. סוגרים את רשימת עשרת המושמעים בועז שרעבי (427), ריטה (360) וחיים משה (352).

רשימת השירים המושמעים איפשרה לזהות גם שמות של אמנים צעירים יותר שמספר שירים שלהם שלהם הצליחו להשאיר חותם, גם אם לא נכנסו לרשימת האמנים המושמעים ביותר. כאלה הם יסמין מועלם וישי ריבו.

לוגו אקו"םבנוסף על הנתונים שהוזכרו, ובאדיבות אקו"ם אנחנו מביאים את תמונת המצב שתועדה אצלם בשבוע הראשון ללחימה, ביחס למאה השירים המושמעים בתחנות הרדיו. הנתונים שסופקו באמצעות מערכת אקו"ם און אייר שבאמצעותה נעשה ניטור און ליין של השידורים.

השירים הנכללים ברשימה הם של תחנות הרדיו הארציות גלי-צה"ל וגלגלצ ותחנות תאגיד השידור וכן תחנות הרדיו האזורי לתאריכים שבין ה-8 באוקטובר לבין ה-14 באוקטובר. מאקו"ם נמסר כי הם אינם נוהגים למסור נתוני האזנה כמותיים.

 

מבצע / ת / ים שם היצירה  
בן ארי חנן אמן על הילדים
גראוכר דדי ליסטוונד עמית אחינו
ריבו ישי הלב שלי
לב ארי ארז מה אעשה
תורג'מן עקיבא אל תעזבי ידיים
גושן נתן וריבו ישי נחכה לך
בנאי אהוד אל תפחד
שוטי הנבואה קול גלגל
עטרי שי לי אצלנו בגן
עמדי עידן כאב של לוחמים
גראוכר דדי אחינו
תיסלם יש לך אותי
בן ארי חנן שבורי לב
גוש אפרת לראות את האור
חממה עובדיה אנא בכוח
לידר עברי זכיתי לאהוב
חדד שרית כשהלב בוכה
שרעבי בועז לתת
בנאי מאיר שער הרחמים
רביץ יהודית מישהו
פרץ משה גיבור של אמא
מועלם יסמין יחפים
כנר רביב רסיסים
דדון אמיר אור גדול
רנד שולי איכה
אפללו קובי בא מן השתיקה
שבת שלומי תנו לגדול בשקט
גל ריקי היי שקטה
כוורת שיעור מולדת
רובס דני פנים ושמות
ריטה ימי התום
שבת שלומי בגלל הרוח
רייכל עידן וגפן אביב קוצים
מסיקה מירי שיר תקווה
הפרוייקט של עידן רייכל ממעמקים
כספי מתי וגל ריקי מקום לדאגה
מסיקה מירי שיר לשירה
רזאל יונתן עדי קטנתי
שובל רון לפעמים
עטרי גלי מקיץ אל החלום
טסה דודו היה לי חבר היה לי אח
פוליקר יהודה דברים שרציתי לומר
ארזי ירדנה אתה לי ארץ
בן ארי חנן עטלף עיוור
בן ארי חנן אלוף העולם
שבת לאה חתיכת שמיים
גלרון נורית ילדות נשכחת
ביבי ענבל אף פעם לא לבד
חסון עדן שקיעות אדומות
בנאי אביתר עד מחר
הפרויקט של עידן רייכל מנעי קולך מבכי
ריטה מחכה
בניון עמיר כשאת עצובה
בלאגן שקט
אנקרי אתי רואה לך בעיניים
גדסי אבנר נפרדנו כך
דדון אמיר ורנד שולי בין קודש לחול
ברבי בניה מישהו איתי כאן
דיין יובל עד שתחזור
עטרי גלי וכהן סגיב מהמרחקים
ארצי שלמה תתארו לכם
הבנות נחמה SO FAR
דנקר רן ובוטנר עילי מה שלא הספקתי לומר
משינה ובנאי יוסי תחזור תחזור
ארצי שלמה אחרי הכל את שיר
בלומין מרינה ומנטש גיא ביחד
בן זקן עדן מנגינה
שבת לאה תמיד יחכו לך
טיפקס התחנה הישנה
קראוס שמוליק ווירצברג אילן רואים רחוק רואים שקוף
פוליקר יהודה עיניים שלי
לוי אושיק זה מכבר
פלוטניק רביד כל הזמן הזה
בנאי אביתר אבא
קינן רונה עיניים זרות
לוזון אלי גשם
עטרי גלי אין לי ארץ אחרת
בלומין מרינה חזקים ביחד
ריטה וקליינשטיין משי קחי לך
מוקי ילד של אבא
צברי שי מעליי דממה
ריבו ישי תוכו רצוף אהבה
ספקטור דניאלה כל הדברים היפים באמת
צנעני מרגלית עץ ירוק מפלסטיק
טסה דודו איזה יום
גבסו שי ארים ראשי
בניון עמיר ורביד מילי ניצחת איתי הכל
ארגוב זוהר ים של דמעות
איינשטיין אריק ילדים של החיים
קראוס שמוליק אחרי עשרים שנה
עמדי עידן חלק מהזמן
לב ארי ארז אנה אפנה
בנאי אהוד בלוז כנעני
איינשטיין אריק יש בי אהבה
שועלי ג'וני עכשיו
החברים של נטשה נאמר כבר הכל
חזה עפרה לאורך הים
וינו אלעד שרית ופירסטנברג חני דרכנו