העיתונאי אנס מוסא נעצר אמש בעת שסיקר הפגנה באום אל-פחם. במשטרה טענו כי לא הציג את עצמו כעיתונאי אך בסרטון שמתעד את רגע המעצר נשמעת קריאה לפיה מדובר בעיתונאי. לאחר כמה שעות שוחרר מוסא, בעוד מפגינים שנעצרו יחד איתו נותרו במעצר.

אתמול התקיימה באום אל-פחם הפגנה, שהוגדרה כצעדת מחאה נגד המתקפה הישראלית על עזה. בשונה מהרגיל, ההפגנה התקיימה בעיר פנימה ולא בצומת כביש ואדי-ערה. מתיעוד ההפגנה נראה כי כללה קריאות בגנות מעשי "הממשלה הציונית" וכרזות נגד המלחמה, בין היתר תצלום של ראש הממשלה בנימין נתניהו שעליו הולבש שפם של היטלר מעל הכיתוב "פושע מלחמה". בתיעוד ההפגנה, באופן חריג, לא נראים דגלים כלל. לא דגלי חמאס, לא דגלי התנועה האסלאמית ואף לא דגלי פלסטין.

יומיים קודם לכן הבהיר מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי כי שוטריו יגלו אפס סובלנות להפגנות הזדהות עם עזה, שם נהרגו לפי דיווחי משרד הבריאות הפלסטיני אלפי פלסטינים בהם נשים וילדים רבים.

"מי שרוצה להיות אזרח ישראל, אהלן וסהלן. מי שרוצה להזדהות עם עזה, מוזמן. אני אעלה אותו לאוטובוסים שמפנים לשם עכשיו", צוטט המפכ"ל ב"הארץ". "אין אישור לביצוע מחאות. [...] אנחנו לא במצב של להתחיל לתת לכל מיני כאלה לבוא להתעסק איתנו. רף הטיפול של אפס סובלנות הוא ברמה הכי גבוהה". מסרים דומים פורסמו בחשבונות המשטרה ברשתות החברתיות.

העיתונאי אנס מוסא, בחולצה האפורה, מחזיק בידו האחת מכשיר הקלטה ובשנייה מקרב מיקרופון לפיו של דובר בהפגנה, אום אל-פחם, 19.10.2023 (צילום: ללא קרדיט, על פי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)

העיתונאי אנס מוסא, בחולצה האפורה, מחזיק בידו האחת מכשיר הקלטה ובשנייה מקרב מיקרופון לפיו של דובר בהפגנה, אום אל-פחם, 19.10.2023 (צילום: ללא קרדיט, על פי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)

אמש קיימה המשטרה את הבטחת המפכ"ל ועצרה 11 מפגינים שהשתתפו בהפגנת המחאה באום אל-פחם.

בנוסף נעצר גם העיתונאי המקומי אנס מוסא, מייסד אתר "רואק". מתיעוד ההפגנה נראה בבירור כי מוסא עבד במקום כעיתונאי, הוא צולם מחזיק מכשיר הקלטה בידו האחת ובידו השנייה מקרב מיקרופון לאחד הדוברים בהפגנה. בסרטון שמתעד את רגע מעצרו נשמעת הקריאה "הוא עיתונאי תעזוב אותו! עיתונאי!".

בשיחה עמו מספר מוסא כי הגיע להפגנה כעיתונאי כדי לסקרה יחד עם צלם שליווה אותו, ובסוף ההפגנה, בעודו מחזיק את המיקרופון ומקליט את הדוברים, הגיעו השוטרים. "כשנכנסו אני לא ברחתי", הוא אומר, "כי אני עיתונאי". עם זאת, את תעודות העיתונאי שלו השאיר ברכבו כיוון שלא העלה על דעתו שהשוטרים ייכנסו לתוך אום אל-פחם. "אף פעם לא עשו את זה", הוא אומר, "הופתענו".

מוסא: "אמרתי להם כמה פעמים שאני עיתונאי ולא התייחסו. אמרו לי 'אתה תשלם על מה שאתה מסקר'".

"כשתקפו את המפגינים אני עמדתי בצד", מוסיף מוסא, "פתאום באו אלי שניים שלושה שוטרים, זרקו אותי על הרצפה. אמרתי להם שאני עיתונאי, אבל לא התייחסו לזה. היו לצדי נשים שאמרו להם לעזוב אותי כי אני מושתל לב. אני לא התנגדתי לשוטר שעצר אותי. אמרתי לו 'לאט לאט, אני משתף פעולה'. לקחו אותי לניידת, בניידת לעירון, בעירון שמו אותנו בצד על הרצפה בשיטה מאוד קשה ואמרתי להם שאני חולה ואני לא יכול להיות ככה אבל לא עניין אותם. אמרתי להם כמה פעמים שאני עיתונאי ולא התייחסו. אמרו לי 'אתה תשלם על מה שאתה מסקר'".

בהמשך נלקח מוסא יחד עם שאר העצורים לחדרה, שם לדבריו קיבלו יחס טוב יותר. מוסא נחקר באישון לילה, בנוכחות עורך-דין, ושב והבהיר כי הוא עיתונאי אשר נעצר בעת מילוי תפקידו. השוטרים טענו שהתקהל בהפגנה אסורה, השליך אבנים ותקף שוטר. "אמרתי להם 'הפגנה אסורה, מותרה, לא יודע - אני עיתונאי. זה לא מעניין אותי'", נזכר מוסא. הוא גם הכחיש כל מעשה של תקיפה או זריקת אבנים ודרש לראות הוכחות להאשמות הללו. השוטרים לא הציגו בפניו הוכחות.

לבסוף שוחרר בשעה חמש בבוקר למעצר בית חמישה ימים בעוד האחרים הובלו לבית-המשפט להארכת מעצרם.

זו הפעם השנייה בחייו שמוסא נחקר במשטרה. את דרכו העיתונאית החל בשנת 2008, בשבועון "סוות' אל-חק ואל-חורייה" שהיה שייך לפלג הצפוני של התנועה האסלאמית. בשנת 2014 עבר לעבוד בערוץ הטלוויזיה הפלסטיני אל-קודס, המזוהה עם חמאס. כשבשנת 2018 הכריז שר הביטחון דאז אביגדור ליברמן על סגירת הערוץ זומן מוסא לחקירה והובהר לו כי אסור לו להמשיך לעבוד בערוץ.

בהמשך הקים באום אל-פחם את אתר "רואק", שעוסק בעיקר בנעשה בעיר. עד השבוע מעולם לא נעצר, עוכב או ספג אלימות משטרתית.

במכתב ששיגרה אמש מנכ"לית מרכז אעלאם חולוד מסאלחה למפקד משטרת אום אל-פחם סנ"צ אייל שחר נטען כי בידם עדויות לפיהן מוסא ניסה להסביר לשוטרים כי הוא עיתונאי שמסקר את האירוע. במשטרה, לעומת זאת, מכחישים זאת.

הקצין ענאן זידאן מדוברות המשטרה, שעמד בקשר עם "העין השביעית", התעקש כי מוסא לא הזדהה כעיתונאי ולא פעל כעיתונאי אלא היה מפגין לכל דבר. כשנשלח אליו תצלום של מוסא מחזיק מיקרופון בעת אחד הנאומים תגובתו של הקצין זידאן היתה "עצור כמו כלבלב". מיד לאחר מכן מחק את הביטוי וכתב "לא לזה". כשנשאל מדוע כתב על מוסא כי הוא עצור כמו כלבלב לא השיב הדובר.

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "משטרת ישראל מטפלת באפס סובלנות ובנחישות חסרת פשרות בכל מי שפועל בניגוד לחוק ובזמן מלחמה מסית או מביע אהדה/תמיכה באויב. מדובר בחשוד שנעצר בגין הפרת הסדר הציבורי במהלך הפגנה לא חוקית. לציין שנשוא פנייתכם לא היה מזוהה כעיתונאי ולא הציג אף מסמך המצביע על היותו כזה".