התמיכה לה זוכה ישראל בזירה הבינלאומית מרגשת. זוועות החמאס לא הותירו את מנהיגי ומנהיגות העולם החופשי אדישים. המחויבות הבינלאומית משמעותית לא רק בשל הנאומים שנושאים ראשי מדינות העולם, אלא גם בגלל המשמעות האסטרטגית שלהם.

למחויבות של הקהילה הבינלאומית, ובראשה ארה"ב, להגן על מדינת ישראל תרומה אמיתית לביטחון המדינה. כשאנחנו מתמודדים לא רק עם ארגון טרור ברצועת עזה, אלא גם עם חיזבאללה, איראן ואולי אויבים נוספים באזור, יש משמעות מכריעה לעובדה שבצד שלנו הצבא החזק בעולם ובני בריתו.

השתיקה מצד מרבית המדינות הלא דמוקרטיות רועמת. החיבוק מצד המדינות הדמוקרטיות מחמם את הלב. ברית כזו בין דמוקרטיות מערביות נובעת מעקרונות משותפים, תפיסת עולם וערכים דומים. ולישראל, לפחות בינתיים, יש מקום של כבוד במועדון הדמוקרטיות המערביות.

אבל בשביל כבוד צריך לעבוד. אסור לנו להתבלבל ולחשוב שאפשר להחליש את רמת הדמוקרטיה או את איכותה, ושעדיין נהיה רצויים. העולם אינו סלחן למי שנותן לדמוקרטיה שלו להידרדר. ראו את הצניחה במעמדן הבינלאומי של טורקיה, הונגריה או פולין, זמן קצר אחרי שרמת הדמוקרטיה שם ירדה.

מי שהגנו על הדמוקרטיה בשנה החולפת עשו יותר מזה. הם הגנו לא פחות גם על ביטחון המדינה ועל עצם קיומה

רבים מהישראלים והישראליות שמחרפים את נפשם על הגנת המולדת בימים האחרונים, הגנו באדיקות במהלך השנה האחרונה על הדמוקרטיה הישראלית. עכשיו ברור כמה זה היה משמעותי. לא רק בגלל ערכי הדמוקרטיה, למרות שגם להם יש ערך אדיר למי שרוצים לחיות במדינה בה מגינים על זכויות וחירויות, שומרים על חופש הביטוי, ומאפשרים למוסדות הדמוקרטיים לפעול.

מי שהגנו על הדמוקרטיה בשנה החולפת עשו יותר מזה. הם הגנו לא פחות גם על ביטחון המדינה ועל עצם קיומה. התמיכה הבינלאומית לה אנו זוכים היום קשורה לעובדה שהדמוקרטיה הישראלית שרדה את המתקפה הקשה של השנה האחרונה.

הערכים והמוסדות הדמוקרטיים בישראל יצאו כמעט ללא פגע למרות הניסיון במהלך השנה האחרונה לחבל בהם. הרפורמה של השר לוין כיוונה בסיועו הנדיב של ח"כ רוטמן להפוך מן היסוד את סדרי המשטר בישראל. אם הייתה עוברת, הייתה הרפורמה מפילה מכה אנושה על הדמוקרטיה הישראלית. ובשל כך גם על ביטחון המדינה.

קו ישר עובר בין המציאות הפוליטית הפנימית בישראל, לבין מעמדה של ישראל בעולם, לבין ביטחון המדינה. במידה וישראל הייתה מבטלת את עצמאות בתי המשפט שלה, לדוגמא בהחלטה שהממשלה ממנה שופטים, ההשלכות היו הרסניות. המשמעות המיידית הייתה פגיעה אנושה בדמוקרטיה הישראלית ובמערכת האיזונים והבלמים שלה.

בלי דמוקרטיה אין לנו את הגב הבינלאומי שממנו אנחנו נהנים היום. במידה והרפורמה הייתה עוברת, נקודות התורפה של ישראל היו חושפות אותה לתוקפנות החייתית של שכנינו עוד קודם

הרפורמה לא רק הייתה מחריבה את הדמוקרטיה. היא הייתה גם מסכנת את ביטחון המדינה. אויבינו מריחים חולשה ויודעים לנצל אותה. בלי דמוקרטיה אין לנו את הגב הבינלאומי שממנו אנחנו נהנים היום. במידה והרפורמה הייתה עוברת, נקודות התורפה של ישראל היו חושפות אותה לתוקפנות החייתית של שכנינו עוד קודם.

במקרה שההתנגדות האזרחית הנרחבת לא הייתה מתרחשת ועוצרת את הרפורמה, לא מן הנמנע שבמקום מלחמת סוכות 2023, הייתה נופלת על מדינת ישראל כבר מספר חודשים קודם מלחמת פסח 2023.

הנאום של הנשיא ביידן היה מרגש בתמיכה שלו במדינת ישראל. הנשיא הדגיש את המחויבות האמריקאית לישראל, אבל באותה נשימה גם הבהיר מהי ישראל שהאמריקאים אוהבים - ומצפים לראות. הציפייה מצד נותני הטון בקהילה הבינלאומית שהתייצבו לצד ישראל כמו מזכ"ל האו"ם, נשיא צרפת וראש ממשלת אנגליה היא אותה ציפייה בדיוק. הם מצפים לראות ישראל שמקיימת את ערכי הדמוקרטיה והחוק הבינלאומי.

התמיכה האמריקאית בישראל, כמו גם התמיכה המערבית בנו, היא לא צ'ק פתוח. עכשיו יותר מתמיד ברור שחשוב לשמור על הדמוקרטיה הישראלית ולפתח אותה לא רק כי אנחנו רוצים לחיות בדמוקרטיה. חשוב לשמור על הדמוקרטיה הישראלית כי אנחנו פשוט רוצים לחיות.

אודי זומר הוא פרופסור למדע המדינה באוניברסיטת ת״א ועמית מחקר בג׳ון ג׳יי קולג׳ באוניברסיטה של העיר ניו יורק