מה עלה בגורלה של הבדיקה שהרשות השנייה אמרה שהיא עורכת, בעקבות הפניות הרבות בנוגע להתבטאויותיו הפוגעניות והגזעניות של שדרן רדיו-ירושלים אלעד עמדי? ברשות מסרבים לענות על שאלות חוזרות ונשנות בנושא. במקביל, לאחרונה השיב נציב פניות הציבור ברשות דוד רגב למספר מאזינים שביקשו לדעת מה עלה בגורל הליך ההפרה שנפתח נגד הרדיו בשל מעלל אחר של עמדי: איומיו על אוהדי הפועל ירושלים. על פי התשובה - על הרדיו הושת קנס על תנאי בלבד.

"ועדת ההפרות של הרשות השנייה דנה בהליך (ההפרה) וקבעה כי לאור פעולות התחנה בעקבות אמירתו של השדרן, בהן השעייתו של השדרן משידור ופרסום גינוי פומבי לדבריו, הוחלט כי יוטל עיצום כספי על תנאי על התחנה בסכום של אלפי שקלים", כתב רגב בתשובתו. "מטרתו של העיצום על תנאי היא בין היתר למנוע אמירות חוזרות מצד השדרן בעתיד. באם יפר את התנאי ימומש העיצום הכספי".

ומה בנוגע לכל ההתבטאויות הקשות הרבות הנוספות של עמדי בשידורים בחודשים שלאחר אותה התבטאות נגד האוהדים? לכך לא התייחס רגב, או לעובדה שאלה עומדות באופן מובהק בהגדרה של "אמירות חוזרות מצד השדרן" שהן לדבריו התנאי להשתת הקנס.

ברשות עצמה סירבו כליל להתייחס פעם נוספת לנושא. שם לא ענו לשאלת "העין השביעית" האם הם ממשיכים לבדוק ולבחון את אמירותיו הנוספות של עמדי.

חוסר מעש

עמדי התנצל בחודש שעבר בשידור בפני אוהדי הפועל ירושלים, אחרי שגידף אותם ואיים שיפעל נגדם באלימות. זאת במסגרת הסכם פשרה בתביעת הדיבה שהגישה הקבוצה נגד השדר והתחנה. ב-5 לינואר השנה, בתוכניתו "התוכנית של עמדינה", קילל את אוהדי הפועל, כינה אותם בין השאר "חלאות אנרכיסטיות", והצהיר שיגיע יחד עם אוהדי בית"ר ירושלים ו"אוכיח לכם למה יהיה שווה לי לשבת בבית סוהר על מישהו כמוכם. סגרנו? זה לא איום, זו הבטחה".

ההתבטאויות של עמדי נגד אוהדי הפועל ירושלים הן בינתיים היחידות שהיו מושא לתביעה משפטית, אך התבטאויות רבות אחרות גררו תלונות רבות מצד מאזינים וגופים אזרחיים, שהופנו למשטרת ישראל ולרשות השניה לטלוויזיה ולרדיו, הגוף המפקח על שידורי הרדיו האיזורי.

הרשות השנייה כבר פתחה פעמיים בהליך הפרה נגד רדיו-ירושלים בשל התבטאויות של עמדי - האיומים האלימים נגד אוהדי הפועל ונגד הנשיאה חיות. אלא שברשות השנייה השתמשו בתביעת הדיבה כתירוץ להקפאת הליכי ההפרה, שכאמור - הסתיימו כמעט בלא כלום.

עדן בר-טל (צילום: קובי גדעון)

עדן בר-טל, יו"ר הרשות השנייה (צילום: קובי גדעון)

הרשות השנייה מוסמכת מכוח חוק לאכוף את תנאי הזיכיון או הרישיון של כלי התקשורת שתחת פיקוחה: ערוצי הברודקאסט בטלוויזיה המסחרית ותחנות הרדיו האיזורי, שרדיו-ירושלים היא אחת מהן. סעיף 46 ג' לחוק הרשות השנייה מגדיר "חובות כלליות" של בעל זיכיון. ביניהן ניתן למצוא איסור על שידור שיש בו "הסתה לגזענות, לאפליה או לפגיעה ממשית באדם או בקבוצת בני-אדם, על רקע השתייכותם לדת, גזע, לאום, מין, עדה, אורח-חיים או מוצא".

באופן עקבי, ברשות לא סיפקו מענה לשאלות "העין השביעית" בנוגע לאופן הטיפול בהתבטאויות האלימות והגזעניות של עמדי. בכל פעם שבה נדרשים שם לתגובה רשמית, התשובה היא שהנושא "בבחינה". אלא שגם לאחר שחולף הזמן, ברשות מסרבים לענות מה עלה בגורלן של אותן "בחינות", או כיצד בדעתם לטפל בהתבטאויות בעייתיות חדשות בתוכנית.

נראה כי חוסר המעש של הרגולטור מעניק רוח גבית לעמדי, שהמשיך לפזר איומים מרומזים כלפי מי שמותחים עליו ביקורת. כך למשל התייחס השדרן למי שהתלוננו על התנהלותו והציע להם, בשתי הזדמנויות שונות: "תהיו טובים, ואם אתם לא רוצים להיות טובים - תהיו זהירים". בהזדמנות אחרת אמר ביחס למי שהתלוננו עליו: "אין פחד - כי כשאני אכנס לבית חולים, יהיו איתי אורחים לידי גם".