הארגון עיתונאים ללא גבולות פירסם אמש הודעה שבה הכריז כי הוא מוטרד מכך שעיתונאים ובלוגרים מצרים עודם מועמדים לדין בפני בתי-דין צבאיים. לדברי הארגון, העמדתם של אזרחים למשפט בבתי-דין צבאיים מסכנת את עתיד הדמוקרטיה המצרית והיא בבחינת הפרה של העקרונות שעליהם נאבקו המפגינים.

הצהרת הארגון מגיעה בעקבות הופעתם של עאדל חמודה, עורך העיתון "אל-פאג'ר", וראשה אזאב, כתבת בעיתון, בפני תובע צבאי בנוגע למאמר שפירסמו בנושא עינויים, ובו הופיע ציטוט של אחד מחברי המועצה הצבאית העליונה.

 ראש המועצה העליונה של הכוחות המזוינים במצרים, מוחמד טנטאווי, נפגש עם יו"ר המטות המשולבים האמריקאיים מייק מולן (צילום: צבא ארה"ב, נחלת הכלל)


ראש המועצה העליונה של הכוחות המזוינים במצרים, מוחמד טנטאווי, נפגש עם יו"ר המטות המשולבים האמריקאיים מייק מולן (צילום: צבא ארה"ב, נחלת הכלל)

המאמר גולל את תוכנה של פגישה בנושא עינוי מפגינים על-ידי המשטרה האזרחית. בין הנוכחים בפגישה היה הגנרל חסן אל-רוואיני, המפקד הצבאי של קהיר וחבר במועצה הצבאית העליונה, ונציגים של קבוצה המתנגדת להעמדת אזרחים לדין בבתי-המשפט הצבאיים. במאמר ציטטה אזאב כמה מהערותיו של גנרל אל-רוואיני, וביניהן גם את התנצלותו על האירועים בפני אחת המפגינות שנכחו בפגישה.

אזאב עלולה להישפט למאסר באשמת פרסום "מידע מוטעה שגרם להפרעה לבטחון הציבור", וחמודה, המואשם ברשלנות, עלול להיקנס.

אין זה המקרה היחיד שבו אזרחים מצרים נשפטו בבתי-דין צבאיים לאחר שמתחו ביקורת על התנהלות הצבא. הארגון מדווח כי הבלוגרית המצרית בותיינה קמאל זומנה ב-15.5.11 לחקירה על-ידי בית-הדין הצבאי, בעקבות ביקורת שהשמיעה נגד הצבא בזמן הופעתה בערוץ Nile TV.

הבלוגר מייקל נאביל סנד נשפט ב-10.4.11 לשלוש שנות מאסר באשמת פגיעה במשטרה, פרסום "חדשות שקריות" ו"הפרת הסדר הציבורי" בעקבות פוסט שפירסם בבלוג שלו ובו האשים את הצבא שלקח חלק במעצרים ועינויים של מפגינים.

במכתב שנשלח למוחמד חוסיין טנטאווי, יו"ר המועצה הצבאית העליונה, הביע הארגון את דאגתו לנוכח המצב וקרא לטנטאווי להבטיח את חופש הביטוי במצרים. "על מצרים להבטיח קיומן של זכויות בסיסיות, ובמיוחד של חופש הביטוי, ולהתיר כל ביקורת ציבורית כדי לאפשר מעבר לדמוקרטיה", נכתב במכתב של עיתונאים ללא גבולות. "אם לצבא יש סטטוס מיוחד שפוטר אותו מביקורת, הדבר יעמוד בדרכו של התהליך".