מצלמה חדשה מבית-היוצר של חברת ההזנק ליטרו תביא לכך שלצלמים לא יהיו עוד תירוצים אם יחמיצו את התמונה המושלמת, מדווח "הניו-יורק טיימס".

המצלמה החדשה תאפשר לצלמים לכוון את מיקוד התמונה (הפוקוס) לאחר שצולמה. כך, בזמן צפייה במחשב בתמונות שצולמו במצלמת ליטרו, ניתן יהיה להפוך את דמותם של הניצבים בחזית התצלום לברורה יותר או למקד את התמונה דווקא בנוף שמאחוריהם.

האם הטכנולוגיה החדשנית שמציגה ליטרו היא עוד יישום דיגיטלי מגניב, או הדבר הגדול הבא של תעשיית הצילום? המפתחים שעומדים מאחורי המצלמה והמשקיעים שהשקיעו בפיתוחה 50 מיליון דולר מהמרים על האפשרות השנייה. עד כה זכתה הטכנולוגיה לשבחיהם של מדעני מחשבים ולהתלהבותם של המשתמשים שניסו את אב-הטיפוס של המצלמה.

(צילום: אריק צ'נג, ליטרו)

(צילום: אריק צ'נג, ליטרו)

"אנחנו רואים חברות טכנולוגיה חדשות כל הזמן, אבל נדיר שמישהו מפתח משהו כל-כך פורץ דרך", אמר בן הורוויץ, מייסד שותף של חברת אנדרסן-הורוויץ ומשקיע מרכזי בליטרו. רן נג, 31, הוא המייסד והמנכ"ל של ליטרו. על-פי "הניו-יורק טיימס", מומחים אומרים כי הישגו של נג הוא בכך שאימץ פרויקטים נסיוניים מהשנים האחרונות, שהצריכו רתימתן של 100 מצלמות דיגיטליות למחשב-על, והשכיל לדחוס את הטכנולוגיה אל מצלמה שתתאים להפצה בשוק הצרכנים.

המצלמה החדשה קולטת הרבה יותר נתוני אור ומהרבה יותר זוויות מאשר מצלמות רגילות הנמכרות היום בשוק. על המצלמה מותקן חיישן מיוחד, מערך של מיקרו-עדשות המדמה את פעולתן של המוני עדשות, וזאת בשטח קטן מאוד.

את המידע הרב שאצור בנתוני האור הבלתי מעובד שקולטות העדשות מפענחת תוכנה מתוחכמת המאפשרת לצופה בתמונות לשנות את נקודות הפוקוס. "זה הופך את התמונות לאינטראקטיביות, תמונות חיות", אמר נג ל"ניו-יורק טיימס". עוד סיפר כי לדעתו אחד השימושים הפופולריים שיכולים להיות למצלמה הוא שמשפחות וחברים יציגו זוויות שונות של תמונות מחופשות או מסיבות ויעלו אותן לפייסבוק (ברוח הזמן, למצלמה תהיה אפליקציית פייסבוק).

צלם העיתונות ריצ'רד קוצי הרננדס, המלמד ניו-מדיה בבית-הספר לעיתונאות של אוניברסיטת קליפורניה ואינו קשור לליטרו, היה אחד הצלמים שבחנו את אב-הטיפוס של המצלמה. הרננדס אומר שזיהה את ההשפעה הפוטנציאלית של המצלמה מיד. "אתה מתרכז רק בתמונה ובקומפוזיציה, אבל אין צורך לדאוג לפוקוס יותר. זה משהו שאתה עושה אחר-כך", אמר הרננדס. לדעתו, הטכנולוגיה החדשה "משנה את המשחק". מחיר המצלמה יעמוד, כנראה, על כמה מאות דולרים בארה"ב, והיא צפויה לצאת לשוק בשנה הבאה.